Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2495140_0001.png
7. december 2021
J.nr. 2020 - 6050
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes det endelige svar på spørgsmål nr. 275 af 18. juni 2020 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, hvad provenuvirkningen og beskæftigelseseffekten er ved at hæve fradragets værdi i BoligJobordningen, til skatteministeren
2495140_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad provenuvirkningen og beskæftigelseseffekten er ved at
ændre betingelserne for BoligJobordningen, så der er frit valg mellem at bruge det fulde
fradrag på 18.700 kr. pr. person på service- eller håndværksydelser? Vil ministeren samti-
dig redegøre for, hvad de samlede provenuvirkninger og beskæftigelseseffekter er ved at
ændre betingelserne for Boligjobordningen, så der er frit valg mellem at bruge det fulde
fradrag på service eller håndværksydelser i kombination med de ændringer af det maksi-
male fradrag samt fradragets værdi, som beskrevet i FIU alm. del - spørgsmål 273 og 274?
Svar
BoligJobordningen blev gjort permanent 2018 med to særskilte fradragsgrænser for ser-
vice- og håndværksydelser, som reguleres årligt via Personskattelovens §20. Størrelsen af
Boligjobordningens tilskud afhænger dels af beløbsgrænsen for det maksimale fradrag,
dels af skatteværdien af fradraget. Da BoligJobfradraget er et såkaldt ligningsmæssigt fra-
drag, afhænger skatteværdien af det aktuelle beskatningsniveau i de enkelte kommuner. I
2020 udgjorde fradragsværdien 25,6 pct. (inkl. kirkeskat) i en kommune med gennemsnit-
lig kommuneskattesats.
BoligJobordningen har positive adfærdsvirkninger i form af øget arbejdsudbud og mindre
sort arbejde. I modsat retning trækker, at en højere beløbsgrænse såvel som en højere
skatteværdi af fradrag vil betyde, at forbruget af de omfattede ydelser vil stige, hvilket vil
medføre et mindreprovenu. En indførelse af frit valg mellem at bruge det fulde BoligJob-
fradrag pr. person på service- eller håndværksydelser svarer til en forhøjelse af beløbs-
grænser for ordningens brugerne, der ved udgangspunktet ikke benytter sig af det hele
fradrag.
Både de positive og negative adfærdsvirkninger stiger i takt med beløbsgrænsen og opve-
jer hinanden, så de positive og negative adfærdsvirkninger er af samme størrelsesorden
for en fradragsværdi på ca. 26 pct.,
jf. tabel 1.
For højere niveauer af skatteværdien af fra-
drag vil de negative adfærdsvirkninger være større end de positive,
jf. tabel 2.
Tabel 1. Provenu- og arbejdsudbudsvirkning ved at indføre frit valg mellem at bruge det fulde fra-
drag på 18.700 kr. pr. person (2020-niveau) på service- eller håndværksydelser
Umiddelbar
provenuvirkning
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb
og adfærd
Arbejdsudbud
Fuldtidspersoner
-50
-110
-160
140
45
185
mio. kr. (2022-niveau)
Service
Håndværk
i alt
-90
-130
-220
-70
-100
-170
Anm.: Beregninger tager udgangspunkt i en skatteværdi af fradrag på 25,6 pct. og 2019-beløbsgrænserne svarende til
grænserne der spørges til på 2020-niveau. Provenutal afrundes til nærmeste 10 mio. kr. Arbejdsudbudsvirkning afrundes til
nærmeste 5 fuldtidspersoner.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på Skatteforvaltningens data om den samlede befolkning. 2019-data frem-
skrevet til 2022 med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Side 2 af 3
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, hvad provenuvirkningen og beskæftigelseseffekten er ved at hæve fradragets værdi i BoligJobordningen, til skatteministeren
2495140_0003.png
Tabel 2. Provenu- og arbejdsudbudsvirkning ved at (1) øge den samlede fradragsgrænse, (2) ind-
føre frit valg mellem at bruge det fulde fradrag pr. person på service- eller håndværksydelser og (3)
hæve skatteværdien af fradrag
Samlet
beløbsgrænse
(2020-niveau)
19.000
19.000
19.000
19.000
19.000
19.000
22.000
22.000
22.000
22.000
22.000
22.000
25.000
25.000
25.000
25.000
25.000
25.000
27.500
27.500
27.500
27.500
27.500
27.500
30.000
30.000
30.000
30.000
30.000
30.000
Skatteværdi
af fradrag
pct.
26,6
30,0
35,0
40,0
45,0
50,0
26,6
30,0
35,0
40,0
45,0
50,0
26,6
30,0
35,0
40,0
45,0
50,0
26,6
30,0
35,0
40,0
45,0
50,0
26,6
30,0
35,0
40,0
45,0
50,0
Efter
tilbageløb
Efter
tilbageløb
og adfærd
Umiddelbar
Arbejdsudbud
Fuldtids-
personer
mio. kr. (2022-niveau)
-270
-410
-620
-830
-1.040
-1.250
-330
-480
-700
-920
-1.150
-1.370
-380
-540
-770
-1.000
-1.240
-1.470
-420
-580
-820
-1.060
-1.300
-1.540
-460
-620
-870
-1.120
-1.360
-1.610
-200
-310
-480
-640
-800
-960
-250
-370
-540
-710
-880
-1.050
-290
-420
-590
-770
-950
-1.130
-320
-450
-630
-820
-1.000
-1.190
-350
-480
-670
-860
-1.050
-1.240
-200
-330
-560
-840
-1.190
-1.650
-250
-390
-640
-940
-1.310
-1.800
-290
-440
-700
-1.020
-1.420
-1.920
-330
-480
-750
-1.080
-1.490
-2.020
-350
-520
-790
-1.130
-1.560
-2.100
220
345
560
825
1.160
1.590
250
380
605
885
1.235
1.685
275
410
645
935
1.300
1.765
295
435
675
970
1.340
1.815
310
450
700
1.000
1.380
1.865
Anm.: Beregningerne tager udgangspunkt i 2019-beløbsgrænserne svarende til grænserne der spørges til på 2020-niveau.
Provenutal afrundes til nærmeste 10 mio. kr. Arbejdsudbudsvirkning afrundes til nærmeste 5 fuldtidspersoner.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på Skatteforvaltningens data om den samlede befolkning. 2019-data frem-
skrevet til 2022 med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Side 3 af 3