Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2495142_0001.png
7. december 2021
J.nr. 2020 - 6050
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes det endelige svar på spørgsmål nr. 274 af 18. juni 2020 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om, hvad provenuvirkningen og beskæftigelseseffekten er ved at hæve fradragets værdi i BoligJobordningen, til skatteministeren
2495142_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad provenuvirkningen og beskæftigelseseffekten er ved at
hæve fradragets værdi i BoligJobordningen fra ca. 26 pct. til henholdsvis 26�½, 27, 27�½, 28,
28�½, 29, 29�½, 30, 30�½, 31, 31�½, 32, 32�½, 33, 33�½, 34, 34�½, 35, 35�½, 36, 36�½, 37, 37�½,
38, 38�½, 39, 39�½, 40, 40�½, 41, 41�½, 42, 42�½, 43, 43�½, 44, 44�½, 45, 45�½, 46, 46�½, 47,
47�½, 48, 48�½, 49, 49�½ og 50 pct.?
Ministeren bedes opgøre provenuvirkningen i umiddelbar virkning, virkning efter tilbage-
løb og virkning efter tilbageløb og adfærd.
Svar
BoligJobordningen blev gjort permanent 2018 med to særskilte fradragsgrænser for service-
og håndværksydelser, som reguleres årligt via Personskattelovens §20. Størrelsen af Boli-
gjobordningens tilskud afhænger dels af beløbsgrænsen for det maksimale fradrag, dels af
skatteværdien af fradraget. Da BoligJobfradraget er et såkaldt ligningsmæssigt fradrag, af-
hænger skatteværdien af det aktuelle beskatningsniveau i de enkelte kommuner. I 2020 ud-
gjorde fradragsværdien 25,6 pct. (inkl. kirkeskat) i en kommune med gennemsnitlig kom-
muneskattesats.
BoligJobordningen har positive adfærdsvirkninger i form af øget arbejdsudbud og mindre
sort arbejde. I modsat retning trækker, at en højere fradragsværdi vil betyde, at forbruget
af de omfattede ydelser vil stige, hvilket vil medføre et mindreprovenu. For højere niveauer
af skatteværdien af fradraget vil de negative adfærdsvirkninger være større end de positive,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenu- og arbejdsudbudsvirkning ved at hæve skatteværdien af fradraget
Skatteværdi
af fradraget
Pct.
25,6
26,5
27,0
27,5
28,0
28,5
29,0
29,5
30,0
30,5
31,0
31,5
32,0
32,5
33,0
33,5
-
-30
-50
-60
-80
-100
-110
-130
-150
-160
-180
-200
-210
-230
-250
-260
Umiddelbar
provenuvirkning
Efter tilbageløb
mio. kr. (2022-niveau)
-
-20
-40
-50
-60
-70
-90
-100
-110
-130
-140
-150
-160
-180
-190
-200
-
-20
-40
-50
-60
-80
-90
-110
-120
-140
-150
-170
-180
-200
-210
-230
Efter tilbageløb og
adfærd
Arbejdsudbud
Fuldtidspersoner
-
20
30
45
55
70
80
95
105
120
135
145
160
175
190
205
Side 2 af 3
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om, hvad provenuvirkningen og beskæftigelseseffekten er ved at hæve fradragets værdi i BoligJobordningen, til skatteministeren
2495142_0003.png
34,0
34,5
35,0
35,5
36,0
36,5
37,0
37,5
38,0
38,5
39,0
39,5
40,0
40,5
41,0
41,5
42,0
42,5
43,0
43,5
44,0
44,5
45,0
45,5
46,0
46,5
47,0
47,5
48,0
48,5
49,0
49,5
50,0
-280
-300
-310
-330
-350
-360
-380
-400
-410
-430
-450
-460
-480
-500
-510
-530
-550
-560
-580
-600
-610
-630
-650
-660
-680
-700
-710
-730
-750
-760
-780
-800
-810
-220
-230
-240
-250
-270
-280
-290
-310
-320
-330
-340
-360
-370
-380
-390
-410
-420
-430
-450
-460
-470
-480
-500
-510
-520
-540
-550
-560
-570
-590
-600
-610
-630
-250
-270
-280
-300
-320
-340
-360
-380
-400
-420
-440
-460
-480
-510
-530
-550
-580
-600
-630
-650
-680
-700
-730
-760
-790
-820
-850
-880
-910
-950
-980
-1.010
-1.050
220
235
250
265
285
300
315
335
355
370
390
410
430
450
470
490
510
535
555
580
605
625
650
675
705
730
755
785
815
845
875
905
940
Anm.: Provenutal afrundes til nærmeste 10 mio. kr. Arbejdsudbudsvirkning afrundes til nærmeste 5 fuldtidspersoner.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på Skatteforvaltningens data om den samlede befolkning. 2019-data frem-
skrevet til 2022 med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Side 3 af 3