Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2260819_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
9. oktober 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 358 (Alm. del) af 11.
september 2020
Spørgsmål
Ifølge ”Økonomisk Analyse: Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i
2017” fra
juni 2020 bidrager personer på beløbsordningen og fast-track ordnin-
gens beløbsspor inkl. de medbragte familiemedlemmer netto med omkring 2,2
mia. kr. til de offentlige finanser i 2017 (i 2017 niveau). Det fremgår af svaret på L
1
–spørgsmål
41 (2019-20), at Finansministeriet hverken medregner positive eller
negative beskæftigelsesvirkninger af ændringer i internationale rekrutteringsord-
ninger, med undtagelse af forskerordningen. Kan ministeren bekræfte, at det bety-
der, at der vil kunne stilles forslag om at ophæve beløbsordningen, uden at for-
slagsstilleren dermed vil skulle finansiere det afledte tab for de offentlige finanser?
Vil ministeren endvidere oplyse, hvorledes det hænger sammen med, at Finansmi-
nisteriet sædvanligvis regner med middelrette skøn for adfærdsvirkninger jf. f.eks.
notatet ”Regneprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet” af 22. novem-
ber 2012?
Svar
Der har ikke tidligere været indregnet positive eller negative beskæftigelsesvirknin-
ger af ændringer i internationale rekrutteringsordninger på de offentlige finanser,
dog med undtagelse af forskerskatteordningen. Tilgangen har dermed været, at
eventuelle forbedringer eller forringelser af de offentlige finanser først vil indgå i
de økonomiske prioriteringer i takt med, at de indtræder.
Det skal ses i lyset af, at skøn over konsekvenserne for beskæftigelsen og de of-
fentlige finanser ved at ændre ordningerne for international rekruttering fra tredje-
lande er meget usikre. Det skyldes, at virkningen på beskæftigelsen og de offent-
lige finanser bl.a. afhænger af eksterne forhold, herunder den økonomiske udvik-
ling i ansøgernes hjemlande, rammevilkår og rekrutteringstiltag i lande, der kon-
kurrerer med Danmark om at tiltrække udenlandske arbejdstagere, den gennem-
snitlige opholdstid i Danmark mv. og arbejdsgivernes mulighed for at substituere
arbejdskraft fra tredjelande med arbejdskraft fra Danmark eller andre EU/EØS-
lande.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om middelrette skøn for adfærdsvirkninger, til finansministeren
Side 2 af 2
Der er endvidere en meget begrænset forskningsmæssig evidens i forhold til ad-
færdsvirkninger af ordningerne for international rekruttering. Der findes således
ikke et empirisk grundlag, der kan støtte et tilstrækkelig sikkert skøn for virknin-
gen på arbejdsudbud og beskæftigelse.
Det er baggrunden for, at der ikke tidligere er blevet indregnet skøn for virkning
på beskæftigelse og offentlige finanser af fx ændringer i beløbsordningen (fx for-
højelse af beløbsgrænsen i 2016), afskaffelse af GreenCard-ordningen (2016) og
indførelse af ny positivliste for faglærte i forbindelse med Finansloven for 2020.
Ved en hypotetisk afskaffelse af beløbsordningen, som der spørges til, vil der der-
for som udgangspunkt heller ikke blive indregnet virkning på beskæftigelse og of-
fentlige finanser. Eventuelle virkninger på de offentlige finanser vil som nævnt
først indgå i de økonomiske prioriteringer i takt med, at de indtræder. I forhold til
en hypotetisk afskaffelse af beløbsordningen vil det især være et utilstrækkeligt
grundlag for at vurdere arbejdsgivernes alternative rekrutteringsmuligheder (fx ar-
bejdskraft fra EU/EØS-lande) som gør, at der ikke vil kunne udarbejdes et til-
strækkelig sikkert skøn for virkningen på beskæftigelse og offentlige finanser.
I de situationer, hvor der foreligger tilstrækkeligt empirisk grundlag for at skønne
over adfærdsvirkninger tilstræbes altid middelrette skøn for adfærdsvirkninger
jf.
Regneprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet” af 22. november
2012.
Men i situati-
oner, hvor dette empiriske grundlag ikke foreligger (som fx for beløbsordningen)
er det i sagens natur ikke muligt at udarbejde et middelret skøn. I disse situationen
indregnes således ikke virkninger på arbejdsudbud og offentlige finanser, da det
ville være arbitrært. Finansministeriet har derimod i en række svar til Folketinget
lavet
regneeksempler
på virkningerne under en række forudsætninger herunder om
indvandring, familiesammensætning, løn mv. og herved nettobidraget til de of-
fentlige finanser.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister