Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2244183_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 312 (Alm. del) af 5. august
2020 stillet efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren med udgangspunkt i den kommende 2025-fremskrivning, der for-
ventes offentliggjort ultimo august, oplyse virkningen på det offentlige forbrug,
den offentlige saldo og den primære offentlige saldo frem til 2030 ved at have en
vækst i det offentlige forbrug svarende til det demografiske træk, således at det re-
sterende finanspolitiske råderum ikke udmøntes? Svaret bedes opgjort for hvert år
i mia. kr. med en decimal ligesom i besvarelsen af FIU alm del-spørgsmål 338
(2012-13).
Svar
Virkningen på det offentlige forbrug, den primære offentlige saldo og den offent-
lige saldo ved at have en vækst i det offentlige forbrug svarende til demografisk
træk i 2021-2030 fremgår af tabel 1. Beregningerne i tabel 1 tager afsæt i den op-
daterede mellemfristede fremskrivning i
DK2025,
august 2020.
Tabel 1
Virkning på offentlige forbrug, offentlige saldo og primære offentlige saldo ved at have en offentlig
forbrugsvækst svarende til væksten i det demografiske træk i 2021-2030
2020
Mia. kr. (2021-priser)
Offentligt forbrug
Primære offentlige saldo
Offentlige saldo
0
0
0
-�½
�½
�½
-3
-5¼
5�½
5�½
-6¾
-8¾
9
-11¾
11¾
12
-14¾
14¾
15¼
-17¾
17¾
18�½
-21
21
22
-24
24
25�½
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Anm.: Virkningen på den primære offentlige saldo og den offentlige saldo er opgjort i 2021-niveau, dvs.
fastprisberegnet med afsæt i den nominelle udvikling i strukturelt BNP. Forskellen mellem den primære
offentlige saldo og den offentlige saldo er, at der i den offentlige saldo indregnes nettorenteudgifter.
Virkningen på det offentlige forbrug mv. er afrundet til nærmeste kvarte mia. kr., svarende til det sædvanlige
afrundsprincip for opgørelsen af det finanspolitiske råderum. Det bemærkes, at som følge af afrunding
stemmer virkningen på det offentlige forbrug i tabellen ikke nødvendigvis overens med forskellen mellem
det finanspolitiske råderum og væksten i det demografiske træk.
Kilde: Danmarks Statistik,
DK2025,
august 2020 og egne beregninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om ministeren, med udgangspunkt i den kommende 2025-fremskrivning, der forventes offentliggjort ultimo august, vil oplyse virkningen på det offentlige forbrug, den offentlige saldo og den primære offentlige saldo frem til 2030 ved at have en vækst i det offentlige forbrug svarende til det demografiske træk, således at det resterende finanspolitiske råderum ikke udmøntes, til finansministeren
Side 2 af 2
Det bemærkes, at forløbet med en offentlig forbrugsvækst svarende til væksten i
demografisk træk ikke afspejler det mellemfristede mål om balance på den struk-
turelle saldo i 2025. Det bemærkes endvidere, at der efter 2025 ikke er taget poli-
tisk stilling til udviklingen i den strukturelle saldo mv., og der er således ikke defi-
neret et finanspolitisk råderum efter 2025. Væksten i det offentlige forbrug efter
2025 tager i stedet afsæt i rent beregningstekniske principper og forudsætninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister