Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2210386_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. juni 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 227 (Alm. del) af 18. maj
2020 stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de provenumæssige konsekvenser af en midlertidig halvering
af momsen i perioden 1. juni til 31. december 2020? De provenumæssige
konsekvenser bedes opgjort i umiddelbare konsekvenser, efter tilbageløb, men før
adfærd, samt efter tilbageløb og adfærd. Vil ministeren ligeledes oplyse
konsekvenserne for henholdsvis den faktiske og strukturelle saldo? Vil ministeren
afslutningsvis oplyse, hvilket niveau af BNP statsgælden og rentebyrden vil stige
til, hvis tiltaget finansieres ved øget statsgæld?
Svar
Momsen er et tillæg på 25 pct. til merværdien af en given vare eller tjenesteydelse
og skønnes ifm. Økonomisk Redegørelse, maj 2020 at bidrage med samlede fakti-
ske indtægter på ca. 210 mia. kr. i 2020. En midlertidig halvering af den generelle
momssats vil indebære en satsnedsættelse til 12,5 pct. og vil i udgangspunktet in-
kludere alle de varer og tjenester, der ikke af forskellige grunde er momsfritaget.
Det bemærkes indledningsvist, at der er en række praktiske udfordringer ved en
midlertidig halvering af momsen. Systemtilretninger hos Skattestyrelsen gør, at det
er usandsynligt, at forslaget kan implementeres allerede i 2020. Herunder tillader
gældende EU-regler som udgangspunkt kun en nedsættelse fra 25 til 15 pct.
I praksis vurderes en midlertidig halvering af momsen således ikke at kunne få
virkning i 2020 og dermed heller ikke at kunne påvirke de offentlige finanser på
den korte bane. Nedenstående beregninger er således illustrative og lægger til
grund, at nedsættelsen kan ske med effekt i 2. halvår 2020 fra 1. juni, jf. spørgsmå-
let.
En midlertidig momsnedsættelse må forventes både at medføre lavere forbruger-
priser og tilfalde virksomhederne i form af højere dækningsbidrag, fx som følge af
begrænset konkurrence eller store administrative omkostninger ved prisændringer.
Priseffekten vil have en positiv virkning på privatforbruget og investeringer, som
via moms og punktafgifter vil mindske det offentlige mindreprovenu.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om de provenumæssige konsekvenser af en midlertidig halvering af momsen i perioden 1. juni til 31. december 2020, til finansministeren
2210386_0002.png
Side 2 af 3
Det må forventes, at forbrugseffekten især vil vedrøre fremrykket forbrug af va-
rige goder, biler og boliginvesteringer. Det må ligeledes forventes, at en væsentlig
del af forbrugsvirkningen vil udgøres af importerede varer, som også var erfarin-
gen fra den midlertidige momsnedsættelse i 1975. Det skyldes, at varige forbrugs-
goder, herunder fx biler, generelt har et højt importindhold i forhold til øvrigt for-
brug.
I tillæg til de direkte effekter vil det højere dækningsbidrag for virksomhederne
enten nedbringe underskud eller forøge overskud for virksomhederne. I begge til-
fælde vil det gennem selskabsskatter, personskatter samt afgifter ligeledes mindske
det offentlige mindreprovenu.
De samlede forbrugseffekter vil være et resultat af både fremrykket forbrug fra
2021 til 2020 samt generelt øget forbrug som følge af prisfaldet. Begge elementer
forventes også at påvirke forbruget og det offentlige provenu i årene herefter.
Tabel 1
angiver beregningsteknisk skøn for de provenumæssige konsekvenser på
den strukturelle saldo ved en midlertidig halvering af momsen i perioden 1. juni til
31. december 2020. En midlertidig nedsættelse af momsen med de angivne forud-
sætninger vil svare til en svækkelse af den strukturelle saldo i 2020 med i størrel-
sesordenen 53 mia. kr., hvilket svarer til ca. 2�½ pct. af BNP.
Tabel 1
Provenumæssige konsekvenser ved en generel momsnedsættelse på 12,5 pct.-point i 7 måneder
baseret på beregningstekniske forudsætninger
2020
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Faktisk saldo baseret på ADAM-beregning af aktivitetsvirkninger
-62.300
-54.200
-53.100
-44.400
0
0
-1.300
5.400
-800
-700
-500
-
2021
Varigt
Anm.: Forslaget antages gennemført med ikrafttrædelse 1. juni. Der lægges til grund, at halvdelen af momsnedsæt-
telsen vil medføre lavere forbrugerpriser, mens den resterende halvdel vil tilfalde virksomhederne. I
tilbageløbet antages andelen af prisfaldet, der vedrører virksomheders investeringer, at nedvæltes i priserne
på momsbelagte varer. Der er desuden kun taget udgangspunkt i, at der fremrykkes forbrug for ca. 14 mia.
kr. fra 2021 til 2020, hvoraf halvdelen fortrænger andet forbrug i 2020. Der er beregningsteknisk lagt til
grund, at arbejdsudbudseffekterne svarer til en nedsættelse af arbejdsmarkedsbidraget. Der er forudsat, at
hele tilbageløbet vil falde i 2020, men fsva. den del, der vedrører virksomhedernes over- og underskud, kan
det forventes at dele heraf vil falde i årene efter.
Kilde: Finansministeriet, Danmarks Statistik, ADAM-beregninger.
Det skønnes, at mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd vil udgøre ca. 53 mia.
kr. i 2020, mens der som følge af fremrykket forbrug fra 2021 til 2020 ligeledes vil
være et strukturelt mindreprovenu i 2021 på ca. 1,3 mia. kr. Den varige effekt ud-
gør et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 500 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om de provenumæssige konsekvenser af en midlertidig halvering af momsen i perioden 1. juni til 31. december 2020, til finansministeren
Side 3 af 3
Virkningen på den faktiske saldo svarer til provenuet efter tilbageløb og adfærd
samt effekten af de kortsigtede aktivitetsvirkninger af forslaget, herunder fx skat-
ter fra øget beskæftigelse. Det må derfor forventes, at virkningen på den faktiske
saldo vil være mindre end provenuet efter tilbageløb og adfærd i årene omkring
lettelsen.
Provenuskønnet er generelt behæftet med betydelig usikkerhed grundet især den
nuværende økonomiske situation. Erfaringsgrundlaget vedrørende en stor midler-
tidig momsnedsættelse er desuden relativt sparsomt.
Det skønnede strukturelle mindreprovenu svarer isoleret til en forøgelse af stats-
gælden på ca. 53 mia. kr. i 2020, når der ses bort fra merprovenuet fra øget privat-
forbrug og investeringer mv. Det vil svare til, at den samlede statsgæld isoleret set
øges fra ca. 604 til 657 mia. kr. i 2020 svarende til en stigning fra 27,2 pct. af BNP
til 29,6 pct. af BNP,
jf. seneste skøn i Økonomisk Redegørelse, maj 2020.
Den øgede ren-
tebyrde vil være begrænset grundet statens meget lave lånerente.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister