Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
17. juli 2020
Besvarelse af spørgsmål 278 alm. del stillet af udvalget den 19. juni
2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor det ikke af sagsfremstillingen i akt-
stykke 117 fremgik, at det arbejdsretlige neutralitetsprincip skulle gælde
for ordningen?
Svar:
I aktstykke nr. 117 om midlertidig lønkompensation som følge af COVID-
19 af 25. marts 2019 fremgik det af tekstanmærkning nr. 143, at erhvervs-
ministeren har bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om lønkom-
pensation, herunder at fastsætte bestemmelser om kriterier for at opnå kom-
pensation, vilkår for kompensation og modtagerkreds.
Tekstanmærkning nr. 143 er en bred bemyndigelsesbestemmelse vedrø-
rende administrationsgrundlaget for lønkompensationsordningen. Det er
altid en afvejning, hvor meget information, der skal fremgå af et aktstykke
henset til, at ordningens administrationsgrundlag suppleres i bekendtgørel-
sen med bestemmelser om yderligere kriterier, som er nødvendige for at
etablere ordningen.
Erhvervsministeren har i medfør af bemyndigelsesbestemmelsen og lov om
erhvervsfremme, udstedt bekendtgørelse om en midlertidig lønkompensa-
tionsordning til virksomheder i økonomisk krise som følge af COVID-19
(bekendtgørelse nr. 267 af 25. marts 2020 og nr. 701 af 29. maj 2020), der
fastsætter de nærmere regler for lønkompensationsordningen, herunder
kompensationens størrelse, betingelser for at opnå kompensation, ansøg-
ning og dokumentation, klageadgang og straf m.v.
Beskæftigelsesministeriet har tidligere oplyst, at det er et generelt princip,
at staten skal forholde sig neutral under en arbejdskonflikt. Det er blevet
afklaret i forbindelse med de fortolkningsspørgsmål, der har fulgt op på
trepartsaftalen om lønkompensation, at neutralitetsprincippet er gældende
for trepartsaftalen.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk