Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2160324_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. marts 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 10 (Alm. del - § 7.
Finansministeriet) af 7. oktober 2019 stillet efter ønske fra Preben
Bang Henriksen (V)
Spørgsmål
Er det efter ministerens opfattelse ideelt i et konkurrencemæssigt samfund, at staten
som hovedregel lægger størstedelen af sit arbejde hos den samme leverandør, der
således opnår et de-facto monopol? Der henvises såvel til konkurrencen på marke-
det som til det forhold, at én leverandør måske kunne have en tendens til en pris-
fastsættelse over markedsprisen. Kan ministeren i øvrigt bekræfte, at der ikke er
andre lande i verden, der har tilsvarende ordning, som den staten har med Kam-
meradvokaten?
Svar
Regeringen er optaget af at bruge færre penge på eksterne konsulenter, herunder
også færre penge på indkøb af juridisk rådgivning. I de tilfælde, hvor de statslige
institutioner ikke har ressourcer eller kompetencer til selv at løse de juridiske opga-
ver arbejder regeringen på at sikre, at forbruget af eksterne advokater holdes på et
rimeligt niveau
uanset om indkøbet sker hos Kammeradvokaten eller hos andre
advokater.
Med henblik på at sikre, at der er tale om en økonomisk fordelagtig aftale for staten,
er der i Kammeradvokataftalen en bestemmelse om, at der senest fem år efter afta-
lens ikrafttræden skal gennemføres et prisbenchmark. Prisbenchmarket vil blive
gennemført af en tredjepart, og resultatet af prisbenchmarket vil kunne anvendes af
parterne som grundlag for en drøftelse og eventuel ændring af prisniveauet i aftalen.
Forud for forhandlingen om den seneste Kammeradvokataftale blev der udarbejdet
en rapport om statens køb af juridiske tjenesteydelser. Rapporten er tilgængelig på
Økonomistyrelsens hjemmeside
https://oes.dk/media/15283/rapport_om_sta-
tens_koeb_af_juridiske_tjenesteydelser.pdf
Rapporten gennemgår Norge, Sverige, Holland, Tyskland og Englands praksis i for-
hold til løsning af statslige juridiske opgaver. Rapporten finder ikke internationale
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om det er ideelt, at staten lægger som hovedregel lægger størstedelen af sit arbejde hos den samme leverandør, til finansministeren
2160324_0002.png
Side 2 af 2
eksempler på udbud af aftaler, der som den danske, dækker hele den statslige admi-
nistration.
Samtlige de undersøgte lande lader de enkelte myndigheders embedsmænd møde
ved domstolene. Ekstern advokatrepræsentation ved domstolene benyttes ofte i tre
af de undersøgte lande, men almindeligvis kun i principielle sager og sager af større
økonomisk eller politisk betydning.
Det gælder for alle de undersøgte lande, at staten sideløbende med en omfattende
intern varetagelse af de juridiske opgaver, i mindre omfang benytter sig af privat
advokatbistand.
At det primært er embedsmænd, der varetager civil retssagsbehandling er tillige nor-
men i bl.a. Frankrig, Spanien, Italien, Polen, Grækenland og USA
1
.
Det bemærkes, at der tidligere, i forbindelse med revurdering af statens indkøbs-
strategi for indkøb af juridiske ydelser, er truffet beslutning om at hjemtage en por-
tefølje af de statslige retssager til Ankestyrelsen. Retsplejeloven er i den forbindelse
blevet tilpasset således, at der ikke er en økonomisk barriere i forhold til en eventuel
fremtidig beslutning om hjemtagelse af statslige retssager.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
1
Miniseminar november 2018 om indkøb og hjemtagelse af advokatydelser i staten, oplæg ved dr. jur. Frederik Waage