Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. juni 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 227 (Alm. del) af 18. maj
2020 stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de provenumæssige konsekvenser af en midlertidig halvering
af momsen i perioden 1. juni til 31. december 2020? De provenumæssige
konsekvenser bedes opgjort i umiddelbare konsekvenser, efter tilbageløb, men før
adfærd, samt efter tilbageløb og adfærd. Vil ministeren ligeledes oplyse
konsekvenserne for henholdsvis den faktiske og strukturelle saldo? Vil ministeren
afslutningsvis oplyse, hvilket niveau af BNP statsgælden og rentebyrden vil stige
til, hvis tiltaget finansieres ved øget statsgæld?
Svar
Momsen er et tillæg på 25 pct. til merværdien af en given vare eller tjenesteydelse
og skønnes ifm. Økonomisk Redegørelse, maj 2020 at bidrage med samlede fakti-
ske indtægter på ca. 210 mia. kr. i 2020. En midlertidig halvering af den generelle
momssats vil indebære en satsnedsættelse til 12,5 pct. og vil i udgangspunktet in-
kludere alle de varer og tjenester, der ikke af forskellige grunde er momsfritaget.
Det bemærkes indledningsvist, at der er en række praktiske udfordringer ved en
midlertidig halvering af momsen. Systemtilretninger hos Skattestyrelsen gør, at det
er usandsynligt, at forslaget kan implementeres allerede i 2020. Herunder tillader
gældende EU-regler som udgangspunkt kun en nedsættelse fra 25 til 15 pct.
I praksis vurderes en midlertidig halvering af momsen således ikke at kunne få
virkning i 2020 og dermed heller ikke at kunne påvirke de offentlige finanser på
den korte bane. Nedenstående beregninger er således illustrative og lægger til
grund, at nedsættelsen kan ske med effekt i 2. halvår 2020 fra 1. juni, jf. spørgsmå-
let.
En midlertidig momsnedsættelse må forventes både at medføre lavere forbruger-
priser og tilfalde virksomhederne i form af højere dækningsbidrag, fx som følge af
begrænset konkurrence eller store administrative omkostninger ved prisændringer.
Priseffekten vil have en positiv virkning på privatforbruget og investeringer, som
via moms og punktafgifter vil mindske det offentlige mindreprovenu.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk