Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2208064_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. juni 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 247 (Alm. del) af 2. juni
2020 stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor et forventet fald i den potentielle produktion
på 1,5 pct. og et fald i investeringerne på 12 pct. ikke forventes at påvirke de un-
derliggende økonomiske strukturer, og dermed skønnet for den strukturelle saldo?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at
Finansudvalgets spørgsmål nr. 247 og nr. 248 (Alm.
del) af 2. juni 2020
besvares samlet nedenfor. Spørgsmålene omhandler således:
-
Vil ministeren redegøre for, hvorfor et forventet fald i den potentielle pro-
duktion på 1,5 pct. og et fald i investeringerne på 12 pct. ikke forventes at
påvirke de underliggende økonomiske strukturer, og dermed skønnet for
den strukturelle saldo?
Vil ministeren redegøre for, om regeringen forventer, at krisen ud fra de
nuværende oplysninger vil påvirke skønnet for den strukturelle saldo og
råderummet i årene efter 2021?
-
I forhold til spørgsmålene bemærkes indledningsvist, at dansk økonomi havde et
stærkt udgangspunkt inden krisen med lav gæld, sunde strukturer og fremgang i
den strukturelle beskæftigelse. Det vurderes fortsat at være tilfældet. Hjælpepak-
kerne i 2020 er midlertidige og belaster dermed ikke den finanspolitiske holdbar-
hed nævneværdigt. Danmark har den højeste kreditvurdering (AAA-rating) fra de
toneangivende kreditvurderingsinstitutter.
Det bemærkes desuden, at den strukturelle saldo er et skøn for den underliggende
stilling på de offentlige finanser
dvs. hvor der korrigeres for midlertidige for-
hold, herunder påvirkning af de offentlige finanser afledt af konjunktursituatio-
nen, engangsforhold mv.
I forbindelse med
Økonomisk Redegørelse,
maj 2020 blev der udarbejdet opdaterede
skøn for konjunkturudsigter og offentlige finanser mv. i 2020 og 2021.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om hvorfor et forventet fald i den potentielle produktion på 1,5 pct. og et fald i investeringerne på 12 pct. ikke forventes at påvirke de underliggende økonomiske strukturer, til finansministeren
Side 2 af 3
Den strukturelle offentlige saldo skønnes ligesom i decembervurderingen til -0,1
pct. af BNP i 2020
og er forbedret med 0,1 pct.-point til 0,4 pct. af BNP i 2021.
Nye eksterne oplysninger, som påvirker en række strukturelle provenuer, trækker
isoleret set den strukturelle saldo i en mere positiv retning i 2020 og 2021 sam-
menlignet med vurderingen i december. Det gælder særligt Danmarks Statistiks
ændrede behandling af kurstab og -gevinster i opgørelsen af de offentlige netto-
renteudgifter samt en betydelig opjustering af pensionsformuen i nationalregn-
skabstallene for 2019,
jf. også bl.a. kapitel 8 i Økonomisk Redegørelse, maj 2020.
I modsat retning trækker de dele af gennemførte erhvervs- og jobrettede tiltag,
som ikke er engangsforhold
og som dermed svækker den strukturelle saldo sær-
ligt i 2020.
I forhold til krisens påvirkning af den underliggende potentielle udvikling for øko-
nomien
opgjort ved udviklingen i den skønnede strukturelle bruttoværditilvækst
er denne behæftet med særskilt stor usikkerhed. De aktuelle skøn beregnet med
den sædvanlige outputgab-metode peger med stor usikkerhed på en nedjustering
af den potentielle produktion med 1-1�½ pct. i 2020 og 2021 i forhold til skønnet i
december. Det er mindre, end der umiddelbart var udsigt til i kølvandet på finans-
krisen,
jf. boks 2.1 i Økonomisk Redegørelse,
maj 2020.
Der er ikke foretaget skøn for den mulige langsigtede effekt, herunder frem mod
2025. En række forhold kan have betydning, herunder både udgangspunktet for
økonomien og den fremadrettede udvikling.
Coronakrisen er bl.a. ikke udløst af ubalancer, og i takt med at inddæmningstiltag
hæves, kan de fleste virksomheder vende tilbage til en mere normal produktion.
Den øgede usikkerhed forbundet med coronapandemien kan imidlertid have af-
ledte effekter gennem bl.a. lavere investeringer i en periode. Hertil kommer øgede
omkostninger i forbindelse med fysisk afstand mv. Endeligt kan krisen forårsage
mere langvarige sektorforskydninger som følge af nye forbrugsmønstre og æn-
dringer i international handel.
Selv om det danske arbejdsmarked er fleksibelt, kan omstillingsbehovet mellem
sektorer føre til overgangsvist højere strukturel ledighed. Som udgangspunkt ven-
tes den strukturelle ledighed imidlertid ikke at være påvirket af coronakrisen på
længere sigt. Der kan også i en periode opstå effekter på arbejdsstyrken, fx via
udenlandsk arbejdskraft eller unge i uddannelse, men det er endnu uklart, om så-
danne påvirkninger kan ventes at række frem til 2025 og derefter.
Bider krisen sig fast, vil der kunne komme relativt langvarige konsekvenser for
den potentielle produktion, fx via mindre opbygning af kapitalapparat og derved
afledte effekter på produktivitetsudviklingen. Produktivitetsudviklingen er den dri-
vende faktor for velstanden på sigt, herunder fordi lønudviklingen historisk følger
produktivitetsudviklingen. Ændringer i produktivitetsudviklingen er imidlertid
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om hvorfor et forventet fald i den potentielle produktion på 1,5 pct. og et fald i investeringerne på 12 pct. ikke forventes at påvirke de underliggende økonomiske strukturer, til finansministeren
Side 3 af 3
over en årrække omtrent neutral for de offentlige finanser og den strukturelle of-
fentlige saldo. Det skal ses i sammenhæng med, at offentlige indtægter og udgifter
påvirkes nogenlunde parallelt heraf,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 262 (Alm.
del) af 10. marts 2017.
Beregningen af det finanspolitiske råderum og skønnet for den strukturelle saldo
frem mod 2025 vil blive opdateret i forbindelse med en opdateret 2025-fremskriv-
ning til august. I den opdaterede opgørelse vil der blandt andet indgå virkninger af
finanslovforslaget for 2021, øvrige politiske aftaler mv., ligesom der vil blive ind-
regnet nye oplysninger, opdaterede skøn mv. Opgørelserne af strukturel saldo og
råderum samt økonomien i øvrigt vil således kunne påvirkes af en række faktorer,
herunder med forskelligt fortegn. En vurdering kan således ikke meningsfuldt fo-
retages uden en samlet fremskrivning.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister