Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2269509_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. oktober 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 123 (Alm. del) af 7.
februar 2020
Spørgsmål
Vil
ministeren redegøre for konsekvenserne ved en omlægning af SU’en, hvor SU
udbetalt til studerende på kandidatdelen på videregående uddannelser omlægges til
lån? Redegørelsen bedes indeholde a) de provenumæssige konsekvenser af en om-
lægning fordelt på umiddelbart merprovenu og merprovenu efter tilbageløb og ad-
færd, b) effekterne på arbejdsudbud og studietid ved en omlægning.
Svar
Der er lagt til grund for besvarelsen, at SU-stipendiet omlægges til lån på kandi-
datuddannelserne, og at de nuværende muligheder for SU-lån fastholdes, således
at SU-modtagere vil have samme potentielle indkomst som i dag. Det skal bemær-
kes, at med det nuværende SU-system bortfalder alle tillægsydelser (fx SU-handi-
captillæg), når studerende ikke modtager SU-stipendium.
Omlægningen vil føre til et samlet provenu på 2,3 mia. kr. fuldt indfaset efter til-
bageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Der er lagt til grund, at forslaget vil reducere studie-
tidsforsinkelsen. Det skønnes, at det vil føre til et positivt arbejdsudbud på 2.700
fuldtidspersoner, da de studerende træder ind på arbejdsmarkedet tidligere. Denne
adfærdseffekt skønnes at udgøre 0,5 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Provenu ved
omlægning af SU’en fra stipendie til lån for studerende på kandidatuddannelserne
Fuldt indfaset - 2024
Mia. kr.
Samlet provenu før tilbageløb og adfærd
Samlet provenu efter tilbageløb og adfærd
-
-
Heraf arbejdsudbud sfa. reduktion i studietidsforsinkelse
Heraf SU-besparelse
3,4
2,3
0,5
1,8
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om konsekvenserne ved en omlægning af SU’en, hvor SU udbetalt til studerende på kandidatdelen på videregående uddannelser omlægges til lån, til finansministeren
Side 2 af 2
Anm.: Tallene er afrundet. Det er antaget, at omlægningen indfases fra 2021. Effekterne er beregnet med
udgangspunkt i forudsætningerne fra
Helhedsplan
for et stærkere Danmark (2016),
idet der dog er sket en
opdatering af bl.a. målgruppe, forbrug af SU-klip og erhvervsfrekvenser.
Kilde: Egne beregninger.
Det er endvidere lagt til grund, at omlægningen ikke vil føre til væsentlige ændrin-
ger i tilgangen til kandidatuddannelserne. Det kan dog forventes, at studerende i
højere grad inddrager beskæftigelsesmulighed og fremtidig løn ved valg af kandi-
datuddannelse. Det vil føre til øget beskæftigelse blandt dimittender.
Der er ikke taget højde for evt. misligholdt gæld i beregningerne. Det er en vanlig
antagelse for uddannelsesområdet overordnet set, at indtægter fra renter og udgif-
ter til misligholdt gæld omtrent udligner hinanden. I overensstemmelse med
spørgsmålets udformning er der ikke taget højde for, at omlægningen kan forven-
tes ledsaget af en justering af SU-rammen for studerende på øvrige videregående
uddannelser.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister