Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2232149_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. august 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 291 (Alm. del) af 29. juni
2020 stillet efter ønske fra Jacob Mark (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren skønne hvad det årlige provenu efter tilbageløb og adfærd ved
indførelse af en såkaldt techskat vil være idet der skal tages udgangspunkt i den
franske model, hvor der pålægges techselskaber med en global omsætning på over
750 mio. euro en skat på 3 pct. af salget i Frankrig, hvis de har en fransk
omsætning på over 25 mio. euro? I svaret bedes den nationale omsætningsgrænse
nedskaleres svarende til, at det danske marked er mindre end det franske.
Svar
Der forelægger ikke på nuværende tidspunkt det nødvendige datagrundlag til at
udregne et dansk provenuskøn
af en såkaldt ”techskat” i stil med den franske.
Den franske techskat baseres på en relativt kompliceret formel
1
, hvor skattebasen
består af
1. Salgsindtægter fra
såkaldte ”digital intermediation services”, hvilke relaterer til
indtægter fra platforme, der formidler kontakt mellem brugere (f.eks. såkaldte
online markedspladser), men ekskluderer en række services (f.eks. en række
banksystemer)
2. Målrettede annonceindtægter på digitale platforme, hvilke baseres på indsam-
ling af franske brugerdata, samt direkte salg af brugerdata med henblik på mål-
retning af reklamer. Annonceindtægter, der ikke baseres på målrettet annonce-
ring gennem brugerdata, fraregnes.
Til udregning af dette skattegrundlag benyttes for hver virksomhed samt indtægts-
kanaler såkaldte
ratioer for ”fransk digital tilstedeværelse”. Eksempelvis
for mål-
rettede annoncer (baseret på brugerdata) udregnes skattebasen som:
����
����
å
å
æ
∗ ����
����
æ
å
Se evt. EY’s guide for en mere detaljeret gennemgang
https://www.ey.com/en_gl/tax-alerts/france-issues-
comprehensive-draft-guidance-on-digital-services-tax
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om det årlige provenu efter tilbageløb og adfærd ved indførelse af en såkaldt techskat vil være idet der skal tages udgangspunkt i den franske model, til finansministeren
2232149_0002.png
Side 2 af 2
Disse ratioer varierer for hver enkelt indtægtskanal. F.eks. ved salg af brugerdata
benyttes andelen af franske brugerdata, mens der ved indtægter fra platforme be-
nyttes andelen af franske brugere. Hver af disse ratioer ganges derefter på ind-
tægtskanalernes globale omsætning. De danske myndigheder har på nuværende
tidspunkt ikke adgang til sådanne data og et provenuskøn er dermed ikke muligt.
Det franske finansministerium forventer indtægter i størrelsesordenen 0,5 mia.
euro årligt. Det vil dog kræve informationer om den relative størrelse af det dan-
ske marked for målrettede annoncer,
salg af brugerdata samt ”digital intermedia-
tion
services” for at skalere dette
estimat til en dansk kontekst.
Brancheorganisationen ”Danske Medier” estimerer,
at de samlede digitale annon-
ceindtægter i Danmark i 2019 udgjorde 8,5 mia. kroner.
2
Digitale annonceindtæg-
ter er dog ikke det samme, som indtægter baseret på danske brugerdata, hvilke kan
være større eller mindre. Det vides endvidere ikke, hvor stor en andel af disse sel-
skaber der har en omsætning, som er mindre end omsætningskravet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
https://danskemedier.dk/aktuelt/analyse-og-trends/det-danske-reklamemarked-2019-mere-end-6-ud-af-10-
annoncekroner-gaar-digitalt/
2