Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
3. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 286 (Alm. del) af 25. juni
2020 stillet efter ønske fra Kristian Thulesen Dahl (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere artiklerne ”Fagbevægelsen kræver lav skat på ekstra
feriepenge” og ”Aftalepartier støtter fagbevægelsen og vil sænke ferieskatten til 38
pct.” i Jyllands-Posten
25. juni 2020 og i sit svar redegøre for, om FH har ret i, at
det er en forudsætning for aftalen om indefrosne feriepenge, at feriepengene mak-
simalt må beskattes med 38 pct., når de bliver udbetalt?
Svar
Lovforslaget om udbetaling af de tre ugers feriemidler blev den 17. august vedta-
get med et meget stort flertal i Folketinget.
Med vedtagelsen af lovforslaget om den aftalte udbetaling af tre uger af de ind-
frosne feriemidler ændres der ikke på den skattemæssige behandling af feriemid-
lerne. Udbetalingen af de indefrosne feriemidler beskattes dermed på samme vis
som anden lønindkomst.
Den afgift på 38 pct. som FH refererede til, gælder kun i helt særlige tilfælde, jf.
skatteministerens besvarelse af spørgsmål S 1537 af 29. juni 2020 og beskæftigel-
sesministerens besvarelser af spørgsmål 3-5 til L 207.
Det er skatteydere med høj indkomst, der i 2020 vil skulle betale topskat af de ud-
betalte feriepenge. Topskattegrænsen er i 2020 på 531.000 kr., svarende til en ar-
bejdsindkomst på knap 577.200 kr. før AM-bidrag. 5 ud af 6 lønmodtagere betaler
ikke topskat i 2020, også selvom udbetalingen af feriepenge indgår i grundlaget for
topskatten.
Hertil kommer, at en væsentlig andel af lønmodtagerne allerede er blevet beskattet
ved optjening af ferie, fx timelønnede, der indbetaler til FerieKonto eller anden fe-
riekasse samt funktionærer, der har skiftet job i overgangsåret. Det ville have være
vanskeligt administrativt at ændre beskatning på allerede beskattet indkomst.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk