Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2150974_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. februar 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 108 (Alm. del) af 20.
januar 2020 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren i en tabel opliste alle de initiativer, som regeringen allerede har gen-
nemført, eller som regeringen har aftalt skal gennemføres siden folketingsvalget i
sommeren 2019, som betyder, at enten skatter eller afgifter stiger, og nummerere
skatte- og afgiftsstigningerne, så man klart kan se, hvor mange skatter og afgifter
regeringen sætter op?
Vil ministeren herunder redegøre for virkningen af de enkelte skatte- og afgifts-
stigninger samt de samlede skatte- og afgiftsstigninger (som hhv. umiddelbart
merprovenu, merprovenu efter tilbageløb og merprovenu efter tilbageløb og ad-
færd) for perioden 2020-2023?
Særskilt bedes ministeren oplyse, hvad nettovirkningen af skatte- og afgiftsinitiati-
verne er (som hhv. umiddelbart merprovenu, merprovenu efter tilbageløb og mer-
provenu efter tilbageløb og adfærd) for samme periode.
Svar
Regeringen ønsker at prioritere velfærden, hvilket kræver finansiering. Derfor har
regeringen afskaffet en række særlige skatterabatter, som bl.a. den tidligere rege-
ring har givet til særlige grupper. Endvidere ønsker regeringen at forbedre klimaet,
miljøet og folkesundheden. Derfor har regeringen bl.a. forhøjet afgiften på tobak
og afgiften på bæreposer og engangsservice. Formålet med disse afgiftsforhøjelser
er, at borgerne ændrer adfærd, og hvis de gør det, vil de ikke blive belastet af af-
giftsforhøjelserne.
Siden regeringsskiftet i sommeren 2019 har skattepolitikken medført, at skatter og
afgifter er strammet (netto) med ca. 8,2 mia. kr. i 2023 i umiddelbar virkning
(2020-niveau). Heraf vedrører ca. 4,0 mia. kr. en forhøjelse af afgifterne på cigaret-
ter og røgtobak mv. Efter tilbageløb og adfærd svarer det til en stramning på
(netto) ca. 3,3 mia. kr. Den førte skattepolitik omfatter både vedtagne lovforslag
og indgåede politiske aftaler, der endnu ikke er vedtaget.
Opgørelsen omfatter samlet set 24 skatte- og afgiftsinitiativer, hvoraf 17 er skatte-
og afgiftsforhøjelser.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren i en tabel vil opliste alle de initiativer, som regeringen har gennemført, eller som regeringen har aftalt skal gennemføres siden folketingsvalget i sommeren 2019, til finansministeren
2150974_0002.png
Side 2 af 5
I bilag 1-3 er provenuvirkningen af de enkelte initiativer opgjort ved hhv. umid-
delbar virkning, virkning efter tilbageløb og virkning efter tilbageløb og adfærd i
tabellerne A-C.
Tabel 1
Provenuvirkninger af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført eller aftalt siden sommeren 2019
Mio. kr. (2020-niveau)
Stramninger
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og adfærd (C)
Lempelser
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og adfærd (C)
Netto
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og adfærd (C)
4.300
3.900
1.850
7.000
6.200
3.150
8.150
7.300
3.200
8.200
7.350
3.300
-1.400
-1.150
-1.000
-750
-650
-650
-700
-600
-600
-700
-600
-600
5.700
5.050
2.850
7.700
6.850
3.800
8.850
7.900
3.750
8.900
7.950
3.900
2020
2021
2022
2023
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 50 mio. kr., hvilket kan betyde, at summen ikke stemmer. Provenuvirkningerne
er opregnet fra 2019-niveau til 2020-niveau med afsæt i nominel BNP,
jf. Økonomisk Redegørelse, december 2019.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren i en tabel vil opliste alle de initiativer, som regeringen har gennemført, eller som regeringen har aftalt skal gennemføres siden folketingsvalget i sommeren 2019, til finansministeren
2150974_0003.png
Side 3 af 5
Bilag 1: Umiddelbar virkning af skatte- og afgiftsinitiativer
Den førte skattepolitik siden regeringsskiftet i sommeren 2019 indebærer, at skat-
ter og afgifter skønnes strammet (netto) med ca. 8,2 mia. kr. i umiddelbar virkning
i 2023,
jf. tabel A.
Tabel A
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført eller aftalt siden sommeren 2019
Mio. kr. (2020-niveau), umiddelbar virkning
Initiativer, der er vedtaget pr. 20. januar 2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktieavancer (L4)
Justering af reglerne ved indirekte nedsættelse af gæld
(L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelsesrenter (L64)
Lempelse af registreringskravet i DIS-ordningen (L72)
Tilpasning af refusionsordning for sandsugere (L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og datakom-
munikationsforbindelse (L73)
Forlængelse af elafgiftslempelserne ved opladning af el-
biler (L74)
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer og en-
gangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgtobak mv.
(L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervsvirksomhe-
der (L76)
Aflysning af bilafgiftsforhøjelser (kræver ikke lovgivning)
Annullering af vejafgiften (kræver ikke lovgivning)
Annullering af afgiftslempelsen for hotellers rumvarme
(kræver ikke lovgivning)
1)
I alt, vedtaget pr. 20. januar 2020
Initiativer af politiske aftaler, der endnu ikke er vedtaget
Lempeligere indfasning af elbiler (L90)
Lempelse af beskatning af grønne firmabiler (L90)
Stramning af beskatning af leasede firmabiler (L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
Nedsættelse af bundskatten (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Afgift på væsker til e-cigaretter
Afskaffelse af forældrekøb under virksomhedsordningen
Genindførelse af afgift på PVC og ftalater samt PVC-folier
Forhøjelse af afgifterne på væddemål og onlinekasino
Modernisering af momsregler for grænseoverskridende
handel
I alt, politiske aftaler, der endnu ikke er vedtaget
I alt
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den tidligere re-
gering)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgifter på hybrid
kernekapital m.v. (L22)
Indførelse af sælgerpantebrevsmodel (L36)
Omlægning af beskatning af overskudsvarme (L82)
Forhøjelse af loft i aktiesparekontoen
-50
-25
15
190
-355
95
-
-
-
-
-
-
-150
4.300
0
0
70
250
-355
200
5
-
170
40
600
335
1.300
7.000
0
0
120
280
-355
195
5
40
190
40
600
335
1.450
8.150
0
0
125
310
-355
315
5
80
210
40
600
335
1.650
8.200
-
2
3
7
1
1
1
1
1
1
1
-
2
8
17
1
1
1
1
50
20
175
-10
20
620
-40
665
2.425
1.300
-600
-320
60
4.450
50
20
175
-10
20
620
-50
615
3.150
1.300
0
-320
60
5.650
50
20
175
-10
20
620
0
600
4.125
1.300
0
-320
60
6.700
50
20
175
-10
20
620
0
590
4.000
1.300
0
-320
60
6.550
4
1
1
1
9
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2020
2021
2022
2023
Lem-
pelser
Stram-
ninger
475
-95
-55
-40
475
-80
-55
-80
475
-70
-55
-80
475
-60
-55
-80
1
1
1
1
Anm.: Lovforslag angivet i parentes. Den samlede opgørelse er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. Summen af de
enkelte initiativer kan derfor afvige fra den samlede opgørelse, som følge af afrunding af de enkelte initiati-
ver
.
Provenuvirkningerne er opregnet fra 2019-niveau til 2020-niveau med afsæt i nominelt BNP,
jf.
Økonomisk Redegørelse, december 2019.
1) Som led i FL19-aftalen blev det besluttet at lempe hotellers
rumvarmeafgift fra 2020. Den nuværende regering fremsætte ikke lovforslag, der udmønter aftalen. Det er
således tale om tilbagerulning af en tidligere aftalt skattelempelse. 2) De nye EU-regler har blandt andet til
formål at sikre lige konkurrencevilkår gennem øget forbrugslandsbeskatning. Der er forhold, der trækker i
retning af både højere og lavere priser for de danske forbrugere.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren i en tabel vil opliste alle de initiativer, som regeringen har gennemført, eller som regeringen har aftalt skal gennemføres siden folketingsvalget i sommeren 2019, til finansministeren
2150974_0004.png
Side 4 af 5
Bilag 2: Virkning efter tilbageløb af skatte- og afgiftsinitiativer
Den førte skattepolitik siden regeringsskiftet i sommeren 2019 indebærer, at skat-
ter og afgifter skønnes strammet (netto) med ca. 7,3 mia. kr. efter tilbageløb i
2023,
jf. tabel B.
Tabel B
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført eller aftalt siden sommeren 2019
Mio. kr. (2020-niveau), efter tilbageløb
Initiativer, der er vedtaget pr. 20. januar 2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktieavancer (L4)
Justering af reglerne ved indirekte nedsættelse af gæld
(L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelsesrenter (L64)
Lempelse af registreringskravet i DIS-ordningen (L72)
Tilpasning af refusionsordning for sandsugere (L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og datakommu-
nikationsforbindelse (L73)
Forlængelse af elafgiftslempelserne ved opladning af elbi-
ler (L74)
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer og en-
gangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgtobak mv.
(L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervsvirksomhe-
der (L76)
Aflysning af bilafgiftsforhøjelser (kræver ikke lovgivning)
Annullering af vejafgiften (kræver ikke lovgivning)
Annullering af afgiftslempelsen for hotellers rumvarme
(kræver ikke lovgivning)
1
I alt, vedtaget pr. 20. januar 2020
Initiativer af politiske aftaler, der endnu ikke er vedtaget
Lempeligere indfasning af elbiler (L90)
Lempelse af beskatning af grønne firmabiler (L90)
Stramning af beskatning af leasede firmabiler (L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
Nedsættelse af bundskatten (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Afgift på væsker til e-cigaretter
Afskaffelse af forældrekøb under virksomhedsordningen
Genindførelse af afgift på PVC og ftalater samt PVC-folier
Forhøjelse af afgifterne på væddemål og onlinekasino
Modernisering af momsregler for grænseoverskridende
handel
I alt, politiske aftaler, der endnu ikke er vedtaget
I alt
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den tidligere rege-
ring)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgifter på hybrid
kernekapital m.v. (L22)
Indførelse af sælgerpantebrevsmodel (L36)
Omlægning af beskatning af overskudsvarme (L82)
Forhøjelse af loft i aktiesparekontoen
-50
-20
10
150
-275
85
-
-
-
-
-
-
-100
3.900
0
0
55
190
-275
185
5
-
130
40
470
315
1.100
6.200
0
0
90
210
-275
180
5
40
150
40
470
315
1.250
7.300
0
0
95
240
-275
285
5
80
160
40
470
315
1.400
7.350
-
2
3
7
1
1
1
1
1
1
1
-
2
8
17
1
1
1
1
40
20
135
-10
20
470
-40
655
2.400
1.000
-500
-320
60
4.000
-320
55
5.050
-320
55
6.100
-320
55
5.950
4
40
20
135
-10
20
470
-50
605
3.100
1.000
40
20
135
-10
20
470
0
595
4.075
1.000
40
20
135
-10
20
470
0
585
3.950
1.000
1
1
1
9
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2020
2021
2022
2023
Lem- Stram-
pelser ninger
405
-70
-55
-30
405
-60
-55
-60
405
-55
-55
-60
405
-45
-55
-60
1
1
1
1
Anm.: Lovforslag angivet i parentes. Den samlede opgørelse er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. Summen af de
enkelte initiativer kan derfor afvige fra den samlede opgørelse, som følge af afrunding af de enkelte initiati-
ver
.
Provenuvirkningerne er opregnet fra 2019-niveau til 2020-niveau med afsæt i nominelt BNP,
jf.
Økonomisk Redegørelse, december 2019.
1) Som led i FL19-aftalen blev det besluttet at lempe hotellers
rumvarmeafgift fra 2020. Den nuværende regering fremsætte ikke lovforslag, der udmønter aftalen. Det er
således tale om tilbagerulning af en tidligere aftalt skattelempelse. 2) De nye EU-regler har blandt andet til
formål at sikre lige konkurrencevilkår gennem øget forbrugslandsbeskatning. Der er forhold, der trækker i
retning af både højere og lavere priser for de danske forbrugere.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren i en tabel vil opliste alle de initiativer, som regeringen har gennemført, eller som regeringen har aftalt skal gennemføres siden folketingsvalget i sommeren 2019, til finansministeren
2150974_0005.png
Side 5 af 5
Bilag 3: Virkning efter tilbageløb og adfærd af skatte- og afgiftsinitiativer
Den førte skattepolitik siden regeringsskiftet i sommeren 2019 indebærer, at skat-
ter og afgifter skønnes strammet (netto) med ca. 3,3 mia. kr. efter tilbageløb og
adfærd i 2023,
jf. tabel C.
Tabel C
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført eller aftalt siden sommeren 2019
Mio. kr. (2020-niveau), efter tilbageløb og adfærd
Initiativer, der er vedtaget pr. 20. januar 2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktieavancer (L4)
Justering af reglerne ved indirekte nedsættelse af gæld
(L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelsesrenter (L64)
Lempelse af registreringskravet i DIS-ordningen (L72)
Tilpasning af refusionsordning for sandsugere (L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon og datakommu-
nikationsforbindelse (L73)
Forlængelse af elafgiftslempelserne ved opladning af elbi-
ler (L74)
Forhøjelse af emballageafgiften på bæreposer og en-
gangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgtobak mv. (L75
B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for erhvervsvirksomhe-
der (L76)
Aflysning af bilafgiftsforhøjelser (kræver ikke lovgivning)
Annullering af vejafgiften (kræver ikke lovgivning)
Annullering af afgiftslempelsen for hotellers rumvarme
(kræver ikke lovgivning)
1
I alt, vedtaget pr. 20. januar 2020
Initiativer af politiske aftaler, der endnu ikke er vedtaget
Lempeligere indfasning af elbiler (L90)
Lempelse af beskatning af grønne firmabiler (L90)
Stramning af beskatning af leasede firmabiler (L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget (L91)
Nedsættelse af bundskatten (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly (L97)
Afgift på væsker til e-cigaretter
Afskaffelse af forældrekøb under virksomhedsordningen
Genindførelse af afgift på PVC og ftalater samt PVC-folier
Forhøjelse af afgifterne på væddemål og onlinekasino
Modernisering af momsregler for grænseoverskridende
handel
I alt, politiske aftaler, der endnu ikke er vedtaget
I alt
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den tidligere rege-
ring)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgifter på hybrid
kernekapital m.v. (L22)
Indførelse af sælgerpantebrevsmodel (L36)
Omlægning af beskatning af overskudsvarme (L82)
Forhøjelse af loft i aktiesparekontoen
-100
-25
10
150
-255
70
-
-
-
-
-
-
-150
1.850
0
0
55
190
-255
150
5
-
130
35
150
300
750
3.150
0
0
95
210
-255
150
5
10
150
40
150
300
850
3.200
0
0
100
240
-255
230
5
20
160
40
150
300
1.000
3.300
-
2
3
7
1
1
1
1
1
1
1
-
2
8
17
1
1
1
1
40
20
135
-10
20
570
-30
295
500
1.000
-300
-320
60
1.950
40
20
135
-10
20
600
-50
275
650
1.000
0
-320
50
2.400
40
20
135
-10
20
630
0
275
500
1.000
0
-320
50
2.350
40
20
135
-10
20
670
0
260
475
1.000
0
-320
50
2.350
4
1
1
1
9
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2020
2021
2022
2023
Lem- Stram-
pelser ninger
360
-70
-130
-30
360
-60
-130
-55
360
-55
-130
-55
360
-45
-130
-55
1
1
1
1
Anm.: Lovforslag angivet i parentes. Den samlede opgørelse er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. Summen af de
enkelte initiativer kan derfor afvige fra den samlede opgørelse, som følge af afrunding af de enkelte initiati-
ver
.
Provenuvirkningerne er opregnet fra 2019-niveau til 2020-niveau med afsæt i nominelt BNP,
jf.
Økonomisk Redegørelse, december 2019.
1) Som led i FL19-aftalen blev det besluttet at lempe hotellers
rumvarmeafgift fra 2020. Den nuværende regering fremsætte ikke lovforslag, der udmønter aftalen. Det er
således tale om tilbagerulning af en tidligere aftalt skattelempelse. 2) De nye EU-regler har blandt andet til
formål at sikre lige konkurrencevilkår gennem øget forbrugslandsbeskatning. Der er forhold, der trækker i
retning af både højere og lavere priser for de danske forbrugere.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.