Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2495173_0001.png
7. december 2021
J.nr. 2020 - 6050
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes det endelige svar på spørgsmål nr. 279 af 23. juni 2020 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om, hvad provenuvirkningen, beskæftigelseseffekten og konverteringen fra sort til hvidt arbejde vil være ved justeringer af boligjobordningen, til skatteministeren
2495173_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad provenuvirkningen, beskæftigelseseffekten og konverte-
ringen fra sort til hvidt arbejde vil være ved følgende justeringer af boligjobordningen:
a. Fuld overførselsret fra fradrag for håndværksydelser til fradrag for serviceydelse således
at det fradrag, det er muligt at få for håndværksydelser fremover valgfrit også kan bruges
til serviceydelser. Effekterne bedes beregnes ved et samlet fradrag på hhv. 18.700 19.000,
19.500, 20.000, 20.500, 21.000, 21.500, 22.000, 22.500, 23.000, 23.500, 24.000, 24.500,
25.000, 25.500, 26.000, 26.500, 27.000, 27.500, 28.000, 28.500, 29.000, 29.500, 30.000 kr.
per person. Der bedes i beregningen taget udgangspunkt i samme fordeling mellem fradrag
på hhv. service og håndværksydelser som i dag.
b. En forhøjelse af servicefradragets værdi fra ca. 26 pct. til hhv. 26�½, 27, 27�½, 28, 28�½,
29, 29�½, 30, 30�½, 31, 31�½, 32, 32�½, 33, 33�½, 34, 34�½, 35, 35�½, 36, 36�½, 37, 37�½, 38,
38�½, 39, 39�½, 40, 40�½, 41, 41�½, 42, 42�½, 43, 43�½, 44, 44�½, 45, 45�½, 46, 46�½, 47, 47�½,
48, 48�½, 49, 49�½ og 50 pct.
c. En kombination af ændringerne som beskrevet i a og b.
Svar
BoligJobordningen blev gjort permanent 2018 med to særskilte fradragsgrænser for service-
og håndværksydelser, som reguleres årligt via Personskattelovens §20. Størrelsen af Boli-
gjobordningens tilskud afhænger dels af beløbsgrænsen for det maksimale fradrag, dels af
skatteværdien af fradraget. Da BoligJobfradraget er et såkaldt ligningsmæssigt fradrag, af-
hænger skatteværdien af det aktuelle beskatningsniveau i de enkelte kommuner. I 2020 ud-
gjorde fradragsværdien 25,6 pct. (inkl. kirkeskat) i en kommune med gennemsnitlig kom-
muneskattesats.
BoligJobordningen har positive adfærdsvirkninger i form af øget arbejdsudbud og mindre
sort arbejde. I modsat retning trækker, at en højere beløbsgrænse såvel som en højere skat-
teværdi af fradrag vil betyde, at forbruget af de omfattede ydelser vil stige, hvilket vil med-
føre et mindreprovenu. En ændring af betingelserne for BoligJobordningen, så der er mu-
lighed for at overføre fradrag for håndværksydelser til fradrag for serviceydelser, svarer til
en forhøjelse af beløbsgrænsen for serviceydelser for de af ordningens brugerne, der ved
udgangspunktet ikke benytter sig af hele fradraget for håndværksydelser.
Både de positive og negative adfærdsvirkninger stiger i takt med beløbsgrænsen. For ser-
vicedelen af BoligJobordningen gælder, at de positive adfærdsvirkninger overstiger de ne-
gative, uanset hvor meget beløbsgrænsen sættes op, så længe skatteværdien af fradrag fast-
holdes,
jf. tabel 1.
For højere niveauer af skatteværdien af fradrag vil de negative adfærds-
virkninger være større end de positive,
jf. tabel 2 og 3.
Side 2 af 6
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om, hvad provenuvirkningen, beskæftigelseseffekten og konverteringen fra sort til hvidt arbejde vil være ved justeringer af boligjobordningen, til skatteministeren
2495173_0003.png
Tabel 1. (a) Provenuvirkningen, konvertering fra sort til hvidt arbejde og arbejdsudbudseffek-
ten ved fuld overførselsret fra fradrag for håndværksydelser til fradrag for serviceydelser og
forhøjelse af den samlede beløbsgrænse
Samlet
beløbsgrænse
(2020-niveau)
18.700
19.000
19.500
20.000
20.500
21.000
21.500
22.000
22.500
23.000
23.500
24.000
24.500
25.000
25.500
26.000
26.500
27.000
27.500
28.000
28.500
29.000
29.500
30.000
-90
-90
-110
-120
-130
-140
-150
-160
-170
-180
-180
-190
-200
-210
-220
-220
-230
-240
-250
-250
-260
-270
-270
-280
Efter
tilbageløb
Efter
tilbageløb og
adfærd
Værdi af
mindre sort
arbejde
Umiddelbar
Arbejdsudbud
Fuldtids-
personer
mio. kr. (2022-niveau)
-70
-70
-80
-90
-100
-110
-110
-120
-130
-130
-140
-150
-150
-160
-170
-170
-180
-180
-190
-190
-200
-200
-210
-210
-50
-60
-70
-80
-90
-90
-100
-110
-120
-120
-130
-140
-140
-150
-160
-160
-170
-170
-180
-180
-190
-200
-200
-210
50
50
50
50
60
60
60
70
70
70
70
80
80
80
80
80
90
90
90
90
90
90
100
100
140
140
145
150
155
160
165
170
175
180
185
190
190
195
200
205
205
210
215
215
220
220
225
225
Anm.: Værdien af mindre sort arbejde svarer til værdien af det højere forbrug ved at konvertere fra sort til hvidt arbejde.
Beregninger tager udgangspunkt i 2019-beløbsgrænserne svarende til grænserne der spørges til på 2020-niveau. Provenu-
tal afrundes til nærmeste 10 mio. kr. Arbejdsudbudsvirkning afrundes til nærmeste 5 fuldtidspersoner.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på Skatteforvaltningens data om den samlede befolkning. 2019-data frem-
skrevet til 2022 med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Side 3 af 6
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om, hvad provenuvirkningen, beskæftigelseseffekten og konverteringen fra sort til hvidt arbejde vil være ved justeringer af boligjobordningen, til skatteministeren
2495173_0004.png
Tabel 2. (b) Provenuvirkningen, konvertering fra sort til hvidt arbejde og arbejdsudbudseffek-
ten ved en forhøjelse af servicefradragets værdi
Skatteværdi af
fradrag
pct.
26,5
27,0
27,5
28,0
28,5
29,0
29,5
30,0
30,5
31,0
31,5
32,0
32,5
33,0
33,5
34,0
34,5
35,0
35,5
36,0
36,5
37,0
37,5
38,0
38,5
39,0
39,5
40,0
40,5
41,0
41,5
42,0
42,5
43,0
43,5
44,0
-30
-50
-60
-80
-100
-110
-130
-150
-160
-180
-200
-210
-230
-250
-260
-280
-300
-310
-330
-350
-360
-380
-400
-410
-430
-450
-460
-480
-500
-510
-530
-550
-560
-580
-600
-610
Umiddelbar
Efter
tilbageløb
Efter
tilbageløb og
adfærd
Værdi af
mindre sort
arbejde
Arbejdsudbud
Fuldtids-
personer
-20
-40
-50
-60
-80
-90
-110
-120
-140
-150
-170
-180
-200
-210
-230
-250
-270
-280
-300
-320
-340
-360
-380
-400
-420
-440
-460
-480
-510
-530
-550
-580
-600
-630
-650
-680
10
10
20
30
30
40
40
50
60
60
70
70
80
90
90
100
110
120
120
130
140
150
150
160
170
180
190
200
200
210
220
230
240
250
260
270
20
30
45
55
70
80
95
105
120
135
145
160
175
190
205
220
235
250
265
285
300
315
335
355
370
390
410
430
450
470
490
510
535
555
580
605
mio. kr. (2022-niveau)
-20
-40
-50
-60
-70
-90
-100
-110
-130
-140
-150
-160
-180
-190
-200
-220
-230
-240
-250
-270
-280
-290
-310
-320
-330
-340
-360
-370
-380
-390
-410
-420
-430
-450
-460
-470
Side 4 af 6
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om, hvad provenuvirkningen, beskæftigelseseffekten og konverteringen fra sort til hvidt arbejde vil være ved justeringer af boligjobordningen, til skatteministeren
2495173_0005.png
44,5
45,0
45,5
46,0
46,5
47,0
47,5
48,0
48,5
49,0
49,5
50,0
-630
-650
-660
-680
-700
-710
-730
-750
-760
-780
-800
-810
-480
-500
-510
-520
-540
-550
-560
-570
-590
-600
-610
-630
-700
-730
-760
-790
-820
-850
-880
-910
-950
-980
-1.010
-1.050
280
290
310
320
330
340
350
370
380
390
410
420
625
650
675
705
730
755
785
815
845
875
905
940
Anm.: Værdien af mindre sort arbejde svarer til værdien af det højere forbrug ved at konvertere fra sort til hvidt arbejde.
Beregninger tager udgangspunkt i 2019-beløbsgrænserne svarende til grænserne der spørges til på 2020-niveau. Provenu-
tal afrundes til nærmeste 10 mio. kr. Arbejdsudbudsvirkning afrundes til nærmeste 5 fuldtidspersoner.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på Skatteforvaltningens data om den samlede befolkning. 2019-data frem-
skrevet til 2022 med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Tabel 3. (c) Provenuvirkningen, konvertering fra sort til hvidt arbejde og arbejdsudbudseffek-
ten ved en kombination af en højere beløbsgrænse, overførselsret fra håndværk til service
og en højere skatteværdi af fradrag
Samlet
Skatteværdi
Umiddelbar
beløbsgrænse af fradrag
(2020-niveau) pct.
19.000
19.000
19.000
19.000
19.000
19.000
22.000
22.000
22.000
22.000
22.000
22.000
25.000
25.000
25.000
25.000
25.000
25.000
26,6
30,0
35,0
40,0
45,0
50,0
26,6
30,0
35,0
40,0
45,0
50,0
26,6
30,0
35,0
40,0
45,0
50,0
-130
-260
-440
-630
-810
-1.000
-200
-330
-530
-720
-920
-1.120
-250
-390
-600
-800
-1.010
-1.220
Efter
tilbageløb
Efter
tilbageløb
og adfærd
Værdi af min-
dre sort ar- Arbejdsudbud
bejde
Fuldtids-
personer
60
110
200
300
430
600
80
130
220
330
470
650
90
150
250
360
510
690
175
290
490
740
1.055
1.460
205
325
540
800
1.130
1.560
230
355
580
850
1.195
1.635
mio. kr. (2022-niveau)
-100
-200
-340
-480
-620
-770
-150
-250
-410
-560
-710
-860
-190
-300
-460
-620
-780
-940
-90
-200
-400
-640
-940
-1.340
-140
-260
-470
-740
-1.070
-1.490
-180
-310
-540
-820
-1.170
-1.620
Side 5 af 6
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om, hvad provenuvirkningen, beskæftigelseseffekten og konverteringen fra sort til hvidt arbejde vil være ved justeringer af boligjobordningen, til skatteministeren
2495173_0006.png
27.500
27.500
27.500
27.500
27.500
27.500
30.000
30.000
30.000
30.000
30.000
30.000
26,6
30,0
35,0
40,0
45,0
50,0
26,6
30,0
35,0
40,0
45,0
50,0
-290
-430
-650
-860
-1.080
-1.290
-320
-470
-690
-910
-1.140
-1.360
-220
-330
-500
-660
-830
-990
-250
-360
-530
-700
-870
-1.040
-220
-350
-590
-880
-1.240
-1.710
-240
-380
-630
-930
-1.310
-1.790
110
160
260
380
530
720
110
170
280
400
550
750
250
380
605
885
1.235
1.690
265
395
630
915
1.275
1.735
Anm.: Værdien af mindre sort arbejde svarer til værdien af det højere forbrug ved at konvertere fra sort til hvidt arbejde.
Beregninger tager udgangspunkt i 2019-beløbsgrænserne svarende til grænserne der spørges til på 2020-niveau. Provenu-
tal afrundes til nærmeste 10 mio. kr. Arbejdsudbudsvirkning afrundes til nærmeste 5 fuldtidspersoner.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på Skatteforvaltningens data om den samlede befolkning. 2019-data frem-
skrevet til 2022 med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Side 6 af 6