Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2246157_0001.png
Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 641
Offentligt
3. september 2020
J.nr. 2020 - 7105
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 641 af 21. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 338: Spm. om, regeringen forventer, at Danmark frem mod 2025 vil ligge permanent under niveau for så vidt angår BNP, til finansministeren
2246157_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvor stort velstandstabet bliver for Danmark, målt ved BNP i
2025, som følge af de skattestigninger der gennemføres i forbindelse med finansieringen
af udspillet om tidligere tilbagetrækning? Der ønskes en opgørelse af BNP-effekten for de
enkelte skattestigninger.
Svar
Regeringen foreslår at finansiere
Ny ret til tidlig pension
gennem en tilbagerulning af skatte-
lettelser for personer med høje indkomster og formuer, en ændret beskatning af ejen-
domsinvestorer og selskaber, et loft over fradrag for meget høje lønninger i selskabsskat-
ten samt ved et samfundsbidrag fra den finansielle sektor.
Coronakrisen har sat dybe spor i dansk økonomi. Derfor vil regeringen i 2021 og 2022 fi-
nansiere udgifterne til
Ny ret til tidlig pension
ved at trække på det økonomiske råderum. Fi-
nansieringen indfases gradvist fra 2023, hvor konjunktursituationen forventes tæt på nor-
maliseret. Fra 2025 udgør den samlede finansiering 3,1 mia. kr.
Det er forbundet med betydelig usikkerhed at vurdere de samfundsøkonomiske effekter,
herunder virkningen på strukturelt BNP, af de foreslåede finansieringselementer.
Den nuværende beskatning af selskabers ejendomsavancer indebærer et skattemæssigt in-
citament til at investere i ejendommene frem for andre aktiver, fordi avancer fra ejen-
domme i praksis er lavere beskattet end øvrige avancer. Indførelse af lagerbeskatning af
selskabers ejendomsavancer vil således sikre en mere symmetrisk beskatning og dermed
understøtte en samfundsøkonomisk mere hensigtsmæssig investeringssammensætning,
hvilket vil trække i retning af et højere strukturelt BNP. Omvendt vurderes lagerbeskat-
ningen af selskabers ejendomsavancer at trække i retning af færre ejendomsinvesteringer
og dermed et lavere strukturelt BNP. På denne baggrund vurderes den samlede effekt på
strukturelt BNP at være begrænset.
Hvis det beregningsteknisk lægges til grund at virkningen på investeringerne og produkti-
viteten svarer til effekten ved en forhøjelse af selskabsskatten, skønnes forslaget om loft
over fradrag for høje lønninger i selskabsskatten at reducere strukturelt BNP med ca. 0,02
pct. i 2025 mens samfundsbidraget fra den finansielle sektor skønnes at reducere struktu-
relt BNP med ca. 0,13 pct. i 2025. I det omfang der er en overnormal profit i den finan-
sielle sektor, vil ejerne bære en del af byrden ved en særlig selskabsskat, og effekterne på
strukturelt BNP vil være mindre.
Forhøjelse af den progressive sats for aktieindkomst og det skrå skatteloft for kapitalind-
komst fra 42 til 45 pct. vurderes at medføre en negativ virkning på arbejdsudbuddet. Det
ventes at reducere strukturelt BNP med skønsmæssigt ca. 0,02 pct. i 2025.
Side 2 af 3
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 338: Spm. om, regeringen forventer, at Danmark frem mod 2025 vil ligge permanent under niveau for så vidt angår BNP, til finansministeren
2246157_0003.png
Dertil bemærkes, at den ekspansive økonomiske politik, der føres i den aktuelle situation
for at afbøde virkningerne af coronakrisen, skønnes at betyde, at finans- og strukturpoli-
tikken i 2020 og 2021 bidrager positivt til aktivitetsniveauet med hhv. 2,6 og 2,2 pct. af
BNP, jf.
Økonomisk Redegørelse, august 2020.
Side 3 af 3