Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2241964_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
9. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 335 (Alm. del) af 31.
august 2020 stillet efter ønske fra Jens Joel (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende talepapir fra lukket samråd den 31. august 2020 om
Økonomisk Redegørelse, jf. FIU alm. del - samrådsspørgsmål V.
Svar
Nedenfor fremgår talepapiret fra samrådet om Økonomisk Redegørelse. Det be-
mærkes, at det talte ord gælder.
[Indledning]
Tak for ordet.
I disse dage er det omkring et halvt år siden, at coronavirus først blev påvist i
Danmark.
Vi har lært meget siden da. Om hvad vi kan gøre for at holde smitten under
kontrol. Og om hvor meget vi i fællesskab kan udrette for at holde hånden un-
der danske arbejdspladser og danske virksomheder i en ekstraordinær situa-
tion.
Men der er stadig mange ubekendte. En af dem er den fremtidige økonomiske
udvikling.
Selv om mange er vendt tilbage til en næsten normal hverdag, så er coronavi-
rus stadig i samfundet. Det gælder ikke mindst i udlandet.
Derfor hviler den prognose, jeg kan præsentere for jer i dag, også på et usik-
kert grundlag. Der er lagt forudsætninger til grund, som med ét slag kan vise
sig ikke at holde stik.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 31. august 2020 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
Side 2 af 6
En central forudsætning er, at den genopretning, som vi allerede nu kan se de
første tegn på, vil fortsætte frem til udgangen af 2021.
Det er der heldigvis gode muligheder for. Men vejen ud af krisen bliver ikke
nødvendigvis snorlige. Og risikoen er til stede for, at væksten kan blive afspo-
ret undervejs.
[BNP-vækst og væsentligste forudsætninger]
Prognosen indeholder et forventet fald i BNP på 4,5 pct. i år, afløst af en
vækst næste år på 4,2 pct.
Det er et markant tilbageslag, men samlet set lidt mere positivt end den prog-
nose, jeg fremlagde i maj.
Og i sammenligning med en række andre lande ligger vi også i den bedre ende.
De lidt bedre vækstudsigter skyldes ikke mindst virkningen af de betydelige sti-
mulustiltag, vi har gennemført i en lang række aftaler inden sommerferien.
De tiltag, vi har gennemført, har allerede rundet 76 mia. kr. i 2020 og 2021, og
med forslaget til finansloven for 2021 afsætter vi yderligere midler.
Vi fører den mest ekspansive finanspolitik, vi kan, inden for ansvarlige finans-
politiske rammer. Vi går derfor helt til underskudsgrænsen for den strukturelle
saldo i 2021 som fastsat i budgetloven. Det er økonomisk fornuftigt i den ak-
tuelle situation, hvor der er behov for at genoprette den økonomiske aktivitet
og sikre arbejdspladser.
[Konjunkturudsigter på to ben]
Prognosen er grundlæggende en fortælling på to ben:
På den ene side er der tegn på, at den indenlandske efterspørgsel klarer sig
bedre. Husholdningerne har taget genåbningen til sig.
Det ses blandt andet ved, at brugen af kortbetalinger har været opadgående de
seneste måneder, og nu er tilbage omtrent på niveau med samme tidspunkt
sidste år.
I andet halvår i år og næste år løftes privatforbruget også af blandt andet udbe-
talingen af tre ugers indefrosne feriepenge samt det skattefrie tilskud på 1.000
kr. til alle ydelsesmodtagere.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 31. august 2020 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
Side 3 af 6
Samtidig har boligmarkedet indtil videre vist sig forholdsvis robust. Og vi un-
derstøtter boliginvesteringerne blandt andet med Grøn Boligaftale, som afsæt-
ter i alt 30 mia. kr. fra Landsbyggefonden til renovering i den almene boligsek-
tor.
Det andet ben i prognosen står på mere usikker grund.
Foreløbige tal for udviklingen i landene omkring os er dyster læsning. Udsig-
terne er usikre, og det stiller danske eksportvirksomheder over for svære vil-
kår.
Det er begivenheder, som vi grundlæggende ikke er herre over, men som kan
få alvorlige konsekvenser for den eksport, som er afgørende for genopretnin-
gen af dansk økonomi.
Så vi må forberede os på, at der er risiko for flere dårlige nyheder her i andet
halvår.
Jeg er optaget af at sikre danske eksportvirksomheder de bedst mulige vilkår.
Derfor har regeringen også nedsat Forum for genstart af dansk eksport med i
alt 8 genstartteams.
Disse teams skal komme med deres indspil til regeringen om, hvor udfordrin-
ger for eksporten kræver handling, og hvilke tiltag, der kan gøre mest gavn for
at understøtte danske eksporterhverv gennem coronakrisen.
[Tilbageslaget mærkes også på arbejdsmarkedet]
Krisen har sat tydelige spor på arbejdsmarkedet. Det er uundgåeligt, når øko-
nomien bremser så hårdt op.
Fra februar til maj faldt antallet af beskæftigede lønmodtagere med 85.000.
Men i juni kom der igen 11.000 flere i job, så faldet indtil videre kan opgøres
til 74.000 lønmodtagere.
Det er mange. Og fra februar til juni er ledigheden samtidig steget med 51.000
personer.
Men der er også lyspunkter. Ledigheden har stabiliseret sig. Virksomhederne
slår igen nye stillinger op.
Samtidig glæder jeg mig over, at det sikkerhedsnet, vi spændte ud under dan-
ske arbejdspladser, har virket.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 31. august 2020 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
Side 4 af 6
Lønkompensationsordningen var rette medicin på rette tid. Da krisen var på
sit højeste, gjorde næsten en kvart million lønmodtagere brug af ordningen.
Det er endnu for tidligt at sige, præcist hvor mange der var på lønkompensa-
tion hen over sommeren. Men det står klart, at det var markant færre.
Sammen med de betydelige initiativer, vi i fællesskab har sat i søen for at
skubbe på økonomien, skaber det grobund for, at udviklingen på arbejdsmar-
kedet kan vende til det bedre.
Vi kommer ikke til at kunne sikre alle job, men jeg ved, at det for alle her i
rummet, er højeste prioritet at få det danske arbejdsmarked sikkert gennem
krisen.
Den indsats skal vi fortsætte.
[Offentlige finanser og finanspolitik]
Lad mig vende mig mod finanspolitikken og udsigterne for de offentlige finan-
ser.
I den aktuelle situation, hvor coronakrisen stadig sætter sine spor, er det vig-
tigt, at finanspolitikken bidrager til at genoprette aktiviteten i dansk økonomi
og sikre danskernes arbejdspladser.
Vi har allerede gennemført en lang række stimulus-tiltag, der sætter gang i den
økonomiske aktivitet og samtidig styrker den grønne omstilling. Vi har senest
indgået en klimaaftale og en aftale om blandt andet at udbetale tre ugers inde-
frosne feriepenge.
Det hjælper økonomien godt på vej. Men vi har fortsat en stor opgave foran
os.
Regeringen har derfor præsenteret et finanslovforslag for 2021, hvor vi tilrette-
lægger finanspolitikken ekspansivt og udnytter hele manøvrerummet inden for
budgetlovens rammer. Det er både ansvarligt og økonomisk fornuftigt i den
aktuelle situation.
Lempelsen af finanspolitikken dækker udgifterne til de stimulus-tiltag, vi alle-
rede har gennemført. Det gælder blandt andet aftalen om at løfte anlægsinve-
steringer i kommunerne og regionerne. Samtidig giver lempelsen mulighed for,
at vi kan afsætte en reserve til nye stimulus-tiltag for at genoprette dansk øko-
nomi og sikre en effektiv håndtering af sundhedsudfordringerne relateret til
COVID-19.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 31. august 2020 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
Side 5 af 6
Det bliver hovedprioriteten for finanspolitikken for 2021. De mange økono-
misk-politiske tiltag betyder, at der er udsigt til en stor understøttelse af dansk
økonomi set i et historisk perspektiv. Vi skønner, at BNP i 2021 øges med 2,4
pct.
dvs. væksten i 2020 og 2021 tilsammen er ca. 2,4 pct. højere
sammen-
lignet med et forløb uden de ekspansive finanspolitiske tiltag, der enten alle-
rede er gennemført, eller der nu er sat penge af til på finanslovforslaget for
2021.
Og tilsvarende, at beskæftigelsen i 2021 styrkes med 45-50.000 personer i for-
hold til, hvad den ellers ville have været uden de ekspansive tiltag. Det er en
meget markant understøttelse af beskæftigelsen.
Parallelt med finanslovforslaget har regeringen fremlagt en ny 2025-ramme,
der sætter de overordnede rammer for en grøn, retfærdig og ansvarlig genop-
retning af dansk økonomi frem mod 2025.
Frem mod 2025 tilrettelægges finanspolitikken ud fra en justeret profil for den
strukturelle saldo, som understøtter genopretningen, ikke bare i 2021 men
også i de følgende år.
Målet om strukturel balance i 2025 fastholdes og nye varige tiltag skal fortsat
finansieres på ansvarlig vis.
[Afrunding]
Så for at runde af, står vi stadig i en alvorlig økonomisk situation. Men vi kan
se åbninger i skydækket.
Der er fortsat stor usikkerhed om det fremtidige forløb, og det kommer i vid
udstrækning til at afhænge af forhold, som vi ikke selv er herre over.
Genopretningen vil tage tid. Det bliver et langt, sejt træk og kommer til at
kræve konstant årvågenhed.
Med forslaget til finansloven for 2021 fører vi en ekspansiv finanspolitik inden
for ansvarlige rammer. Det styrker den økonomiske aktivitet og understøtter
danske virksomheder og arbejdspladser.
Det forslag og alt det andet på finansloven ser jeg frem til at drøfte med Fol-
ketingets partier i den kommende tid.
Tak for ordet.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 31. august 2020 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
Side 6 af 6
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister