Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
8. oktober 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 370 (Alm. del) af 18.
september 2020 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
I ”Økonomisk Analyse: Reformer har styrket dansk økonomi” har Finansministe-
riet opgjort beskæftigelsesvirkningen af Refusionsomlægningen på beskæftigelses-
området fra 2014 til 3.000 personer.
Vil ministeren vurdere, hvad beskæftigelseseffekten vil være af en yderligere re-
form af refusionssystemet, hvor den statslige refusion til kommunerne reduceres
(halveres), så refusionstrappen kommer til at se således ud:
-
-
-
-
Svar
40 pct. i de første 4 uger.
20 pct. fra den 5. til og med den 26. uge.
15 pct. fra den 27. til og med den 52. uge.
10 pct. fra den 53. uge og frem?
Med refusionsomlægningen, der var en del af reform af beskæftigelsesreformen og
trådte i kraft fra 1.januar 2016, er refusionsreglerne på ydelser ensrettet, så der er
samme sats uanset ydelsestype, ligesom der er indført en aftrapning over tid (refu-
sionstrappen). Kommunerne har desuden fået en større del af finansieringsansva-
ret for udgifterne til forsørgelse og tilskyndes dermed i højere grad til at arbejde
målrettet for at få ledige hurtigst muligt i job.
Refusionsreformen tog afsæt i Arbejdsmarkedskommissionens anbefaling om, at
refusionssatserne for ydelser skulle ensrettes og alene være afhængige af, hvor lang
tid borgerne har været offentligt forsørget på den ene eller anden ordning. Kom-
missionens tankegang var, at kommunen kun har begrænsede muligheder for at
forhindre, at en borger fx pludselig bliver ledig, og derfor bør holdes økonomisk
skadesløs for de kortsigtede udsving i antallet af offentligt forsørgede. Derimod
har kommunen større muligheder for at påvirke, om en borger i lang tid står uden
for arbejdsmarkedet, og kommunen bør derfor holdes økonomisk ansvarlig for en
sådan situation.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk