Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2210382_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. juni 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 228 (Alm. del) af 18. maj
2020 stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse konsekvenserne for a) vækst i BNP, b) stigning i
privatforbruget og c) beskæftigelsen af at gennemføre en midlertidig halvering af
momsen i perioden 1. juni til 31. december 2020? I vurderingen af
konsekvenserne af tiltaget for privatforbruget, bedes ministeren oplyse i hvilken
udstrækning forslaget vil fremrykke forbrug fra 2021 til 2020, og hvor stor en an-
del af en eventuel stigning i forbruget, der kan forventes at blive udgjort af import.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at der er en række praktiske udfordringer ved en
midlertidig halvering af momsen. Systemtilretninger hos Skattestyrelsen gør, at det
er usandsynligt, at forslaget kan implementeres allerede i 2020. Herunder tillader
gældende EU-regler som udgangspunkt kun en nedsættelse fra 25 til 15 pct.
I praksis vurderes en midlertidig halvering af momsen således ikke at kunne få
virkning i 2020 og dermed heller ikke at kunne påvirke den økonomiske aktivitet
på den korte bane. Nedenstående beregninger af aktivitetsvirkningen af tiltaget er
således illustrative og lægger til grund, at nedsættelsen kan ske med effekt i 2.
halvår 2020 fra 1. juni, jf. spørgsmålet.
En midlertidig sænkning af momssatsen i 2020 vil midlertidigt øge husholdninger-
nes reale købekraft og dermed øge det private forbrug og boliginvesteringer. Øget
privat forbrug og boliginvesteringer medfører større økonomisk aktivitet og der-
med også højere beskæftigelse. Effekten er dog kun midlertidig og vil gradvist for-
svinde gennem de følgende år.
En midlertidig momsnedsættelse vil på grund af tiltagets midlertidige karakter for-
venteligt betyde, at husholdningerne vil fremrykke køb af varige forbrugsgoder og
boliginvesteringer, hvilket i givet fald modsvares af lavere forbrug og boliginveste-
ringer i de følgende år. Effekten af tiltaget på den korte bane og de afledte effekter
de følgende år afhænger blandt andet af, i hvor høj grad en sådan fremrykning af
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om konsekvenserne for a) vækst i BNP, b) stigning i privatforbruget og c) beskæftigelsen af at gennemføre en midlertidig halvering af momsen i perioden 1. juni til 31. december 2020, til finansministeren
2210382_0002.png
Side 2 af 3
det private forbrug mv. finder sted. Hertil må det forventes, at en del af forbrugs-
virkningen vil vedrøre importerede varer, som også var erfaringer fra den midlerti-
dige momsnedsættelse i 1975.
Tabel 1
anfører beregningstekniske skøn over aktivitetseffekterne på BNP, beskæf-
tigelsen og privatforbruget, herunder fremrykningen fra 2021 til 2020 samt im-
portandelen. Det bemærkes, at effekterne generelt påvirkes af, at tiltaget isoleret
set medfører en fremrykningseffekt, som svækker det private forbrug med i stør-
relsesordenen 7 mia. kr. i 2021. Forslaget vil således samlet set være positivt for
BNP-niveauet i 2021, men til gengæld negativ for BNP-væksten i 2021,
jf. nærmere
nedenfor.
Tabel 1
Aktivitetseffekter ved en generel momsnedsættelse på 12,5 pct.-point i 7 måneder baseret på
beregningstekniske forudsætninger
2020
Et-årig virkning på BNP (svarende til virkning på BNP-vækst)
Virkning på BNP-niveau inkl. flerårige virkninger, pct. af BNP
1,2
1,2
2021
-0,8
0,4
Virkning på privat forbrug, mia. kr. (2020-niveau)
Heraf import, mia. kr. (pct.)
Heraf fremrykning af varige forbrugsgoder (2020-niveau)
29
19 (64)
7
2
2 (95)
-7
Virkning på beskæftigelse, 1.000 fuldtidspersoner
16
10
Anm.: Forslaget antages gennemført med ikrafttrædelse 1. juni. Aktivitetsvirkningerne er beregnet på ADAM-
modellen. Det forudsættes i beregningen, at der fremrykkes ca. 14 mia. kr. i privat forbrug af varige
forbrugsgoder fra 2021 til 2020, hvoraf halvdelen fortrænger eksisterende forbrug, dvs. der fremrykkes netto
7 mia. kr. i privat forbrug.
Kilde: Egne beregninger.
Det skønnes med usikkerhed, at den midlertidige lempelse isoleret vil øge BNP
med 1,2 pct. i 2020 faldende til 0,4 pct. i 2021 (inkl. flerårige virkninger), dvs. væk-
sten i 2021 reduceres med 0,8 pct. point.
Stigning i privatforbruget skønnes i 2020 til ca. 29 mia. kr. faldende til ca. 2 mia.
kr. i 2021 grundet især fremrykningseffekten. Virkningen afspejler, at det forud-
sættes, at der fremrykkes privat forbrug af varige forbrugsgoder for ca. 14 mia. kr.
fra 2021 til 2020, hvoraf halvdelen fortrænger eksisterende forbrug. Størrelsesor-
denen af fremrykningseffekten er forbundet med væsentlig usikkerhed. Importen
skønnes at udgøre 64 pct. af stigningen i 2020 svarende til ca. 19 mia. kr.
Beskæftigelsesvirkningen skønnes med usikkerhed at udgøre ca. 16.000 fuldtids-
personer i 2020 og 10.000 fuldtidspersoner i 2021. Det skal ses i sammenhæng
med en tilhørende strukturel svækkelse af de offentlige finanser på 53 mia. kr. i
2020,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 227,
samt også en strukturel svækkelse i
2021 på 1,3 mia. kr.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om konsekvenserne for a) vækst i BNP, b) stigning i privatforbruget og c) beskæftigelsen af at gennemføre en midlertidig halvering af momsen i perioden 1. juni til 31. december 2020, til finansministeren
Side 3 af 3
Skønnene er generelt behæftet med betydelig usikkerhed grundet især den nuvæ-
rende økonomiske situation. Erfaringsgrundlaget vedrørende en midlertidig
momsnedsættelse er desuden relativt sparsomt.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister