Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2211037_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
16. juni 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 255 (Alm. del) af 9. juni
2020 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt ministerens udtalelser i Jyllands-Posten den
4. juni 2020 om, at ministeren ”deler overvismandens bekymringer om, at det er
usikkert, hvorvidt priserne reelt
vil falde” ved en reduktion i momsen er i overens-
stemmelse med Finansministeriets regneprincipper? Der henvises f.eks. til svar på
FIU alm. del
spørgsmål 5 (2011-12) og svar på FIU alm del-spørgsmål 105
(2019-20)?
Svar
Det helt overordnede princip for Finansministeriet regnemetoder er, at der skal
udarbejdes så retvisende og dækkende skøn som muligt for, hvordan økonomisk-
politiske tiltag påvirker de offentlige finanser og samfundsøkonomien i øvrigt. Det
betyder også, at Finansministeriet løbende arbejder på at forbedre regneprincip-
perne i takt med at der kommer ny viden og empiri. I det omfang dette arbejde gi-
ver anledning til ændringer bliver disse løbende dokumenterede og offentliggjort
fx arbejdspapirer, rapporter og svar til Folketinget.
Reduktionen i moms som omtales i Jyllands-Posten den 4. juni 2020 er en midler-
tidig halvering løbende i ca. 6 måneder, såfremt forslaget ville blive implementeret
fra 1. juli. Grundlæggende må en midlertidig momsnedsættelse forventes både at
medføre lavere forbrugerpriser, men ligeledes tilfalde virksomhederne i form af
højere dækningsbidrag. Mens faldende forbrugerpriser vil øge aktiviteten i økono-
mien, vil højere dækningsbidrag for virksomhederne give anledning til enten at
nedbringe underskud eller forøge overskud.
Det omtalte forslag adskiller sig derfor således også fra FIU alm. del
spørgsmål
5 (2011-12), da der her spørges til en nedsættelse løbende i 12 måneder. Således
må det alt andet lige forventes, at lempelsen vil slå igennem mere på forbrugerpri-
serne, når nedsættelsen løber over en længere periode. Derudover tages der i sva-
ret højde for, at effekten ikke slår fuldt igennem på priserne, da ADAM implicit
indregner dette.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om, hvorvidt ministerens udtalelser i Jyllands-Posten den 4. juni 2020 om, at ministeren deler overvismandens bekymringer om, at det er usikkert, hvorvidt priserne reelt vil falde ved en reduktion i momsen er i overensstemmelse med Finansministeriets regneprincipper, til finansministeren
Side 2 af 2
Ligeledes spørges der i FIU alm. del
spørgsmål 105 (2019-20) til en permanent
nedsættelse af momsen. Det må forventes, at der ved en permanent nedsættelse i
højere grad vil ske en tilpasning i forbrugerpriserne.
Der foreligger begrænset empiriske evidens for, hvor stor en andel af momsned-
sættelsen, der vil sætte sig som lavere forbrugerpriser. Dette vil nemlig afhænge af
en række forhold, herunder konkurrenceforhold, administrative omkostninger ved
prisændringer, længden på nedsættelsen, hvornår nedsættelse annonceres mv. En
virksomhed vil alt andet lige have mindre incitament til at sænke priserne, hvis den
har begrænset konkurrence, høje administrative omkostninger ved prisændringer
og nedsættelsen løber over en kort periode.
Vurderingen af priseffekten af en midlertidig momsnedsættelse vil derfor altid af-
hænge af det konkrete forslag.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister