Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2195453_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. maj 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 166 (Alm. del) af 14. april
2020 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren lave et samlet overblik over alle vedtagne hjælpepakker, deres
statsfinansielle konsekvenser i 2020 og eventuelle konsekvenser fra 2021 og frem?
Overblikket bedes opdelt i efter tiltag af likviditetsmæssig karakter og tiltag der
indebærer reelt tilskud og støtte til erhvervsliv, foreninger mv. Vil ministeren
endvidere sikre, at et sådant overblik løbende vedligeholdes på eksempelvis
Finansministeriets hjemmeside?
Svar
Der er siden begyndelsen af marts truffet beslutning om en række tiltag og
hjælpepakker, der skal bidrage til at afbøde negative økonomiske konsekvenser som
følge af spredningen af COVID-19.
Initiativerne er rettet mod de lønmodtagere og virksomheder og erhverv mv., der
oplever negative økonomiske konsekvenser, og mod mere generelt at holde hånden
under dansk økonomi. Der er endvidere truffet beslutning om tiltag rettet mod
efterskoler, højskoler og kulturinstitutioner mv., der står i en vanskelig situation på
grund af COVID-19.
De forventede udgiftsmæssige konsekvenser af en række besluttede tiltag i 2020
og frem fremgår af tabel 1. De udgiftsmæssige virkninger er opgjort inklusive
virkningen af de besluttede udvidelser og forlængelser af ordningerne i bl.a.
Aftale
om hjælpepakker til lønmodtagere og virksomheder mv. i forbindelse med gradvis genåbning af
Danmark.
Opgjort inklusive afsatte tabsrammer til garantiordninger mv. kan de forventede
udgiftsmæssige konsekvenser af tiltagene i tabel 1 opgøres til ca. 110 mia. kr. i
2020. Tiltagene og udsigterne for de offentlige finanser i 2020-21 er nærmere
beskrevet i
Danmarks Konvergensprogram 2020.
Det bemærkes, at udgiftsskønnet forbundet med den midlertidig lønkompen-
sationsordning er opjusteret med 4 mia. kr. i lyset af oplysninger om antallet af
indkomne ansøgninger til ordningen mv. Det samlede skøn for udgifterne til
lønkompensationsordningen er dermed opjusteret til 10,2 mia. kr. i 2020.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 180: MFU spm. om de aftalte initiativer i hjælpepakkerne, og hvad de hver især forventes at koste, til finansministeren
2195453_0002.png
Side 2 af 4
Der er i tabel 1 ikke medtaget ekstraordinære driftsudgifter mv.
herunder på fx
sundhedsområdet
som er affødt af COVID-19 indsatser. Der er endvidere ikke
er medtaget disponeringer, hvor der er tale om udmøntning af eksisterende
udgiftsrammer på finansloven for 2020 mv.
Opgørelsen i tabel 1 omfatter ikke øgede renteomkostninger sfa. de enkelte
udgiftstiltag. Der er ligeledes ikke medregnet forventede renteomkostninger
forbundet med tiltag rettet mod at øge virksomhedernes likviditet.
Tabel 1
Forventede udgiftsmæssige konsekvenser af en række tiltag og hjælpepakker (pr. 13. maj 2020)
Mia. kr.
2020
2021
2022
Direkte tilskud mv.
Initiativer for at styrke rejsebranchen
Initiativer for svækkede ældre
Initiativer for sårbare og udsatte grupper
Hjælpepakke til AMU
Dansk OL-forberedelse
Hjælp til nødlidende kulturinstitutioner og revyer
Eksport og investeringspakke
National platform for crowdfunding
Løft af Innovationsfondens Innobooster ordning
Reserve til sygedagpenge til personer i risikogruppen
Friperiode på optjening af seniorpræmie
Styrket kontrol i Erhvervsstyrelsen
Tilskud til lokale idræts- og spejderforeninger
Kompensationspulje til frivillige sociale civilsamfundsorganisationer
Kunststøtteordning for kunstnere med kombinationsindkomster
Suspension af 225-timers reglen i kontanthjælpssystemet i tre måneder
Kompensationsordning for medievirksomheder
Økonomisk hjælpepakke til efterskoler mv.
Midlertidig kompensationsordning for højskoler mv.
Kompensation til arrangørers udgifter til landsindsamlinger
Ophævelse af den kommunale og regionale anlægsramme i 2020
Midlertidig kompensationsordning for selvstændige og freelancere
Midlertidig kompensation for virksomhedernes faste udgifter
Midlertidig lønkompensationsordning
Dagpenge og sygedagpenge (inkl. G-dage)
Sygedagpengerefusion til arbejdsgivere
Varslingspulje og afbureaukratisering af regler vedr. arbejdsfordeling
Kompensationsordning for aflysning af større arrangementer som følge af
COVID-19
0,7
0,2
0,2
-
1)
<0,1
0,2
2)
0,1
<0,1
0,4
0,2
<0,1
<0,1
<0,1
<0,1
0,1
<0,1
0,2
0,6
0,1
<0,1
2,5
3)
14,3
4)
65,3
4)
10,2
4)
0,4
1,7
<0,1
2,4
-
-
-
-
-
-
0,1
-
-
-
-
<0,1
-
-
-
<0,1
-
-
-
-
-
-
-
-
0,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,2
-
-
-
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 180: MFU spm. om de aftalte initiativer i hjælpepakkerne, og hvad de hver især forventes at koste, til finansministeren
2195453_0003.png
Side 3 af 4
Likviditetstiltag, herunder garantiordninger mv.
Matchfinansieringstiltag i Vækstfonden
Statslig garantidækning til virksomhedernes handel og eksport
EKF - garantiordning til større eksportvirksomheder og deres større
underleverandører
Garantiordninger for SMV’er og større virksomheder
Rejsegarantifonden
EKF - likviditetskaution
Garantier til SAS fra den danske stat
Udbetaling af indbetalt moms som et rentefrit lån
Udskydelse af betalingsfrist for lønsumsafgift for 2. og 3. kvartal
Midlertidig suspension af loftet på skattekontoen
Tidligere udbetaling af skattekreditter
Mulighed for at udsætte betaling af 2. rate dækningsafgift til 2021
Øgede lånemuligheder for elever og studerende
Forlængelse af betalingsfrister for moms og a-skat mv.
0,8
5)
5,0
5)
-
5,4
5)
-
0,1
5)
-
0,4
-
-
-
-
<0,1
-
-
-
-
-
-
-
-
0,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Tilskud og likviditetstiltag mv. i alt
111,8
0,6
0,2
Anm.: Der er ikke medtaget udgifter til administration af ordningerne.
1) Med hjælpepakken kan alle AMU-udbydere modtage et økonomisk særtilskud, hvis de oplever faldende aktivitet i
2020 sammenlignet med 2019. Dermed afhænger hjælpepakkens størrelse af, hvordan kursusaktiviteten udvikler
sig i resten af 2020.
2) Det er forudsat, at det fulde afløb falder i 2020.
3)
Baseret på KL’s vurdering af, at der kan fremrykkes kommunale anlægsinvesteringer
for op til 2�½ mia. kr.
4) Udgiftsskønnet er opgjort som den direkte udgiftsvirkning.
5) Udgiftsskønnet svarer til de afsatte tabsrammer til ordningerne.
I tillæg til de udgiftsmæssige konsekvenser i tabel 1 vil en række tiltag påvirke
virksomhedernes likviditet, herunder de besluttede udskydelser af betalingsfrister
for moms og a-skat mv. De likviditetsmæssige tiltag udgør i størrelsesordenen 300
mia. kr. i 2020,
jf. tabel 2.
Samlet set er der således truffet beslutning om tiltag i
form af tilskud, garantier og likviditet mv. for ca. 400 mia. kr. i 2020.
Opgørelsen af de udgiftsmæssige konsekvenser af hjælpepakker mv. opdateres
med jævne mellemrum, i takt med at nye forhold indebærer væsentlige ændringer i
opgørelsen. Folketinget vil blive orienteret herom.
Tabel 2
Likviditetstiltag og garantier mv. (pr. 13. maj 2020)
Mia. kr.
Garantier mv.
Matchfinansieringstiltag i Vækstfonden (garantirammer og egenkapitalindskud)
Statslig garantidækning til virksomheders handel og eksport (garantiramme)
EKF - garantiordning til større eksportvirksomheder og deres større underleverandører
(lånebeløb)
3,4
1)
30,0
2)
7,1
3)
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 180: MFU spm. om de aftalte initiativer i hjælpepakkerne, og hvad de hver især forventes at koste, til finansministeren
2195453_0004.png
Side 4 af 4
Garantiordninger for SMV’er og større virksomheder
(lånebeløb)
Rejsegarantifonden
EKF - likviditetskaution (lånebeløb)
Garantier til SAS fra den danske stat
60,7
4)
1,5
5)
1,3
6)
1
7)
Øvrig likviditet og finansieringsmuligheder
Udbetaling af indbetalt moms som et rentefrit lån
Udskydelse af betalingsfrist for lønsumsafgift for 2. og 3. kvartal
Midlertidig suspension af loftet på skattekontoen
Tidligere udbetaling af skattekreditter
Mulighed for at udsætte betaling af 2. rate dækningsafgift til 2021
Øgede lånemuligheder for elever og studerende
Forlængelse af betalingsfrister for moms og a-skat mv.
35,4
8)
0,3
-
1,0
1,1
0,6
9)
165
Garantier og likviditet mv. i alt
308,5
1) Der afsættes en tabsramme for garantirammerne på ca. 0,8 mia. kr. og en risikopræmie for egenkapitalindskuddet
på 1,75 pct.
2) Der afsættes en tabsramme på ca. 5 mia. kr.
2) Der vil være en risikopræmie forbundet med ordningen.
4) Med garantiordningerne udgør rammerne for at facilitere udlån i alt 60,7 mia. kr. Til SMV-ordningen er der afsat en
samlet tabsramme på 5,4 mia. kr., mens der vil være en statslig risikopræmie forbundet med garantiordningen for
større virksomheder.
5) Der er en statslig risikopræmie forbundet med garantien til Rejsegarantifonden.
6) Til ordningen er der afsat en tabsramme på 0,1 mia. kr.
7) Der vil være en risikopræmie forbundet med garantien.
8) Tiltaget forventes at indebære statsfinansielle omkostninger på 0,6 mia. kr. i alt i 2020-21.
9) Skønnet er baseret på den faktiske udnyttelse af de udvidede lånemuligheder i marts og april.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister