Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2178594_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. april 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 170 (Alm. del) af 15. april
2020 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad den europæiske genopretningspakke betyder for
Danmark, herunder sammenspillet mellem de danske garantiordninger og den nye
garantifond i Den Europæiske Investeringsbank, hvorvidt og i hvilket omfang eks-
traordinære sundhedsudgifter og de danske hjælpepakker som f.eks. lønkompensa-
tion kan finansieres af genopretningspakken samt hvorvidt regeringen påtænker at
tilvejebringe finansiering af øget statsgæld gennem ESM, samt hvad dette vil inde-
bære af betingelser for Danmark.
Svar
Rapporten af 9. april 2020 fra EU’s finansministre (udvidet eurogruppe) til EU’s
regeringschefer fremlægger en række forslag til europæiske tiltag til at håndtere de
økonomiske konsekvenser af COVID-19 i EU 27. Tiltagene omfatter som udgangs-
punkt alle 27 EU-lande, herunder Danmark.
Det er dog kun eurolande, som kan få lån og bidrager til finansieringen af eurolan-
denes fælles lånefond (ESM).
Tiltag som vedrører EU27 består bl.a. i:
-
EU-budget-fleksibilitet:
Kommissionens forslag om yderligere midlerti-
dig fleksibilitet i muligheden for at målrette resterende strukturfondsmidler
på COVID-19 rettede tiltag (Coronavirus
Response Investment Initiative Plus)
in-
debærer bl.a. mulighed for at overføre midler mellem fondene, regioner og
målsætninger, ophævelse af krav til national medfinansiering samt støtte til
de mest udsatte i samfundet. I Danmark har regeringen givet mulighed for,
at de resterende danske strukturfondsmidler på 290 mio. kr. kan målrettes
indsatser, der især kan hjælpe danske virksomheder.
Nødhjælpsinstrument:
Enighed om nødvendigheden af et målrettet CO-
VID-19-instrument mhp. at styrke bl.a. sundhedssystemerne i de hårdest
ramte lande. Kommissionen vil kunne benytte instrumentet til støtte for
-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om, hvad den europæiske genopretningspakke betyder for Danmark, til finansministeren
2178594_0002.png
Side 2 af 3
-
-
Danmark på lige fod med andre medlemslande. En række af de mulige tiltag
vil være målrettet de hårdest ramte lande.
Den Europæiske Investeringsbank (EIB):
Forslag fra EIB om en ga-
rantifond byggende på nationale garantier fra EU-landene på 25 mia.
1
euro
samlet set. Fonden skal understøtte finansiering for 200 mia. euro på tværs
af EU til virksomheder med finansieringsbehov som følge af de økonomi-
ske og finansielle konsekvenser af COVID-19, og særligt små og mellem-
store virksomheder. Virksomheder i EU-lande, som vælger at deltage i ga-
rantifonden, vil kunne søge om støtte til finansiering fra fonden. EIB oply-
ser ifm. forslaget, at der sigtes efter, at alle EU-lande deltager. Forslaget skal
ses som et supplement til EU-landenes nationale garantiordninger, herun-
der de danske.
EU-instrument til støtte af nationale lønkompensationsordninger
(SURE):
Kommissionens forslag om SURE skal fungere midlertidigt,
mens COVID-19-krisen varer. SURE indebærer, at der kan ydes lån til EU-
lande på favorable vilkår til finansiering af nationale lønkompensationsord-
ninger o.l. krisetiltag. Formålet er at beskytte arbejdspladser og støtte visse
sundhedsrelaterede tiltag. Lånene tilvejebringes i videst muligt udstrækning
fra EU-budgettet eller på basis af nationale garantier fra hvert EU-land. De
nationale garantier skal ifølge Kommissionens forslag tilsammen udgøre
mindst 25 mia. euro, og lånene til modtagerlande vil udgøre op til 100 mia.
euro samlet set.
2
Der arbejdes på at operationalisere instrumentet hurtigst
muligt. Alle EU-lande med behov vil kunne ansøge om lån fra SURE. For-
målet med forslaget er, at et land, der er økonomisk udfordret, herunder af
udgifterne til de pågældende ordninger, samlet set kan opnå bedre vilkår på
lån fra EU end på lån, som landet selv kan optage på de finansielle marke-
der. Det er ikke umiddelbart forventningen, at Danmark vil ansøge om lån.
Tiltag som kun vedrører eurolandene:
-
Eurolandenes fælles lånefond (ESM):
Med ”Pandemic Crisis Support”
kan alle eurolande opnå adgang til lån fra ESM. Lånene vil som udgangs-
punkt være 2 pct. af et eurolands BNP og alene være betinget af anvendelse
til sundhedsrelaterede udgifter. Fsva. ikke-eurolande
bemærkes det, at EU’s
betalingsbalancefacilitet vil kunne yde finansiel assistance. Kun eurolande
finansierer og kan opnå lån fra ESM.
Med venlig hilsen
Såfremt EU-landenes ejerandele i EIB fastholdes, vil det umiddelbart indebære, at Danmark skal stille garan-
tier for knap 5 mia. kr.
2
Danmarks nationale garanti til EU-budgettet skal svare til ca. 2,3 pct. af 25 mia. euro, dvs. ca. 0,575 mia.
euro (ca. 4,3 mia. kr.).
1
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om, hvad den europæiske genopretningspakke betyder for Danmark, til finansministeren
Side 3 af 3
Nicolai Wammen
Finansminister