Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2259639_0001.png
Samlet afrapportering
Arbejdsgruppe for nedbringelse af konsulentforbruget i den
offentlige sektor
Indledning
Regeringen, KL og Danske Regioner aftalte i forbindelse med ØA20 at nedsætte
en arbejdsgruppe, som skal se på veje til at nedbringe konsulentforbruget i den of-
fentlige sektor,
jf. boks 1.
Boks 1
Aftaletekst ØA20
”Der
er en høj faglighed i den offentlige sektor og mange dygtige medarbejdere. Dermed er der potentiale for at løse
flere opgaver uden brug af eksterne konsulenter. Det kan frigøre ressourcer til at forbedre velfærden. Regeringen,
KL og Danske Regioner er på den baggrund enige om at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal se på veje til at ned-
bringe anvendelsen af eksterne konsulenter i stat, kommuner og regioner og løbende følge op på, om udviklingen
går i den rigtige retning.”
Kilde: ØA20
Det blev på den baggrund aftalt, at arbejdsgruppen konkret har fokus på fire spor,
jf. kommissoriet for arbejdet:
1) Arbejdsgruppen skal afdække anvendelsen af eksterne konsulenter i den of-
fentlige sektor og etablere en fælles ramme for fremadrettet at kunne at op-
gøre udgifterne på tværs af sektorer. En del af arbejdsgruppens arbejde be-
står derfor i at ensrette definitionen af konsulentydelser på tværs af stat,
regioner og kommuner.
2) Arbejdsgruppen skal på baggrund af eksisterende erfaringer samt input fra
interessenter udarbejde fælles anbefalinger for anvendelse af eksterne kon-
sulenter i den offentlige sektor. Ligeledes skal arbejdsgruppen undersøge,
hvilke opgaver i den offentlige sektor, som i højere grad med fordel kan
løses uden køb af ekstern konsulentbistand.
3) Arbejdsgruppen skal afdække erfaringer med interne rådgivnings- og analy-
sefunktioner og mulighederne for fremadrettet at gøre brug af sådanne
funktioner frem for eksterne konsulenter, herunder udarbejde forslag til
konkrete tiltag, der nedbringer brugen af eksterne konsulenter i det offent-
lige.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om datagrundlaget for opgørelse af udviklingen i forbruget af konsulenter i henholdsvis kommunerne og regionerne, til finansministeren
Side 2 af 14
4) Arbejdsgruppen skal drøfte modeller for at følge op på udviklingen i kon-
sulentforbruget fremadrettet, herunder de tiltag, der iværksættes i de en-
kelte sektorer for at nedbringe konsulentforbruget.
Afrapporteringen indledes med et baggrundsafsnit om konsulentforbruget i den of-
fentlige sektor. Herefter redegøres der for arbejdet med de enkelte spor.
I spor 1 lægges der op til at etablere en fælles definition og opgørelse af konsulent-
forbruget i den offentlige sektor. I spor 2 kommer arbejdsgruppen med sine fælles
anbefalinger til retningslinjer, når der anvendes konsulenter i den offentlige sektor.
Spor 3 redegør for eksisterende og kommende tiltag i de enkelte sektorer til at un-
derstøtte, at flest muligt opgaver håndteres internt i det offentlige. Afslutningsvist
redegøres i spor 4 for arbejdsgruppens anbefalinger til opfølgning på de initiativer,
der iværksættes med henblik på at nedbringe det offentliges konsulentforbrug.
Baggrund
Anvendelse af eksterne konsulenter i den offentlige sektor
Den offentlige sektor tilstræber at anvende de tilrådehavende midler, så der skabes
størst mulig værdi for borgerne. Der er i den forbindelse også fokus på at anvende
eksterne konsulenter på den mest hensigtsmæssige måde. Men den offentlige sektor
er også afhængig af eksterne konsulenter, fx når der er brug for specialistkompeten-
cer, når der kun er behov for kompetencerne i en kortvarig periode, eller hvor en
uafhængig part er nødvendig.
Der er således i dag og vil også fremadrettet være opgaver som bedst og mest ef-
fektivt løses ved inddragelse af ekstern konsulentbistand. Det skyldes bl.a., at en
række ydelser i det offentlige bliver mere komplekse og kræver inddragelse af mål-
rettet ekspertviden, som det ikke nødvendigvis er muligt at rekruttere eller er øko-
nomisk hensigtsmæssigt er til stede i alle offentlige myndigheder. Fx ekspertviden
til udvikling og drift af forretningskritiske IT-systemer.
Der har de senere år været ambitiøse mål for digitalisering i sektorerne, hvilket også
er afspejlet i de årlige økonomiaftaler, der indgås mellem staten og henholdsvis re-
gioner og kommuner. Hertil kommer, at sektorerne kontinuerligt udvikler de store
velfærdsområder bl.a. gennem øget brug af teknologiske og digitale løsninger i op-
gavevaretagelsen, hvilket er med til at øge behovet for konsulentydelser på eksem-
pelvis IT-området. Samtidig anses det generelt for et sundt princip, at opgaver
udsættes for konkurrence. Det gælder ikke mindst på områder, hvor der er et vel-
fungerende marked for de pågældende ydelser.
Der er dog også opgaver, der i dag løses af eksterne konsulenter, som vil kunne
løses internt i det offentlige forudsat, at der er adgang til de nødvendige kompeten-
cer og ressourcer, og at opgaverne vurderes at kunne løses lige så effektivt
både i
forhold til kvalitet og pris. Dette bør dog ses i sammenhæng med det generelle fokus
på administration og udgifterne hertil, og et eventuelt behov for nye ressourcer af-
født af øget intern opgavevaretagelse. Der kan desuden være opgaver, der i dag
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om datagrundlaget for opgørelse af udviklingen i forbruget af konsulenter i henholdsvis kommunerne og regionerne, til finansministeren
2259639_0003.png
Side 3 af 14
løses af eksterne konsulenter, som man i den enkelte myndighed kan vælge ikke at
få udført. Der kan både være fordele og ulemper forbundet med anvendelse af eks-
terne konsulenter i den offentlige sektor,
jf. boks 2.
Boks 2
Fordele og ulemper ved anvendelse af eksterne konsulenter i den offentlige sektor
Fordele:
Eksterne konsulenter er fleksibel arbejdskraft til fx opgaver af kortere varighed
Det kan være billigere løsning at hyre en ekstern konsulent til at løse en opgave af kortere varighed end at an-
sætte en medarbejder på permanent basis
Eksterne konsulenter kan tilføre organisationen ny viden og inspiration fra omverdenen.
Det kan være en løsning for organisationer, der ikke kan tiltrække specialiserede kompetencer.
Det giver mulighed for at få uafhængig rådgivning.
Der gives mulighed for at teste pris og kvalitet af opgaveløsningen ved konkurrenceudsætning.
Ulemper:
Man anvender og udvikler ikke de kompetente medarbejdere, som er i den offentlige sektor
Viden risikerer at forsvinde, når eksterne konsulenter er færdige med opgaven.
Udbud/konkurrence på markedet kan variere, fx i forhold til geografi og på områder med meget specifikke ydelser.
Eksterne konsulenter har typisk en højere timeløn end interne medarbejdere.
Der er transaktionsomkostninger forbundet med brug af eksterne konsulenter i form af udbud og kontraktindgå-
else, og det kan være vanskeligt at beskrive opgaven fyldestgørende i kontrakten
Eksterne konsulenter har ikke nødvendigvis et forhåndskendskab til den organisation eller det område, der skal
rådgives om.
Foreslåede løsninger kan være svære at implementere, fordi organisationen mangler ejerskab og viden om løs-
ningen.
Spor 1: Ensartet opgørelse af konsulentforbrug på tværs af det offentlige
Der er ikke tidligere lavet en sammenlignelig opgørelse af forbruget af eksterne
konsulenter i det offentlige, da der ikke har været en fælles forståelse af, hvilke ydel-
ser der er omfattet af konsulentbegrebet. Opgørelserne af staten, kommunerne og
regionernes konsulentudgifter har derfor været meget forskellige. Nedenfor rede-
gøres kort for de hidtidige opgørelser, der har været anvendt i de tre sektorer. Her-
efter kommer forslag til en fælles fremadrettet definition.
Statens opgørelsesmetode
Staten har tidligere, sammenlignet med kommunerne, defineret konsulentydelser
forholdsvist snævert som klassiske managementkonsulenter, øvrige rådgivende
konsulenter og IT-konsulenter. Managementkonsulenter er dog en bred kategori,
som både dækker over analysearbejde, strategi, ledelse, HR, rekruttering, organisa-
tionsudvikling mv.
Staten opgør indkøb på baggrund af fakturadata og den kontering, som fakturaen
gives i faktureringssystemet. Statens fakturadata består af samtlige indkøb for hele
staten ekskl. selvejesektoren. Konsulentydelser defineres ud fra statens egne 80 for-
skellige indkøbskategorier, som påføres hver enkelt faktura manuelt i statens faktu-
reringssystem. Staten arbejder på at kunne opgøre indkøb på baggrund af UNSPSC
(United Nations Standard Product and Services Code) på sigt,
jf. boks 3.
Metoden
anvendes i kommunerne og regionerne.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om datagrundlaget for opgørelse af udviklingen i forbruget af konsulenter i henholdsvis kommunerne og regionerne, til finansministeren
2259639_0004.png
Side 4 af 14
Regeringen aftalte i forbindelse med finansloven for 2020 besparelser på konsulent-
forbruget i staten på mere end 850 mio. kr. årligt fuldt indfaset. Besparelsen indgik
som finansiering til bl.a. mere velfærd og grøn omstilling. Besparelsen er særligt
målrettet brugen af managementkonsulenter og øvrige rådgivende konsulenter,
men også IT-konsulenter og juridisk bistand indgår i besparelsesgrundlaget.
Tidligere opgørelser fra kommunerne
KL har i hidtidige opgørelser taget udgangspunkt i en bredere konsulentforståelse
end i staten og regionerne, da den også har omfattet en række rådgivningsydelser
som fx ingeniører, arkitekter, revision, landinspektører mv.
Det er ikke muligt at opgøre kommunernes konsulentforbrug via de kommunale
regnskaber, da udgiften ikke er specificeret blandt de autoriserede poster i Social-
og Indenrigsministeriets kontoplan. Opgørelsen af kommunernes konsulentfor-
brug tager derfor udgangspunkt i fakturadata fra det fælleskommunale indkøbssam-
arbejde forankret i Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S (SKI).
Opgørelsen fra 2018 er baseret på fakturadata fra 92 kommuner. De seks kommu-
ner, som ikke indgår, er mindre kommuner, heriblandt ø-kommunerne. De 92 kom-
muner repræsenterer 98 pct. af landets befolkning.
Kommunernes indkøbsdata er kategoriseret efter UNSPSC,
jf. boks 3.
Boks 3
Om UNSPSC
UNSPSC står for United Nations Standard Product and Services Code og er et internationalt klassifikationssystem
for varer og tjenesteydelser.
UNSPSC-klassifikationen er et hierarki på fire niveauer, der er kodet som et otte-cifret tal. Niveau 1 er det mest over-
ordnede niveau, der beskriver, om der er tale om varekøb, tjenesteydelser eller andet, mens niveau 4 fortæller, om
der fx er tale om en kuglepen eller en blyant.
UNSPSC version 19 er den seneste danske version af UNSPSC-hierarkiet. Her findes mere end 80.000 koder for
varer og tjenesteydelser.
UNSPSC påsættes hver enkelt fakturalinje automatisk ved en efterbehandling af fakturadataen (eller fortløbende i
selve faktureringssystemet) via machine learning, en regelbaseret algoritme eller en kombination heraf.
Algoritmen forbedres løbende via machine learning, hvilket gør, at opgørelser ikke vil være statiske over tid eller i
mindre grad kan sammenlignes over tid.
Kilde: Økonomistyrelsen, SKI
I et forsøg på at oversætte UNSPSC til offentlig sektorkontekst i Danmark har
KMD i tilknytning til UNSPSC udarbejdet et udbudshierarki på fire niveauer. Ni-
veau 1 (fx tjenesteydelse), niveau 2 (fx rådgivning), niveau 3 (fx teknisk rådgivning)
og niveau 4 (fx ingeniører), som er det udbudshierarki kommunernes fakturadata
kategoriseres efter.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om datagrundlaget for opgørelse af udviklingen i forbruget af konsulenter i henholdsvis kommunerne og regionerne, til finansministeren
2259639_0005.png
Side 5 af 14
Tidligere opgørelser fra regionerne
Danske Regioner kategoriserer overordnet konsulentydelser på samme måde som
staten. I regionernes opgørelse indgår som i staten således konsulentydelser inden
for HR, management, rekruttering, statistiske analyser og data, IT- konsulenter, IT-
drift og udvikling og øvrige konsulenter. Danske Regioner har i deres kategorisering
udvalgt de kategorier, der så vidt muligt bedst kunne sammenlignes med statens
konsulentydelser
Det er ikke muligt at opgøre udgifter til konsulenter ud fra de regionale regnskaber,
da udgiftsposten ikke er specificeret blandt de autoriserede poster i Økonomi- og
Indenrigsministeriets autoriserede kontoplan. Opgørelsen er baseret på udtræk fra
regionernes indkøbsanalysesystemer og er
ligesom kommunernes
baseret på en
række udvalgte UNSPSC kategorier. Tallene kan indeholde fakturaer fra køb, som
ikke nødvendigvis opfattes som en konsulentydelse fx økonomisystem, licenser mv.
Regionernes Fælles Indkøb (RFI) arbejder med et internt kategoritræ på tre ni-
veauer, som lægges ovenpå UNSPSC kategoriseringen. Hensigten er at gøre data-
afgrænsning lettere, og samtidig at gøre forbrugsopgørelser mere retvisende. Der
vurderes dog, at der findes UNSPSC koder, der ikke er dækket af den nuværende
kategoritræ.
Det er opsummeret i
tabel 1,
hvilke kategorier der hidtil har indgået i opgørelserne
over konsulentudgifter i henholdsvis kommuner, regioner og staten.
Tabel 1
Typer af rådgivningsydelser som indgår i sektorernes definition af konsulentydelser
Kommuner
Managementkonsulenter
Økonomisk analyse
HR og rekruttering
IT-konsulenter (drift og udvikling)
Advokatbistand
Arkitekter
Ejendomsmæglere
Ingeniører
Landinspektører og geoteknik
Revisionsydelser
Teknik og miljø
Regioner
Managementkonsulenter
Økonomisk analyse
HR og rekruttering
IT-konsulenter (drift og udvikling)
Stat
Managementkonsulenter
Økonomisk analyse
HR og rekruttering
IT-konsulenter (drift og udvikling)
Anm.: Indholdet af de forskellige konsulenttyper er ikke nødvendigvis ens på tværs af sektorerne. Alle sektorer har
desuden en ikke specificeret eller en "øvrig"-kategori med i opgørelsen.
Kilde: KL, Danske Regioner og Økonomistyrelsen
Ny samlet definition
Der lægges op til at etablere en fællesoffentlig definition af konsulentydelser, her-
under hvad der skal indgå i opgørelsen over konsulentudgifter i det offentlige.
Indledningsvist skal det bemærkes, at der
kan anlægges en ”bred” definition og en
”smal” definition af konsulentudgifter
i det offentlige. Anlægges en bred definition
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om datagrundlaget for opgørelse af udviklingen i forbruget af konsulenter i henholdsvis kommunerne og regionerne, til finansministeren
2259639_0006.png
Side 6 af 14
vil der alt andet lige indgå ydelser, som ikke er klassiske konsulentydelser, fx vare-
indkøb, mens der ved en smal definition omvendt er risiko for, at udgifter, der reelt
anvendes til konsulenter, renses ud.
Det lægges til grund, at en konsulentydelse er en tjenesteydelse, der både kan ved-
røre nærmere definerede udviklings-, rådgivnings- og driftsopgaver, som udføres af
en ekstern person for en offentlig myndighed. Indkøb af fx udstyr, licenser, kon-
torartikler mv. skal dermed så vidt muligt fraregnes.
Arbejdsgruppen har herefter foretaget et kvalificeret skøn af, hvad der skal medta-
ges i en fælles definition af konsulentydelser på tværs af det offentlige med afsæt i,
hvad der betragtes som ”klassiske” konsulentydelser.
Der er enighed mellem staten, KL og Danske Regioner om at følgende kategorier
af ekstern konsulentbistand skal indgå i en fælles definition af konsulentudgifter i
det offentlige:
1) Managementkonsulenter og øvrige rådgivende konsulenter (fx management-
konsulenter, økonomisk analyse, HR og rekruttering, markedsføring, reklame
og kommunikationsydelser)
2) IT-konsulenter (fx rådgivende og udførende IT-konsulenter vedrørende udvik-
ling og drift)
3) Juridisk bistand (fx advokatydelser og juridisk rådgivning)
Indhold i ovenstående konsulentkategorier er foldet ud i
boks 4, 5 og 6.
Definitionen
baserer sig på hhv. statens egne indkøbskategorier og en række udvalgte UNSPSC
for kommunerne og regionerne
1
.
De tre kategorier af konsulentbistand opgøres særskilt. Det vurderes hensigtsmæs-
sigt, da der er stor forskel på, hvor variable de enkelte kategorier er, og dermed
hvordan det offentlige kan agere, såfremt forbruget på konsulentkategorien søges
nedbragt. Nogle typer af konsulentydelser er kortsigtede og kan tilpasses eller op-
høre på kort sigt, mens IT-konsulentudgifter ofte er bundet til mere langsigtede
opgaver, herunder drift og vedligeholdelse samt udvikling af myndighedernes IT-
systemer, som mere er en integreret del af opgavevaretagelsen end en konsulent-
ydelse i traditionel forstand.
Det kan særligt være svært at erstatte specialiserede konsulentkompetencer og -
ydelser, hvor der er tale om mindre myndigheder. Den geografiske dimension kan
derudover have betydning for konsulentbehovet, idet mulighederne for at rekrut-
tere kvalificeret arbejdskraft er forskellig i forskellige områder af landet.
Der knytter sig en særlig stor usikkerhed omkring konsulentforbruget til kommu-
nernes og regionernes forbrug af it-konsulenter. Det skyldes, at kommunernes og
Definitionen går på UNSPSC på niveau 3 (6 cifret kode). I definitionen er der fokus på konsulentydelser
udført af markedsmæssige erhverv (private virksomheder).
1
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om datagrundlaget for opgørelse af udviklingen i forbruget af konsulenter i henholdsvis kommunerne og regionerne, til finansministeren
2259639_0007.png
Side 7 af 14
regionernes it-systemer i meget høj grad driftes og vedligeholdes af private leveran-
dører, og at det opgørelsesteknisk ikke er muligt at adskille drifts-, vedligeholdelses-
og udviklingsopgaverne fra licensudgifterne, fordi de er blandet sammen på leve-
randørernes fakturaer. Stikprøvegennemgang af kommunernes og regionernes fak-
turaer viser således, at der i det samlede it-konsulentforbrug i betydeligt omfang
indgår licensudgifter, som ikke er relateret til it-konsulentydelser, herunder eksem-
pelvis licenser, software, server-housing, systemdrift m.v.
Juridisk bistand, som bl.a. dækker rådgivning om udbud, afklaring af juridiske pro-
blemstillinger, afvikling af retssager mv., er traditionelt ikke medregnet som konsu-
lentydelser i statens eller regionernes konsulentforbrug. Juridisk bistand vil dog
fremadrettet indgå i en samlet konsulentdefinition på tværs af det offentlige, men
opgøres særskilt ligesom de øvrige konsulentkategorier.
Indholdet af de tre konsulentkategorier er nærmere defineret i
boks 4, 5 og 6.
Boks 4
Indgår i definitionen på managementkonsulenter og øvrige rådgivende konsulenter
Kategori
Eksempler på indkøb i kategorien
Generelle rapporter og analyser fx økonomiske analyser, budgetanalyser, indkøbsanalyser,
ledelsesrådgivning, organisationsudvikling, effektiviseringsprojekter, projektledelsesbeslut-
ningsoplæg, evalueringer mv., strategi, transformation mv., meningsmålinger.
Rekrutteringsydelser.
Ledelsesudvikling
Outplacement
Kompetenceudvikling
Managementkonsulenter
HR og rekruttering
Markedsføring, kommu-
nikation og reklame
Kommunikationsydelser, fx strategier
Reklame/PR
Kampagner og oplysning til borgerne
Anm: Definitionen er udarbejdet med udgangspunkt i de eksisterende indkøbskategorier i de enkelte sektorer.
Boks 5
Indgår i definitionen på IT-konsulenter
Kategori
Eksempler på indkøb i kategorien
Rådgivende IT-konsulen-
ter
Typisk korterevarende bistand i projektform, hvor konsulenthuset har ansvaret for en rådgiv-
ningsleverance i henhold til en aftalt målbeskrivelse.
IT-konsulentydelser, hvor konsulenten udfører en konkret opgave til understøttelse af drift af
eksisterende systemer mv. Fx løbende ydelser i forbindelse med drift og vedligeholdelse un-
der kundens/myndighedens ledelse og instruktion.
Udførende IT-konsulen-
ter, drift og udvikling
IT-konsulentydelser vedr. it-udviklings- og anskaffelsesopgaver. Arbejdet udføres typisk un-
der kundens/myndighedens ledelse og instruktion. Eksempelvis specialudvikling af IT-syste-
mer.
Tidsafgrænset implementering af special- og standardsoftware.
Udvikling af hjemmesider.
Anm: Definitionen er udarbejdet med udgangspunkt i de eksisterende indkøbskategorier i de enkelte sektorer.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om datagrundlaget for opgørelse af udviklingen i forbruget af konsulenter i henholdsvis kommunerne og regionerne, til finansministeren
2259639_0008.png
Side 8 af 14
Boks 6
Indgår i definitionen på juridisk bistand
Kategori
Eksempler på indkøb i kategorien
Advokater, der fører sager i retten eller voldgiftssager for en offentlig myndighed. Herunder
forberedelse af rets- og voldgiftssager, gennemførsel af hovedforhandling og efterfølgende
indstillinger eller ankeovervejelser. Bistand ved sager for nævn. Gennemførsel af klage-
nævnssager.
Advokatydelser og juri-
disk rådgivning
Juridisk rådgivning, herunder afdækning af juridiske problemstillinger, rådgivning og korre-
spondance. Udbudsrådgivning eller gennemførsel af udbud, udarbejdelse af udbudsmateriale,
bistand til udbudsprocessen, bistand vedr. kontrakter. Bistand ved forhandlinger. Inddrivelse.
Notater og responsa. Advokatundersøgelser. Bistand til lovfortolkning.
Anm: Definitionen er udarbejdet med udgangspunkt i de eksisterende indkøbskategorier i de enkelte sektorer.
Forbruget i de tre sektorer på hver konsulentkategori fremgår nedenfor i
tabel 3.
Tabel 2
Konsulentforbruget i det offentlige 2018
Mio. kr., 2018-pl
Management og øvrige rådgivende
konsulenter
Managementkonsulenter og øvrige
rådgivende konsulenter
HR og rekruttering
Markedsføring, kommunikation og re-
klame
I alt
Kommuner
Regioner
Staten
661
531*
173
1.365
143
51
***
194
1.648
321**
142
2.111
IT-konsulenter
Rådgivende IT-konsulenter
Udførende IT-konsulenter, drift og ud-
vikling
I alt
-
-
2,255*****
210]
569****
779
335
2.794
3.129
Juridisk bistand
Advokatydelser og juridisk rådgivning
286
44
771******
I alt
3.906
1.017
6.011
Anm.: * Heraf vedrører 365 mio. kr., svarende til 69 pct. af udgifterne, kompetenceudvikling.
** Her indgår for staten kun forbrug af kompetenceudvikling, mens det øvrige forbrug af HR- og
rekrutteringsydelser indgår i forbruget af 'managementkonsulenter'.
*** Regionernes forbrug på markedsføring, kommunikation og reklame indgår i kategorien
´managementerkonsulenter’.
**** Kategorien indeholder i betydeligt omfang ydelser, såsom licenser, software, drift af servere, hosting
m.v., der ikke kan betegnes som konsulentydelser. Danske Regioner vurderer, at mindst 13 pct. af forbruget
vedrører it-licenser.
*****Opgørelsesteknisk er det ikke muligt at sondre mellem rådgivende og udførende it-konsulenter i kom-
munerne. KL skønner dog, at et sted mellem 8 og 16 pct. af forbruget vedrører rådgivende it-konsulenter. I
det samlede it-konsulentforbrug indgår et betydeligt omfang af udgifter til it-licenser, hosting, drift af servere
og drift af hjemmesider. KL vurderer, at mindst ca. 35 pct. af forbruget vedrører it-licenser.
******* Eksklusiv lovbundne udgifter til beskikkede forsvars- og bistandsadvokater (412 mio. kr.).
Kilde: KL, Danske Regioner og Økonomistyrelsen
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om datagrundlaget for opgørelse af udviklingen i forbruget af konsulenter i henholdsvis kommunerne og regionerne, til finansministeren
2259639_0009.png
Side 9 af 14
Ikke-inkluderede indkøbskategorier
II-driftsudgifter, der ikke er direkte relateret til it-konsulenter såsom licenser, ho-
sting, drift af servere, drift af hjemmesider mv. er så vidt muligt ikke inkluderet i
statens it-konsulentforbrug.
Det har ikke været muligt for kommunerne og regionerne at isolere disse udgifter
fra konsulentudgifterne. For både stat, kommuner og regioner vil der således indgå
ydelser, der ikke kan betegnes som konsulentydelser på IT området.
Rådgivende ingeniører, arkitekter og revision, ejendomsmæglere, sundhedsfaglig
rådgivning og beskæftigelsesrelaterede ydelser er ikke medtaget i opgørelsen af kon-
sulentudgifter.
Der lægges tilsvarende ikke op til at inkludere indkøbskategorien grafisk design. Det
skyldes, at det er vanskeligt at skille varekøb fra tjenesteydelsen, og det vurderes, at
kategorien primært udgøres af varekøb.
Bemærkninger til opgørelsesmetode
Der knytter sig en række væsentlige forbehold ift. ovenstående definition af hvilke
konsulentydelser, som hhv. inkluderes og ikke-inkluderes i en fælles definition, som
er vigtige at holde sig for øje.
Manuel registrering i staten
For statens vedkommende er den største fejlkilde i opgørelsen af konsulentforbrug,
at kategoriseringen af konsulentydelser er baseret på manuelle indtastninger, hvor
fejl ikke kan rettes med tilbagevirkende kraft. Derudover er det, ligesom for kom-
muner og regioner, vanskelig at skille IT-konsulentkøb fra IT-drift mv.
Automatisk registrering i kommuner og regioner
For kommunerne og regionerne består den største usikkerhed omvendt i den auto-
matiske kategorisering, hvor en stor del af kategoriseringen ligger uden for den en-
kelte regions og kommunes indflydelse og i et vist omfang er præget af tilfældighe-
der. Dette skyldes blandt andet at indkøbsdata på tjenesteydelsesområdet
og sær-
ligt rådgivningsydelser
er kendetegnet ved lav datakvalitet, fordi der er tale om
komplekse ydelser, som er svære at beskrive i én fakturalinje. Dermed kan det i
mange tilfælde være meget svært at skille de enkelte ydelser/varer på en faktura fra
hinanden, ligesom det kan være svært overhovedet at placere indkøbet i det korrekte
kategori.
For så vidt angår it-ydelser, vil der fx på samme faktura kunne være et stykke soft-
wareprogram, som der betales for gennem en licensafgift, og konsulentbistand til at
vedligeholde systemet. Samtidig er leverandørerne ikke altid gode til at beskrive de
solgte ydelser. Fx er ”honorar i alt, jf. aftale” en typisk måde at beskrive den solgte
ydelse for mange rådgivningsleverandører. Dårlige data fører dermed til dårlig ka-
tegorisering, fordi det er vanskeligt at foretage en korrekt manuel eller maskinel
vurdering ud fra de oplysninger, der fremgår af fakturaen.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om datagrundlaget for opgørelse af udviklingen i forbruget af konsulenter i henholdsvis kommunerne og regionerne, til finansministeren
2259639_0010.png
Side 10 af 14
På IT-konsulentområdet vil der dermed i den kommunale og regionale sektor po-
tentieltvære en markant overestimering af forbruget, fordi det er vanskeligt at skille
konsulentudgifter fra øvrige drifts-, vedligeholdelses- og udviklingsomkostninger
fra licensudgifterne.
Det betyder, at der i de udvalgte kategorier kan indgå ydelser, som ikke er konsu-
lentydelser, herunder eksempelvis licenser, software, server-housing m.v. Tilsva-
rende kan der være konsulentydelser, som er kategoriseret på andre end de i denne
opgørelse udvalgte kategorier. Det vil kræve en omfattende gennemgang af alle fak-
turaer
2
og ofte også kontakt med leverandøren for at få opgjort ydelserne helt kor-
rekt på fakturaerne.
For kommunernes og regionernes opgørelse gælder således, at validiteten af kate-
goriseringen er afhængig af en tilstrækkelig fakturakvalitet, jf. at kategoriseringen
foregår automatisk i modsætning til staten, hvor det foregår manuelt, hvilket ofte
ikke vurderes at findes på tjenesteydelsesområdet.
Der er en hel del konsulenthuse, som leverer ydelser inden for flere forskellige typer
af kategorier, fx store revisionshuse, som også leverer managementkonsulentydel-
ser. Der kan derfor være risiko for sammenblanding af konsulent- og revisionsydel-
ser, hvis fakturaen ikke indeholder en specifikation af den konkret leverede ydelse.
Spor 2: Fælles anbefalinger om fremadrettet anvendelse af konsulenter
Arbejdsgruppen skal i henhold til kommissoriet udarbejde fælles anbefalinger for
anvendelse af eksterne konsulenter i den offentlige sektor på baggrund af eksiste-
rende erfaringer samt input fra interessenter. Formålet med arbejdet i spor 2 er så-
ledes at understøtte, at brugen af eksterne konsulenter i så høj grad som muligt
sikrer merværdi i den offentlige sektorsektor.
Både Rigsrevisionen og DI har tidligere udarbejdet anbefalinger til optimal udnyt-
telse af eksterne konsulentydelser i den offentlige sektor, som arbejdsgruppen vur-
derer det hensigtsmæssigt at tage afsæt i. Disse anbefalinger er ligeledes afspejlet t i
de gældende retningslinjer for konsulentforbrug i henholdsvis regionerne og i sta-
ten. Modellerne er forholdsvis ens,
jf. boks 7.
Boks 7
Rigsrevisionen og Dansk Industris anbefalinger til brugen af konsulenter
I Rigsrevisionens beretning om Regionernes brug af konsulenter fra 2016 er der opstillet en model med fire faser,
som det anbefales, at regionerne gennemfører, når de køber konsulentydelser. Faserne skal sikre, at indkøbene
hviler på overvejelser om behov og omkostninger, at lovgivning og procedurer overholdes, og at regionerne løbende
følger op på, om de har modtaget den aftalte ydelse til den aftalte pris.
De fire faser i Rigsrevisionens model er:
1.
2.
3.
Foranalyse, hvor der tages stilling til behovet for ekstern bistand
Gennemførelse, som omfatter indkøbsprocessen og kontrakt/aftalegrundlaget med den eksterne leverandør
Opfølgning på aftalen
For kommunernes vedkommende er der tale om ca. 400 mio. varelinjer fordelt på ca. 6.000 UNSPCS-kate-
gorier.
2
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om datagrundlaget for opgørelse af udviklingen i forbruget af konsulenter i henholdsvis kommunerne og regionerne, til finansministeren
2259639_0011.png
Side 11 af 14
4.
Evaluering, herunder af om formålet med indkøbet er opfyldt, en vurdering af samarbejdet og af regionens eget
bidrag til projektet.
Rigsrevisionen lagde bl.a. vægt på:
At der forud for aftaler udarbejdes en foranalyse, som udgør beslutningsgrundlaget for, om ekstern bistand skal
inddrages
At der foreligger et skriftligt aftalegrundlag i form af en underskrevet kontrakt eller et accepteret tilbud fra leve-
randøren. Det bør klart fremgå, hvilke opgaver konsulenten skal løse, og hvordan ansvarsfordelingen mellem
konsulenten og regionen er.
At der løbende følges op på konsulentens opgaveløsning - både for at sikre budgetoverholdelse og for at sikre,
at konsulenten lever op til de forventninger, der er til leverancen.
Dansk Industri i regi af Management Rådgiverne har i 2019 udgivet et paradigme for, hvordan der i det offentlige
skabes størst mulig værdi ved køb af konsulentydelser, som indeholder gode råd til både indkøbere og leverandører.
Paradigmet er ligesom Rigsrevisionens model opdelt i fire faser, der indholdsmæssigt minder om Rigsrevisionens
uden at være helt de samme.
De fire faser i DI’s paradigme er:
1.
2.
3.
Foranalyse: Afklaring af behov og vurdering af om ekstern bistand er hensigtsmæssig
Dialog og indkøb: Beskrivelse af opgaven og tilrettelæggelse af indkøbet, herunder dialog med leverandøren
Gennemførelse: Samarbejdet omkring opgaveløsningen, herunder forventningsafstemning og løbende tilpas-
ning af scope
Opfølgning på og evaluering af leverancerne
4.
Kilde:Rigsrevisionen, Dansk Industri og Danske Regioner
Indkøb af eksterne konsulenter skal i alle tilfælde være fagligt funderet, bidrage til
den mest hensigtsmæssige og effektive måde at løse en given opgave på og bero på
en strategisk beslutning.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der tages udgangspunkt i anbefalingerne fra Rigsrevi-
sionen og DI, når der indkøbes konsulenter i den offentlige sektor. Det indebærer:
1) At der gennemføres en grundig vurdering før indkøb af eksterne konsulen-
ter, som danner grundlag for en kritisk og strategisk stillingtagen til behovet
for anvendelse af eksterne konsulenter til den konkrete opgave
2) At der er en grundig og fyldestgørende dialog med leverandøren af konsu-
lentydelsen om opgavens udformning, kontrakt, tidsplan og andre opmærk-
somhedspunkter. Det bør ligeledes på dette stadie overvejes, hvordan op-
gaven efterfølgende implementeres, og om der er de nødvendige ressourcer
til dette.
3) At egen inddragelse overvejes i opgaveløsningen. Fx om opdragsgiveren
selv kan udføre dele af opgaven, indgå i et integreret team el.lign.
4) At der i forbindelse med udførelsen af konsulentydelsen er en tæt og ved-
varende dialog mellem det offentlige og leverandøren af ydelsen.
5) At der sker en grundig opfølgning på og evaluering af ydelsen
Arbejdsgruppen anbefaler derudover, at opdragsgiveren generelt ser på, om der er
opgaver som i højere grad kan løses internt evt. ved opbygning af kompetencer i
stedet for ved brug af eksterne konsulenter.
Spor 3: Øget opgaveløsning i interne funktioner i den offentlige sektor
Arbejdsgruppen har i spor 3 set på eksisterende erfaringer med opgaveløsning i
interne funktioner i den offentlige sektor. De eksisterende erfaringer viser, at der i
den offentlige sektor allerede er gennemført en lang række tiltag for at optimere
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om datagrundlaget for opgørelse af udviklingen i forbruget af konsulenter i henholdsvis kommunerne og regionerne, til finansministeren
Side 12 af 14
brugen af ressourcer på tværs i de enkelte sektorer og dermed afledt heraf også at
reducere brugen af eksterne konsulenter.
Der er siden kommunalreformen i mange kommuner sket en faglig styrkelse og
centralisering af administrative opgaver, it-drift, indkøbs- og udbudsfunktioner,
økonomi- og regnskabsfunktioner, bygningsvedligeholdelse mv., som har betydet,
at kommunerne i dag kan varetage en større del af de opgaver, som tidligere blev
købt hos eksterne konsulenter.
Kommunerne og regionerne har desuden en lang tradition for at samarbejde om
fælles udvikling og drift af tværkommunale opgaver, som fx it, indkøb, uddannelse
og kompetenceudvikling mv. Blandt fælleskommunale tiltag, som er med til at re-
ducere den enkelte kommunes konsulentforbrug er bl.a. KOMBIT A/S, som un-
derstøtter fælles kravspecifikation og fællesindkøb af it-løsninger. For regionerne
kan Regionernes Fælles Indkøb (RFI) samt Regionernes Sundheds IT (RSI) nævnes
som eksempler herpå.
På det regionale område, har etableringen af eksempelvis RFI betydet udvikling af
fælles standarder og procedurer på tværs af regionerne, ensretning af kravspecifika-
tioner hvor det er hensigtsmæssigt, videndeling og sparring på tværs, samt fælles
indkøb, initiativer og målsætninger i regi af de fælles indkøbsstrategier.
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S laver endvidere fælles indkøbsaftaler,
der samler indkøb på tværs af det offentlige, og dermed sikrer bedre priser og færre
transaktionsomkostninger, da udbudspligten afløftes. Siden 2012 er der i SKI ind-
gået fælleskommunale forpligtende indkøbsaftaler på op imod 40 områder, og kom-
munernes omsætning på aftalerne er stigende. Den samlede omsætning på SKI’s
rammeaftaler var i 2018 på i ca. 7,6 mia. kr., heraf tegnede kommunerne sig for ca.
halvdelen. Tilsvarende gælder Statens Indkøb på det statslige område.
De fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsprogrammer såvel som Regi-
onernes Sundheds-IT kan også ses som eksempler på initiativer, der er med til at
nedbringe den enkelte kommunes behov for ekstern rådgivning gennem en fælles,
koordineret indsats.
Konsulentforbruget kan derudover generelt søges nedbragt ved et større ledelses-
mæssigt og/eller politisk fokus på den generelle konsulentanvendelse. Der er ek-
sempler på flere kommuner, som har indført retningslinjer for løbende monitore-
ring af konsulentforbruget inden for de enkelte udvalgsområder, ligesom der kan
være krav om politisk godkendelse af konsulentprojekter over en vis beløbsstør-
relse.
Regionerne har tilsvarende udarbejdet fælles retningslinjer, guidelines for brugen af
eksterne konsulenter der skal sikre bevidst stillingtagen til anvendelsen heraf, her-
under eventuelle alternativer.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om datagrundlaget for opgørelse af udviklingen i forbruget af konsulenter i henholdsvis kommunerne og regionerne, til finansministeren
Side 13 af 14
Staten har historisk organiseret sig med fælles løsninger, hvor institutioner og en-
heder varetager udvalgte opgaver for de resterende institutioner i staten. Eksempler
herpå er bl.a. Statens It, som leverer basal it-drift til mange af statens institutioner
samt Forberedende Grunduddannelser. Statens It bidrager til at sikre stabil it-drift,
høj it-sikkerhed og kan levere ydelser til konkurrencedygtige priser sammenlignet
med markedet. Et andet eksempel er Statens Administration, som leverer løn og
bogholderiydelser til en række institutioner i staten, og som ar bidraget til at øge
produktiviteten betydeligt inden for lønadministration, fx ved at standardisere og
automatisere lønprocesserne. Der arbejdes også i staten med fælles løsninger ift. it-
systemer, hvor Økonomistyrelsen bl.a. stiller en række fællesadministrative it-syste-
mer til rådighed for statens institutioner, eksempelvis inden for regnskab, indkøb,
budget, HR, rejseafregning, mv.
Staten har i forbindelse med besparelserne på konsulentforbruget planlagt at udvide
en række interne kapaciteter i staten, så de kan anvendes som fælles løsninger på
tværs af ministerierne. De udvidede fælles løsninger inkluderer analytisk kapacitet,
rekrutteringsydelser, ansættelsesretlig rådgivning samt offentligretlig rådgivning.
Formålet er at tilvejebringe kapacitet i staten til at løse nogle af de opgaver, som
tidligere er blevet løst af eksterne konsulenter, og dermed reducere statens forbrug
af eksterne konsulenter. Arbejdet bygger ovenpå eksisterende kompetencer i staten,
som i højere grad kan nyttiggøres på tværs.
Der pågår derudover en løbende indsats i de enkelte sektorer med at forbedre regi-
streringen af fakturaer. Da der er tale om store mængder fakturadata, er den løbende
kvalitetskontrol fokuseret på de største fakturaer, og idet omfang der findes åben-
lyse fejlplaceringer, bliver det rettet. Det antages, at omplaceringerne vil føre til
bedre algoritmer, da den automatiske fakturaplacering er machinelearning-baseret.
Derudover arbejdes der løbende på at optimere fakturakvaliteten. Forbedringer af
fakturakvaliteten er ligeledes afhængig af, at leverandørerne arbejder med at for-
bedre kvaliteten.
Spor 4: Opfølgning på nedbringelse af konsulentforbruget
Selvom der i arbejdsgruppen er opnået enighed om en fælles definition og opgørelse
af konsulentforbruget på tværs af sektorerne, er der en række opgørelsestekniske
udfordringer, som vanskeliggør en tæt og løbende opfølgning.
For det første er der forsinket adgang til data om konsulentforbrug. Indkøbsdata
fra året er således først tilgængelig for SKI i efteråret det efterfølgende år. Såfremt
der skal følges op på kommunernes og regionernes konsulentforbruget ved økono-
miforhandlingerne i 2021 vil det således skulle ske med forbrugsdata fra 2 år tidli-
gere.
På grund af den automatiserede registrering af fakturaer og udfordringerne med at
sondre mellem eksempelvis konsulentydelser og licensydelser på it-området uden
en omfattende gennemgang af tusindvis af fakturaer på varelinjeniveau, vil opgørel-
serne i de enkelte år være forbundet med usikkerhed. Mindre udsving i beløbene
skal derfor tolkes med varsomhed, da der kan være et element af tilfældighed over
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om datagrundlaget for opgørelse af udviklingen i forbruget af konsulenter i henholdsvis kommunerne og regionerne, til finansministeren
Side 14 af 14
udviklingen. Det skal i den sammenhæng også understreges, at det i arbejdsgruppen
ikke har været muligt at foretage analyse af den historiske udvikling i forbruget, fx
med henblik på at afdække, hvilke konkrete faktorer der påvirker forbrugsudviklin-
gen i de enkelte år.
I det omfang der træffes beslutning om opfølgning på konsulentforbruget kan det
overvejes, at det sker sektorvis med redegørelse af konkret gennemførte aktiviteter
og initiativer, der kan sandsynliggøre reduceret anvendelse af det eksterne konsu-
lentforbrug. Redegørelsen kan evt. suppleres med de historiske forbrugstal opgjort
efter den fælles afgrænsning.