Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2157394_0001.png
Samrådstale til åbent samråd i
Finansudvalget d. 27. februar 2020
Center
Center for Klimaneutralt
Danmark
Team
Tværgående klimapolitik og
klimalov
Dato
28. februar 2020
J nr.
2020-380
Samrådsspørgsmål L
Folketingets Finansudvalg har stillet ministeren følgende
samrådsspørgsmål L:
Vil ministeren redegøre for den samfundsmæssige
betydning ved at nå 70 pct. reduktion af drivhusgasser i
2030 sammenlignet med 1990, herunder hvad
omkostningerne for både virksomheder, borgere og staten
vil være for at nå 70 pct. målet?
/ KRLIC
Side 1/9
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27. februar 2020 om betydningen af en reduktion af drivhusgasser i 2030, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2157394_0002.png
Vi har i aftale om klimalov i fællesskab sat et mål om at
reducere Danmarks drivhusgasudledninger med 70 procent
i 2030 sammenlignet med 1990.
Det er en enorm opgave, vi har stillet os selv. På bare 10 år
skal vi reducere den samme mængde drivhusgasser, som
vi har gjort over de forgange 30 år. Det kræver selvsagt en
gennemgribende omstilling af det danske samfund.
Så vi har travlt. Men der er intet alternativ. De sidste fire år
har været de varmeste i historien. Og her i Danmark har vi
netop oplevet den varmeste januar og vådeste februar
nogensinde målt.
Det er bekymrende for Danmark og det er bekymrende for
vores klode.
Derfor er det vigtigt, at vi ikke sår tvivl om målet og vores
villighed til at finde løsningerne.
Vi løser kun opgaven i fællesskab. Med indsatser fra alle
dele af samfundet. Og det kræver en klar politisk
prioritering af indsatsen
også når det kommer til at finde
pengene.
Befolkningen har givet os et tydeligt mandat. De 8 største
partier i Folketinget har tilsluttet sig klimaloven.
Og regeringen har i sin korte levetid taget yderligere
konkrete skridt i den rigtige retning. Et par få eksempler:
1 mia. kr. ekstra til grøn forskning og udvikling.
Klimapartnerskaber med erhvervslivet. Et borgerting på
klimaområdet.
En historisk grøn finanslov. Den medførte bl.a. oprettelsen
af Danmarks grønne fremtidsfond og 2 mia. kr. udtagning
af klimaskadelige lavbundsjorde.
Side 2/9
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27. februar 2020 om betydningen af en reduktion af drivhusgasser i 2030, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2157394_0003.png
Og i dag er vi så gået i gang med at forhandle om den
grønne transportpulje.
Vi har altså allerede taget de første meget vigtige skridt
mod målet. Men vi har lang vej endnu.
En særlig udfordring er bl.a. dét, jeg er kaldt i samråd om i
dag
nemlig omkostningerne. For naturligvis er
omkostninger og finansiering af den grønne omstilling
vigtige spørgsmål.
Derfor er jeg også fortrøstningsfuld ved, at et bredt flertal i
Folketinget står bag målene i klimaloven. Det opfatter jeg
som et klart ja fra alle aftalepartier til også at foretage de
svære politiske valg, der skal føre til reelle reduktioner.
Det er nu, vi skal investere i den grønne omstilling, så det
senere kommer vores børn og børnebørn til gode.
Derfor skal vi sikre, at vi får mest CO
2
-reduktion for
pengene.
Jeg vil i den forbindelse gerne fremhæve tre centrale
udfordringer, som vi står over for:
For det første: vi skal sikre midler til selve omstillingen. Med
klimahandlingsplanerne står vi foran søsætte en række
initiativer. Mange af dem vil formentlig give anledning til
udgifter her og nu.
Det kunne fx være at sikre midler til de mange
ladestandere, som skal forsyne fremtidens danske biler
med grøn strøm. Eller til opkøb af klimaskadelige
lavbundsjorde.
Samtidig er mange af klimaløsningerne lige nu og her
dyrere end de formodentlig vil være i fremtiden. Fx er
bæredygtig biogas dyrere end naturgas fra Nordsøen.
Sådan bliver det forhåbentlig ikke ved med at være. Elbiler
Side 3/9
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27. februar 2020 om betydningen af en reduktion af drivhusgasser i 2030, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2157394_0004.png
er lige nu dyrere end benzin- og dieselbiler. Sådan bliver
det forhåbentlig heller ikke ved med at være.
Og fortsætter teknologi- og prisudviklingen for batterier, kan
også eldrevne lastbiler blive konkurrencedygtige på
længere sigt.
Derfor kan regningen se større ud i dag, end den faktisk
ender med at blive. For teknologien udvikler sig hastigt i
disse år.
For det andet: finansieringen af velfærdssamfundet skal
fremtidssikres. Det skal ske i takt med at den grønne
omstilling gennemføres, fordi, i takt med den gennemføres,
forsvinder en række indtægter fra fossile afgifter.
Alene de bilrelaterede skatter og afgifter giver ca. 50 mia.
kr. om året til statskassen. Til sammenligning udgør det
mere end halvdelen af udgifterne til sygehusvæsnet.
Lige nu ryger der altså en masse penge i fælleskassen, når
der bruges fossile brændstoffer. På et tidspunkt vil de
penge ikke være der længere. Hvad gør vi så? Det er en
udfordring, der rækker langt ud over én regeringsperiode.
For det tredje skal regningen fordeles retfærdigt.
Næsten uanset hvilke håndtag, vi vælger at benytte os af,
vil det ramme nogle borgere og virksomheder hårdere end
andre.
I klimaloven er vi bl.a. blevet enige om, at omstillingen skal
tage hensyn til beskæftigelsen, konkurrenceevnen og den
sociale balance. Disse hensyn er afgørende for, at vi i
Danmark kan være et foregangsland for grøn omstilling.
Side 4/9
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27. februar 2020 om betydningen af en reduktion af drivhusgasser i 2030, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2157394_0005.png
Ingen af os ønsker gule veste i Danmark. Og vi ønsker
bestemt heller ikke, at gode danske jobs flytter til udlandet.
Tværtimod skal vi indrette en indsats, hvor en uretfærdig
stor del af regningen ikke ender hos oliefyrsejeren i Maribo,
og hvor cementfabrikken Aalborg Portland ikke tvinges ud
af Danmark.
Vi står altså med en dobbelt-omstillingsopgave: at finde
midlerne til den grønne omstilling af samfundet og
omstillingen af finansieringen af velfærdssamfundet. Og
samtidig skal omstillingen være fair for os alle.
Det er den fælles udfordring, vi med klimalov har skrevet
under på, at vi skal løse. Det ansvar har vi altså i
fællesskab taget på os.
Det er ikke gjort med et snuptag, eller med et enkelt udspil.
Det bliver et langt, sejt træk og en konstant omstilling af det
danske samfund.
Hvis nogen begynder at få kolde fødder, må jeg minde om
alternativet.
Foruden flere oversvømmelser, flere tørkeperioder og mere
ekstremt vejr følger massive økonomiske omkostninger,
lavere vækst og dårligere eksportmuligheder.
OECD har i 2015 skønnet, at omkostningerne ved ikke at
gøre noget ved klimaforandringerne, kan blive helt op til 10
procent af det globale BNP i år 2100.
At investere i klimaet er derfor den eneste farbare vej,
uanset hvilken bundlinje man kigger på.
Danmark har tidligere vist, at grøn omstilling er foreneligt
med vækst og velfærd.
Side 5/9
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27. februar 2020 om betydningen af en reduktion af drivhusgasser i 2030, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2157394_0006.png
Siden 1990 er Danmarks økonomi vokset med 55 pct.,
mens vores drivhusgasudledninger er faldet med 29 pct.
Vi vendte oliekrisen i 70’erne til noget positivt. Den fik os til
at gå foran på bl.a. vindenergi. I dag har Danmark en
ledende vindindustri, der beskæftiger mere end 33.000
personer over hele landet og eksporterer for 54 mia. kr. om
året - samtidig med at den hjælper os og resten af verden
med at bekæmpe klimakrisen.
Netop sådan et entreprenørskab gør, at vi i dag er
fantastisk godt positioneret til få andel i den massive
grønne vækst, der vil præge verdensøkonomien de næste
mange årtier. Ikke bare inden for vindenergi, men i en
række brancher.
Som verdensførende på grønne løsninger, er danske
virksomheder klar til at tage en stor bid af den voksende
kage.
Dansk erhvervslivs grønne førerposition bliver kun
forstærket af, at regeringen har sat høje ambitioner og har
en klar retning.
Diskussionen af, hvad klimaindsatsen vil koste for
virksomheder, borgere og staten, er altså kompleks.
Dansk Industri har lavet en klimaplan, der viser vejen til
mindst 55 pct. reduktion. Den koster i alt, anslår de, 90
milliarder kr. over de næste ti år. CEPOS siger, at det kan
komme til at koste 26 mia. alene i år 2030 at nå 70 pct.
målet.
Man kunne også anvende prisen på et ton CO2 i EU’s
kvotehandelssystem og på den baggrund beregne, hvor
meget 70 pct. reduktion koster i alle sektorer. Det vil også
give et billede. Men måske heller ikke være særligt
sigende.
Side 6/9
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27. februar 2020 om betydningen af en reduktion af drivhusgasser i 2030, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2157394_0007.png
For uanset hvordan vi vender og drejer det, vil
omkostningerne - og fordelingen af omkostningerne - ved
at realisere 70 pct.-målsætningen uomtvisteligt afhænge af,
hvilke virkemidler vi vælger at tage i brug.
Det er værd at huske på, at der er mange former for
omkostninger i spil her. Der er både statskassens
omkostninger, borgernes omkostninger og erhvervslivets
omkostninger.
Disse følges ikke nødvendigvis ad.
Hvis vi øger afgifterne på fossile brændsler, rammer vi
virksomheder og borgere, men staten får indtægter. Sådan
nogle afgifter kan desuden skubbe til den sociale balance
og konkurrenceevnen, som vi har lovet hinanden med
klimaloven at tage hensyn til.
Hvis vi giver tilskud eller afgiftslempelser til vedvarende
energi, holder vi hånden under virksomhedernes
konkurrenceevne. Omvendt er det en udgift for staten, som
skal finansieres. Så mangler der penge fra fælleskassen til
andre klimaløsninger eller til velfærd.
Ud over disse grundlæggende politiske spørgsmål kender
vi endnu ikke alle de tiltag, der bedst kan bringe os hele
vejen til 70-procentmålet.
Det afhænger af teknologiudviklingen. Af den politiske vilje.
Af den globale efterspørgsel efter grønne løsninger.
Ingen ved præcist, hvornår batterier til tung transport fx
bliver gode nok, eller hvor billigt vi kan gøre optag og
lagring af CO2 i fremtiden.
Side 7/9
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27. februar 2020 om betydningen af en reduktion af drivhusgasser i 2030, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2157394_0008.png
Derfor er det selvfølgelig heller ikke muligt at sætte et
endeligt prisskilt på målsætningen eller på fordelingen af
omkostningerne i samfundet.
Vi kunne godt sidde her og drøfte omkostninger ved den
grønne omstilling uden overhovedet at vide, hvad vi
baserede de beregninger på. Men jeg synes, at der er langt
mere nyttigt at fokusere på løsningerne først.
Det er i hvert fald sådan, at der er nok at tage fat på. Vi var
ikke i nærheden af at være på rette vej, da vi overtog roret i
juni sidste år.
Denne her regering har modet til at varsle store
forandringer. Og store forandringer kræver omtanke.
Regeringen er i fuld gang med det grundige forarbejde. I
øjeblikket arbejder vi på højtryk med at analysere
virkemidler og reduktionstiltag.
Venstre og Konservative gik med i klimaloven, og det er jeg
rigtig glad for. Det varsler et opgør med den tidligere
regerings fodslæbende klimapolitik.
Men opgøret kommer ikke af, at man står på sidelinjen og
råber efter halvfærdige beregninger. Det handler om at
pege på løsninger, vi kan regne med, og som kan levere
konkrete reduktioner.
Når regeringens udspil til klimahandlingsplaner begynder at
komme, stoler jeg på, at vi kan finde et lige så bredt fælles
fodfæste, som da det handlede om at sætte målene.
Her ser jeg meget frem til at diskutere både løsninger og
finansiering med alle.
Side 8/9
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27. februar 2020 om betydningen af en reduktion af drivhusgasser i 2030, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2157394_0009.png
For en vellykket klimaindsats kræver alle mand på dæk.
Jeg forventer ikke nogen søndagssejlads i solskin og med
blikstille vand. Det bliver nærmere en rusketur, hvor vi hele
tiden skal justere kursen og tage stilling til, hvordan vi bedst
kommer igennem stormen.
Lykkes vi ikke med det, kommer vi for alvor ud i uvejr.
Men lykkes vi
og det skal vi
bliver vi et lysende
eksempel på, hvordan grøn omstilling og et rigt og stærkt
samfund kan gå hånd i hånd.
Tak for ordet.
Side 9/9