Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2194328_0001.png
Samrådstale
Samrådsspørgsmål O
14. maj 2020
Indledning
Jeg vil gerne starte med at takke for spørgsmålet. Jeg har set
frem til at få mulighed for at redegøre for regeringens strategi
for dansk økonomi.
Jeg vil også gerne indledningsvist benytte lejligheden til at kvit-
tere for et godt samarbejde i forbindelse med de tiltag og hjæl-
pepakker, vi har indgået politiske aftaler om som reaktion på
den vanskelige situation, Danmark og dansk økonomi står i.
Det danske folkestyre har vist sig fra sin allerbedste side. Vi har
et Folketing, hvor alle partier tager ansvar og er med til at
handle, når der er behov for det.
Det har været helt nødvendigt, og der vil også i tiden, som kom-
mer blive brug for et bredt samarbejde.
Sundhedskrisen presser stadig dansk økonomi, og sådan vil det
også være i tiden, der kommer. Det ligger fast
også selv om
der er stor usikkerhed om hvordan og hvor meget.
Udgangspunktet for samrådet i dag er som sagt spørgsmålet om
regeringens strategi for Danmarks økonomi. Det er et meget
bredt spørgsmål, som er uddybet med en række tillægsspørgs-
mål. Jeg vil forsøge at komme rundt om det hele.
Jeg vil indlede med at sige lidt om bagtæppet for den økonomi-
ske situation, vi står i lige nu, som den økonomiske strategi skal
forholde sig til.
Dernæst vil jeg tale om, hvordan regeringen ser på de forskellige
faser af den økonomiske strategi og de forskellige virkemidler i
den økonomiske politik, der skal anvendes på forskellige tids-
punkter.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 14. maj 2020 om regeringens strategi for Danmarks økonomi, til finansministeren
Side 2 af 11
Undervejs vil jeg sørge for at svare på de konkrete spørgsmål,
jeg er blevet stillet.
Jeg vil på dagens samråd forholde mig til de økonomiske aspek-
ter af den nuværende situation og af regeringens strategi. De
sundhedsfaglige aspekter vil jeg afholde mig fra at gå ind i, og
jeg vil i den forbindelse henvise til sundheds- og ældreministe-
ren.
Den økonomiske situation
Lad mig nu redegøre nærmere for den økonomiske situation, vi
står i.
Det er klart, at vi i de seneste måneder har oplevet et stort om-
slag i dansk økonomi som følge af udbruddet af coronaepide-
mien. Det betyder, at vi nu står i en helt anden situation, end vi
gjorde for blot lidt over to måneder siden.
Mange har desværre oplevet at miste deres job. Tal for transak-
tioner med betalingskort viser et tydeligt fald i forbruget. Både
forbrugernes og virksomhedernes tiltro til fremtiden har taget et
dyk.
En analyse, som Finansministeriet offentliggjorde for et par
uger siden, peger på, at den samlede danske produktion lige nu
ligger 10-20 pct. lavere end normalt. Særligt hårdt ramt er hotel-
og restaurationsbranchen.
Det er et øjebliksbillede. Og der er fortsat stor usikkerhed: Hvor
lang tid kommer den gradvise genåbning af samfundet til at
tage? Hvor hårdt bliver den globale økonomi og internationale
samhandel ramt? Hvor langstrakt bliver krisen? Det afhænger af
sygdommen.
Det bliver endnu tydeligere, når vi kigger mod Sverige. Her har
de sundhedsmæssige restriktioner været langt mindre omfat-
tende end herhjemme, og alligevel oplever svensk økonomi et
hårdt tilbageslag.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 14. maj 2020 om regeringens strategi for Danmarks økonomi, til finansministeren
Side 3 af 11
IMF forventer, at Danmark er en af de vestlige økonomier, som
rammes mindst af coronaepidemien, mens fx de sydeuropæiske
lande forventes at opleve større fald i BNP i år.
Alle lande mærker dog i disse dage de store konsekvenser af co-
ronavirus. Vurderingen er, at den globale økonomi står over for
et tilbageslag uden sidestykke i nyere historie.
Det vil også smitte af på Danmark. Vi kan afbøde konsekven-
serne, men uanset hvordan vi håndterer krisen herhjemme, så
vil det sætte sig spor i tiden, som kommer.
Hvordan afbøder vi så konsekvenserne af krisen? Regeringens
tilgang har været hver ting til sin tid. Ellers risikerer vi, at vores
indsats bliver spildt eller får utilsigtede bivirkninger.
Der er også en tæt sammenhæng til genåbningen af Danmark,
som alle Folketingets partier i sidste uge blev enige om en køre-
plan for.
Første fase af økonomisk strategi
–hjælpepakker
Der bliver i samrådsspørgsmålet spurgt til,
”hvad
regeringen
forsøger at opnå med de økonomiske tiltag, som sættes i gang
for tiden:”
Sammen har vi økonomisk grebet ind
hurtigt og resolut
for
at afbøde de negative økonomiske konsekvenser af coronaepi-
demien. Vi har med store hjælpepakker spændt et sikkerhedsnet
ud under danske virksomheder, lønmodtagere og arbejdspladser
for at modvirke, at de negative økonomiske konsekvenser bliver
langvarige.
De mange økonomiske tiltag har vi opnået bred enighed om
sammen med både Folketingets partier, arbejdsmarkedets parter
og KL og Danske Regioner.
Vi har lavet en trepartsaftale om en midlertidig lønkompensa-
tion. Ordningen gør det muligt for tusindvis af lønmodtagere
der ellers ville være blevet fyret
at beholde deres job og løn,
indtil situationen på arbejdsmarkedet er i bedring.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 14. maj 2020 om regeringens strategi for Danmarks økonomi, til finansministeren
Side 4 af 11
Vi har
sammen med alle Folketingets partier
lavet en omfat-
tende hjælpepakke til dansk økonomi, som vi også i fællesskab
har udvidet og forlænget efterfølgende. Her er der indført mas-
sive kompensationsordninger til erhvervslivet.
Vi har også sat anciennitetsperioden for dagpenge og sygedag-
penge på pause, og vi har suspenderet 225-timers-reglen for
mennesker på kontanthjælp.
Herudover er der indgået en lang række forskellige aftaler, der
rækker en hjælpende hånd ud til forskellige dele af samfundet,
der er hårdt ramt af nedlukningen. Det gælder bl.a. kulturinstitu-
tioner, efterskoler, højskoler, socialt udsatte og særligt sårbare
grupper.
Vi har
i tillæg til de direkte kompensationsordninger
beslut-
tet en række tiltag mhp. at styrke virksomhedernes likviditet.
Det gælder blandt andet udskydelse af betalingsfrister for moms
og a-skat, fremrykning af offentlige betalinger, rentefrie moms-
lån store statslige lånegarantier, fjernelse af den kontracykliske
buffer og flere andre tiltag.
Endelig har vi aftalt med KL og Danske Regioner at sætte kom-
muner og regioner fri af anlægsloftet i 2020, så vi ved at frem-
rykke fornuftige investeringer kan holde hånden under beskæfti-
gelsen.
Jeg er glad for, at det har været muligt at nå til bred enighed om
de gennemførte hjælpepakker i et konstruktivt samarbejde med
Folketingets partier, arbejdsmarkedets parter, kommuner og re-
gioner.
Jeg har undervejs
sammen med øvrige ministre i regeringen
holdt næsten 50 møder med Folketingets partier.
Og vi kan se, at hjælpepakkerne virker:
Der er godkendt ansøgninger om lønkompensation for over
170.000 jobs.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 14. maj 2020 om regeringens strategi for Danmarks økonomi, til finansministeren
2194328_0005.png
Side 5 af 11
Der er kommet næsten 50.000 ansøgninger om kompensa-
tion fra kompensationsordningen for selvstændige, og hver
dag søger nye virksomheder om kompensation for virksom-
heders faste omkostninger.
Der er godkendt lån for over 4 mia. kr. via de låneordninger i
Vækstfonden og EKF, hvor staten stiller garantier.
Finansministeriet skønner foreløbigt, at de besluttede hjælpe-
pakker bidrager til at holde hånden under beskæftigelsen sva-
rende til ca. 90-100.000 job som gennemsnit for hele 2020. Og
det er uden at medregne virkningen af de ekstraordinære tiltag
til at understøtte likviditeten i virksomhederne.
Er der så gjort nok? Nogle vil nok sige, at der skal gøres mere.
Andre vil synes, at vi har brugt for mange penge.
En ting er sikkert. Der er tale om historisk store hjælpepakker,
der er gennemført i en historisk svær situation for dansk øko-
nomi.
Hjælpepakkernes volumen
I samrådsspørgsmålet spørges der også til, hvor mange penge
der er sat af til offentlige udgifter indtil videre.
De hjælpepakker og tiltag, der er besluttet på nuværende tids-
punkt, omfatter tilskud, garantier og likviditet mv. for i alt ca.
400 mia. kr. i 2020. Heraf er der tale om direkte udgifter i form
af tilskud mv. for omkring 100 mia. kr.
Herudover er der likviditetsmæssige tiltag for omkring 300 mia.
kr. Det vedrører bl.a. udskydelse af betalingsfrister, statslige lån
mv., der blot indebærer likviditetsforskydninger for statsfinan-
serne. Hertil kommer en række statslige garantiordninger, hvor
staten ikke direkte skal have penge op af lommen for de fulde
garantibeløb.
Der er ingen tvivl om, at vi kommer til at bruge rigtig mange
penge i 2020.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 14. maj 2020 om regeringens strategi for Danmarks økonomi, til finansministeren
2194328_0006.png
Side 6 af 11
Forventet udvikling i den offentlige saldo og gæld
De tre økonomiske scenarier, som vi har fremlagt i Danmarks
Konvergensprogram for 2020 peger på, at underskuddet på den
offentlige saldo i 2020 kan udgøre i størrelsesorden 7-9 pct. af
BNP. Så sent som i december skønnede vi omtrent balance på
de offentlige finanser i 2020.
Der er altså udsigt til et i historisk perspektiv stort underskud
for de offentlige kasser i 2020
også større end i de værste år
under finanskrisen.
ØMU-gælden kan stige fra ca. 33 pct. af BNP ved udgangen af
2019 til over 40 pct. ved udgangen af 2020. Vi planlægger såle-
des stadig med en
bred margin ift. EU’s grænse for ØMU-gæl-
den på 60 pct. af BNP.
Tallene siger noget om, hvor hurtigt omslaget i økonomien er
sket.
Jeg skal understrege, at fremskrivning af den offentlige saldo og
gæld er behæftet med væsentlig usikkerhed i den nuværende si-
tuation. Det vil i høj grad afhænge af konjunkturudviklingen.
Jeg vil dog gerne gentage, at dansk økonomi kommer fra et
bundsolidt udgangspunkt med meget sunde offentlige finanser
og lav gæld
både set ift. det historiske og set ift. de fleste an-
dre lande. Det er en følge af mange års ansvarlig økonomisk po-
litik
både under Socialdemokratisk og Venstre-ledede regerin-
ger.
Det er det, der gør, at vi har de økonomiske muskler til at agere,
som vi gør nu, i en situation, hvor det er nødvendigt
uden at
det sår tvivl om holdbarheden af de offentlige finanser.
Regeringen ser hjælpepakkerne som en investering. En investe-
ring, der er med til at sikre, at vi hurtigt kan få økonomien på
fode igen.
Det har dog også været afgørende for regeringen, at der med de
store hjælpepakker er tale om midlertidige tiltag.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 14. maj 2020 om regeringens strategi for Danmarks økonomi, til finansministeren
Side 7 af 11
Lønkompensationsordningen
Og lad mig knytte nogle ord til den midlertidige lønkompensati-
onsordning, som der også spørges til i samrådsspørgsmålet.
I ordningen bidrager både virksomheden, medarbejderen og sta-
ten. Staten yder lønkompensation, virksomheden betaler fortsat
fuld løn til medarbejderen, selvom virksomheden måtte være
hårdt ramt økonomisk, og medarbejderen skal anvende ferie el-
ler afspadsering i tilknytning til kompensationsperioden.
Det har været vigtigt for regeringen at hjælpe de virksomheder,
der er hårdt ramt af coronakrisen. Virksomheder, som har måt-
tet indstille deres produktion enten helt eller delvist.
Derfor kan man som virksomhed modtage kompensation, hvis
ens medarbejdere ikke har opgaver som følge af coronakrisen
og er hjemsendt.
Jeg er glad for, at vi
sammen med arbejdsmarkedets parter
er blevet enige om en væsentlig fleksibilitet hvad angår kravet
om hjemsendelse af medarbejdere i ordningen:
Det er muligt for virksomheder at angive forskellige perioder
for hjemsendelse for hver enkelt medarbejder.
Og det er muligt at genindkalde hjemsendte medarbejdere i lø-
bet af kompensationsperioden, hvis der opstår uforudsete be-
hov. Det kunne fx være nye uventede ordrer.
Det er også en mulighed at hjemsende medarbejdere delvist og
fortsat modtage kompensation. Fx kan en virksomhed hjem-
sende sine medarbejdere 2 dage om ugen og modtage kompen-
sation.
Jeg mener derfor også, at den del af samrådsspørgsmålet, der
angiver, at ”virksomheder kun får støtte, hvis medarbejderne
slet ikke arbejder”, er misvisende. Der er udbredt
fleksibilitet i
ordningen.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 14. maj 2020 om regeringens strategi for Danmarks økonomi, til finansministeren
Side 8 af 11
Økonomisk grundlag for den gradvise genåbning af samfundet
I samrådsspørgsmålet spørges der også til krydsfeltet mellem
sundhedsfaglige og økonomiske hensyn i tilrettelæggelsen af
genåbningen af landet.
For den del, der handler om, hvad der er sundhedsmæssigt for-
svarligt, vil jeg helt generelt henvise til sundheds- og ældremini-
steren.
På baggrund af stabiliseringen af den sundhedsmæssige situation
er vi gået i gang med forsigtigt og gradvist at åbne vores sam-
fund igen.
De samlede afvejninger har for regeringen peget i retning af at
lade daginstitutioner og de yngste klasser i grundskolen være en
del af den første fase af genåbningen.
Det betyder, at forældre til små børn i langt højere grad kan få
frie hænder til at passe deres arbejde. Det har været et tungtve-
jende hensyn for regeringen.
Jeg noterer mig, at fx Dansk Industri og den økonomiske over-
vismand i dagspressen har peget på det samme. Og man har i
øvrigt valgt den samme strategi i Norge.
Derudover glæder jeg mig over, at vi i fællesskab kunne blive
enige om også at medtage blandt andet domstolene og en række
liberale erhverv i første fase.
Det er vigtigt for regeringen, at genåbningen sker på en
sundhedsmæssigt forsvarlig måde og med fokus på at sikre ar-
bejdspladser.
Derfor nedsatte vi en økonomisk ekspertgruppe, der skulle råd-
give om aktuelle sundhedsmæssige initiativer mod coronaepide-
mien ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv. De afleverede
deres vurderinger i sidste uge, og det udgjorde et vigtigt input i
forhandlingerne om genåbning.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 14. maj 2020 om regeringens strategi for Danmarks økonomi, til finansministeren
Side 9 af 11
Vi opnåede sammen med alle Folketingets partier i sidste uge en
god aftale om genåbningens fase 2 og yderligere faser i en sam-
let plan for Danmarks vej ud af Coronakrisen.
I anden fase kan vi gradvis åbne for de dele af detailhandlen, der
har været lukket, restauranter og caféer kan begynde at servere
igen, de større børn i 6. til 10. klasse kan komme tilbage i skole,
og en lang række andre steder i samfundet åbnes der op.
Og så er vi blevet enige om en plan for fase 3 og 4, der strækker
sig hen over sommeren.
Anden fase af økonomisk strategi
økonomisk genopretning/stimuli
Og når vi nu gradvist er i gang med at åbne landet, er det også
vigtigt for mig at sige, at den økonomiske politisk går ind i en
anden fase
Der vil være behov for at sætte gang i hjulene igen og genop-
rette økonomien
og hjælpe de omstillinger, der måtte være
nødvendige, godt på vej.
I den forbindelse skal vi også tage stilling til, hvordan hjælpe-
pakkerne udfases. De er tænkt som et midlertidigt instrument,
og det er uansvarligt, hvis vi forlader det princip.
Derfor glæder det mig også, at det er en del af aftalen om en
plan for genåbning af Danmark, at vi sammen vil drøfte udfas-
ningen af de midlertidige hjælpepakker i takt med den kontrolle-
rede genåbning af økonomien.
Når de sundhedsmæssige restriktioner gradvis løftes, vil den
økonomiske situation minde mere om en
”almindelig”
lavkon-
junktur, hvor der er brug for andre redskaber fra den økonomi-
ske værktøjskasse end midlertidige kompensationsordninger.
I næste fase af den økonomiske genopretning bliver der behov
for målrettede økonomiske stimuluspakker, der både skaber ak-
tivitet og arbejdspladser. Vi ønsker at sætte ind med langsigtede,
kloge investeringer.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 14. maj 2020 om regeringens strategi for Danmarks økonomi, til finansministeren
Side 10 af 11
Danmark står med gode muligheder for at understøtte aktivitet
og arbejdspladser på en måde, som både understøtter den pri-
vate efterspørgsel og samtidig styrker velfærdssamfundet og bi-
drager til opfyldelsen af Danmarks høje klimaambitioner.
Som jeg har sagt før, forventer regeringen at lave første del af
klimahandlingsplanerne frem mod sommerferien. Det skal selv-
følgelig ses i sammenhæng.
Og som statsministeren nævnte i sin 1. maj-tale, foreslår rege-
ringen at afsætte 30 mia. kr. til grønne renoveringer i den al-
mene boligsektor. Det vil skabe arbejdspladser og gavne be-
skæftigelsen.
Vi har også lyttet til de mange forslag, der er kommet fra alle si-
der
både fra Folketingets partier, økonomer, organisationer
osv.
Vi står klar til at tage flere initiativer, når vi kender den økono-
miske situation bedre, og vi har bedre mulighed for at ordinere
den rigtige medicin.
Men vi må tage ét skridt ad gangen og tage tingene i den rigtige
rækkefølge.
Genopretningen af økonomien giver først mening, når det er
sundhedsfagligt forsvarligt at åbne samfundet og økonomien
igen. Man kan ikke for alvor sætte gang i økonomien, når dele af
samfundet er lukket ned.
Genopretningstiltag skal times og doseres i takt med genåbnin-
gen og udsigterne for dansk økonomi.
Når vi når dertil, ser jeg frem til konstruktive drøftelser med
Folketingets partier om genopretning.
Afrunding
Lad mig afslutningsvis opsummere:
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 14. maj 2020 om regeringens strategi for Danmarks økonomi, til finansministeren
Side 11 af 11
Udbruddet af corona-epidemien
og de sundhedsmæssige til-
tag, der er gennemført for at mindske smittespredningen
har
voldsomme konsekvenser for dansk økonomi.
Vi står derfor med nogle andre udfordringer i den økonomiske
politik, end vi havde forventet for bare få måneder siden.
Regeringens strategi for genopretningen af dansk økonomi har
et klart sigte på at få danske virksomheder og arbejdspladser
bedst muligt gennem krisen.
Vi ser genopretningen af dansk økonomi i to faser.
Den første fase står vi fortsat i. Her gør vi alt, hvad vi kan for at
holde hånden under virksomheder og lønmodtagere, mens dele
af samfundet er lukket ned. Det gør vi for at undgå, at krisen
bliver dyb og langvarig.
Anden fase kommer senere. Her skal vi i gang med en egentlig
genopretning
med investeringer og tiltag, der kan sætte gang i
hjulene og samtidig være med til at udvikle de danske styrkepo-
sitioner. Det skal times og doseres i takt med genåbningen af
samfundet.
Hvornår vi kan gå ind i anden fase afhænger af, hvordan sund-
hedssituationen udvikler sig. Vores håb er, at tallene på sund-
hedsområdet bliver ved med at udvikle sig positivt. Og at vi i
forhandlingerne om genåbningens fase 2 og yderligere faser kan
opnå bred politisk enighed om en plan for vejen ud af sund-
hedskrisen.
For det vil betyde, at vi hurtigere kan sætte gang i hjulene.
Og med de ord ser jeg frem til at besvare eventuelle spørgsmål.
Tak for ordet.