Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2202190_0001.png
Talepapir
Samråd i Folketingets Finansudvalg den 2. juni 2020 om
klimaeffekter af Aftale om finansloven for 2020.
Indledende bemærkninger
Denne regering sidder på et historisk grønt mandat. Det kunne
man se i valgkampen. Og det kan man læse i det forståelsespapir, vi
efter valget formulerede sammen med vort parlamentariske grund-
lag.
I december indgik regeringen
sammen med de fleste af de partier,
der er repræsenteret her i dag inkl. Venstre
en aftale om en ambi-
tiøs og bindende klimalov. Jeg er glad for og vil gerne kvittere for,
at et så bredt flertal nu bakker op om regeringens og SF’s, RV’s og
EL’s grønne ambitioner.
Med klimaloven har vi i fællesskab forpligtet os på at reducere ud-
ledningerne af drivhusgasser med 70 pct. i 2030 og til at arbejde
mod klimaneutralitet i 2050. Det tør jeg godt kalde et historisk
skridt.
***
Klimaregnskab på finansloven
I efteråret indgik vi en aftale om finansloven for 2020.
Med finanslovsaftalen tog vi et første skridt på vejen mod at op-
fylde de ambitiøse klimamål, der fremgår af aftalen om klimaloven,
og som et bredt flertal i Folketinget bakker op om.
Og for få uger siden tog regeringen så det næste store skridt, da vi
lancerede et udspil til en klimaplan for energisektoren, industrien
og affaldssektoren, og som vi netop nu er ved forhandle med Fol-
ketingets partier.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 2. juni 2020 om effekten på drivhusgasudledningen, til finansministeren
Side 2 af 4
Planen skal, sammen med øvrige planer, som vi lancerer efter som-
merferien, være en del af den klimahandlingsplan, som skal under-
støtte, at vi når i mål med klimalovens ambitiøse målsætninger.
… men tilbage til finanslovsaftalen.
Nærmere bestemt klimaeffek-
terne heraf.
Vi har i aftalen skrevet, at initiativerne samlet set vil bidrage med
en reduktion i Danmarks udledning af drivhusgasser på mindst 0,5
mio. ton CO2-ækvivalenter i 2030.
Jeg har d. 29. maj oversendt et svar på Klima-, Energi- og Forsy-
ningsudvalgets spørgsmål 182.
Her har jeg redegjort for de konkrete initiativer i aftalen om finans-
loven, der skønnes at give en reduktion i udledningen af drivhus-
gasser i Danmark og for de forudsætninger, vi i forbindelse med af-
talen har lagt til grund for skønnene.
Lad mig opsummere kort:
Den skønnede klimaeffekt kan henføres til følgende initiativer:
1. En styrkelse af den grønne investeringsfond
2. En pulje til udtagning af landbrugsjord mv.
3. Etablering af en skovfond
4. En pulje til grønne busser, en videreført afgiftsfritagelse for
elbiler samt et fradrag i beskatningsgrundlag for grønne fir-
mabiler
Det er en fælles ambition mellem regeringen og de øvrige aftalepar-
tier om at søge at maksimere klimaeffekten i forbindelse med den
konkrete udmøntning af de enkelte initiativer.
Det kan fx være ved at afsøge tiltag og modeller, der kan øge kli-
maeffekten ud over de skøn, der indgår i beregningerne.
I beregningerne af klimaeffekten ved at afsætte flere midler til den
grønne investeringsfond har vi fx taget udgangspunkt i fondens nu-
værende investeringsportefølje, som i høj grad består af sol- og
vindprojekter. Hvis fonden fremadrettet målretter flere investerin-
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 2. juni 2020 om effekten på drivhusgasudledningen, til finansministeren
Side 3 af 4
ger i fx omstilling af erhvervslivets fossile energiforbrug, vil klima-
effekten forventeligt være større end skønnet på i finanslovaftalen.
Tilsvarende har vi lagt til grund for beregningerne af skovfondens
klimaeffekt, at den afsatte startkapital fordobles frem mod 2030.
Såfremt der kan tilvejebringes yderligere privat medfinansiering til
fondens projekter, vil effekten blive større end vi har skønnet i fi-
nansloven.
Det er på baggrund af ovenstående, at vi skønner, at initiativerne
samlet set forventes at nedbringe drivhusgasudledningen med
mindst
0,5 mio. ton CO2-ækvivalenter på nationalt plan, sådan som
det fremgår af aftaleteksten.
Vi har også prioriteret at styrke den grønne omstilling globalt. Vi
har således både prioriteret midler til at forhøje Danmarks klimabi-
stand, ligesom vi med Danmarks Grønne Fremtidsfond har mulig-
gjort investeringer rundt om i verden, der bidrager til en reduktion
af drivhusgasudledningen uden for Danmarks grænser. Alt i alt en
finanslovsaftale, som giver et bidrag til at løse klimaudfordringen
både herhjemme og uden for Danmarks grænser.
Vi styrker også den uafhængige klimarådgivning i Klimarådet og
styrket det danske klimadiplomatiske arbejde i EU- og FN-regi.
Alt i alt har vi altså indgået en finanslovsaftale med meget markante
klimaaftryk.
***
Aftale om finansloven for 2020
For os handler den grønne dagsorden også om andet og mere end
klimaet. Med aftalen om finansloven har vi derfor også prioriteret
en række initiativer, der styrker indsatsen for et bedre miljø, skaber
mere natur og biodiversitet.
Vi har for eksempel afsat midler til at udlægge yderligere urørt skov
til gavn for biodiversiteten, og til at gennemføre forundersøgelser
af energiøer.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 2. juni 2020 om effekten på drivhusgasudledningen, til finansministeren
Side 4 af 4
Vi har med andre ord bragt
hele
den grønne pallette i spil og styrket
indsatsen i forhold til både klima, miljø, natur og biodiversitet.
***