Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2114806_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. november 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 31 (Alm. del) af 31.
oktober 2019 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget følgende skatter skal stige, hvis man skal
øge råderummet med 10 mia. kr. i 2025:
Bundskatten
Arbejdsmarkedsbidraget?
Svar
Højere skatter indebærer som hovedregel en forøgelse af de afledte virkninger,
herunder på arbejdsudbuddet, som skatterne giver anledning til, og dermed også
en forøgelse af det samfundsøkonomiske tab forbundet med skatteopkrævningen.
Satsen for bundskatten er 12,13 pct. i 2019. Bundskatten betales af personlig ind-
komst over personfradraget på 46.200 kr. (35.300 kr. for personer under 18 år). I
indkomståret 2019 forventes ca. 4,4 mio. personer at betale bundskat. Det svarer
til 89 pct. af alle skattepligtige. De resterende 11 pct. forventes at få en indkomst,
der er lavere end personfradraget. Frem mod 2025 øges bundskattesatsen gradvist
fra de nuværende 12,13 pct. til 12,15 pct.
1
og personfradraget reduceres fra 46.200
kr. til 44.000 kr. i 2019-niveau
2
.
En forhøjelse af bundskattesatsen med 1,17 pct.-point til 13,32 pct. i 2025 vurde-
res at indebære et merprovenu på 10 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
1
2
Som led i finansiering af tilbagerulning af Forsyningssikkerhedsafgiften og afskaffelsen af PSO-afgiften.
Som led i finansiering af afskaffelsen af medielicensen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om, hvor meget bundskatten og arbejdsmarkedsbidraget skal stige, hvis man skal øge råderummet med 10 mia. kr. i 2025, til finansministeren
2114806_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Virkning ved en forhøjelse af bundskatten for 10 mia kr. efter tilbageløb og adfærd, 2025 i 2019-
niveau
Gældende
sats
Pct.
12,15
Umiddelbart
provenu
Mia. kr.
13,7
10,0
Efter tilbage-
Arbejdsudbud
løb og adfærd
Fuldtidspersoner
-2.800
Ændring
i Gini
Pct.-point
-0,02
Ændring
i BNP
Mia. Kr.
-2,2
Ændring
Pct.-point
1,17
Anm.: Opgjort ekskl. afledte virkninger på omlægning til aldersopsparing .
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Satsen for arbejdsmarkedsbidraget udgør 8 pct. Skattegrundlaget er al erhvervs-
indkomst uden bundfradrag (dvs. al lønindkomst inkl. indbetalinger til arbejds-
markedspension og den del af overskud af egen virksomhed, der ikke er kapital-
indkomst). En forhøjelse af satsen for arbejdsmarkedsbidraget øger umiddelbart
marginalskatten på arbejdsindkomst og påvirker samtidig ad flere kanaler prove-
nuet fra de øvrige indkomstskatter samt reguleringen af overførselsindkomsterne.
Arbejdsmarkedsbidraget udgør således et fradrag i grundlaget for de øvrige ind-
komstskatter. En forhøjelse af arbejdsmarkedsbidraget reducerer dermed isoleret
set provenuet af de øvrige skatter.
Samtidig forudsættes en forhøjelse af arbejdsmarkedsbidraget normalt at indebære
en reduktion såvel af reguleringstallet i § 20-reguleringen (dvs. lavere beløbsgræn-
ser i skattelovgivningen) som af satsreguleringstallet (dvs. lavere indkomstover-
førsler). Faldet i hhv. § 20-reguleringen og satsreguleringen skyldes, at begge regu-
leringstal beregnes med udgangspunkt i faldet i årslønnen opgjort efter arbejds-
markedsbidrag. En forøgelse af arbejdsmarkedsbidraget vil derfor isoleret set føre
til en (engangs)reduktion af reguleringstallene, svarende til en diskretionær reduk-
tion i beløbsgrænserne i skattesystemet samt i niveauet for de indkomstoverførs-
ler, der satsreguleres. En forøgelse af arbejdsmarkedsbidragssatsen berører der-
med som udgangspunkt stort set alle skattepligtige personer.
Det skønnes, at en forøgelse af AM-bidraget med 1,13 pct.-point indebærer et
merprovenu på 10 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Virkning ved en forhøjelse af AM-bidraget for 10 mia kr. efter tilbageløb og adfærd, 2025 i 2019-
niveau
Gældende
sats
Pct.
8
Umiddelbart
provenu
Mia. kr.
13,0
Efter tilbage-
Arbejdsudbud
løb og adfærd
Mia. kr.
10,0
Fuldtidspersoner
-1.600
Ændring
i Gini
Pct.-point
0,00
Ændring
i BNP
Mia. Kr.
-1,4
Ændring
Pct.-point
1,13
Anm.: Opgjort ekskl. afledte virkninger på omlægning til aldersopsparing og virkning på pensionsudbetalinger på
længere sigt.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om, hvor meget bundskatten og arbejdsmarkedsbidraget skal stige, hvis man skal øge råderummet med 10 mia. kr. i 2025, til finansministeren
Side 3 af 3
Det skal bemærkes, at en del af provenuet fra en forhøjelse af AM-bidraget kom-
mer fra øget AM-bidrag af pensionsindbetalinger, som modsat indkomstbeskat-
ning heraf, afregnes på indbetalingstidspunktet og dermed vil have saldovirkning
med det samme. Det øgede AM-bidrag betyder imidlertid lavere indbetaling på
den enkeltes pensionskonto (som er efter AM-bidrag) og dermed en reduktion i
pensionsudbetalingerne på sigt. Det indebærer lavere indkomstskatteprovenu og
øgede udgifter til offentlig pension på sigt. Det kan på den baggrund groft skøn-
nes, at den varige virkning af den betragtede forhøjelse af AM-bidraget med 1,13
pct.-point er i størrelsesorden 0,6 mia. kr. mindre end den anførte virkning i 2025.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister