Færøudvalget 2019-20
FÆU Alm.del
Offentligt
2248177_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
TALEPAPIR TIL SAMRÅD B VEDR. TELEKOMMUNIKATION OG KRI-
TISK INFRASTRUKTUR PÅ FÆRØERNE
Jeg vil gerne starte med baggrunden for, at vi har den her diskussion, hvilket
også vil være svar på det første spørgsmål.
Cybertruslen er en af de mest alvorlige trusler mod vores sikkerhed. Det gælder
for Danmark såvel som for Færøerne, og truslen er desværre langt fra teoretisk.
Der er aktører derude, der har evnerne, viljen og som rent faktisk udfører cybe-
rangreb og cyberspionage mod os hver eneste dag.
Som det er blevet klart i de senere år, så er Nordatlanten igen blevet en region,
hvor der er øget sikkerhedspolitisk fokus internationalt. Derfor er der givetvis
også statslige aktører, der løbende forsøger at bryde ind i digitale netværk på
Færøerne såvel som i resten af kongeriget.
At tro andet vil være udtryk for naivitet.
Jeg vil gerne understrege, at digitaliseringen selvfølgelig har bragt rigtigt man-
ge gode ting med sig. Det har gjort livet lettere i mange henseender.
Men det gør os også sårbare over for dem, der vil os det ondt.
Alt fra el-nettet til sygehuse er i dag afhængige af digitale netværk. Og sam-
fundets afhængighed af digitale netværk bliver markant større med 5G, der
rummer et kæmpe teknologisk og økonomisk potentiale.
Vi vil se førerløse lastbiler, fjernstyring af funktioner i vores hjem og meget an-
det, som endnu er under udvikling. Og vi vil se markant større mængder sensi-
tiv data sendt igennem telenetværket.
Det er en glædelig udvikling. Men det øger samtidig vores sårbarhed markant.
Af samme grund giver 5G i stigende grad anledning til bekymringer hos vores
allierede, og som vi drøfter i blandt andet EU og NATO. I EU er en styrket ind-
sats for bedre beskyttelse af 5G og anden kritisk infrastruktur en af mine klare
prioriteter.
Derfor kan vi ikke se på leverandører til 5G-netværket på samme måde, som vi
hidtil har set på leverandører på teleområdet.
Side 1 af 3
FÆU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministerens talepapir fra åbent samråd den 18/9-20 om tele- og cybersikkerhed. jf. FÆU alm. del - samrådsspørgsmål B, til forsvarsministeren
2248177_0002.png
Vi må erkende, at telenettet er en del af vores kritiske infrastruktur, og at valg
af 5G-leverandører har sikkerhedspolitiske implikationer. Vi skal kunne stole på
leverandører, der leverer så afgørende en teknologi til vores samfund.
Og her bevæger vi os ind i svaret på det andet spørgsmål.
Regeringen vil fremsætte lovgivning, der skal gøre det muligt at sikre, at vi ale-
ne får troværdige leverandører til 5G-nettet.
Det er vigtigt for regeringen, at der i dette spørgsmål er et tæt samarbejde med
landsstyrene på Færøerne og i Grønland. Der bliver løbende ført en tæt dialog i
rigsfællesskabet om sagen.
Repræsentanter fra både Færøerne og Grønland sidder med i arbejdsgruppen,
der forbereder lovgivning på området.
Og regeringen respekterer kompetencefordelingen i rigsfællesskabet. Telekom-
munikation er et overtaget sagsområde i både Grønland og på Færøerne, mens
sikkerhedspolitikken er forankret i Danmark. Sådan vil det fortsat være.
Vi må erkende, at spørgsmålet om 5G-leverandører har sikkerhedspolitiske
aspekter, der vedrører hele rigsfælleskabet. Det må vi nødvendigvis adressere.
Og netop derfor er der behov for tæt dialog i rigsfællesskabet om spørgsmålet.
Jeg har fuld tiltro til, at vi finder en løsning, som vil fungere for alle tre lande.
Hvad angår det tredje spørgsmål, så er det teleudbyderne i såvel Færøerne som
Danmark, der inden for lovgivningens rammer selv vælger deres leverandører.
Det har regeringen ikke nogen intention om at ændre på. Men vi skal selvfølge-
lig stille krav til sikkerheden. Og med det kommende lovforslag vil vi stille yder-
ligere sikkerhedskrav i forbindelse med valg af 5G-leverandører.
Det er et sundt princip, at virksomheder selv vælger deres leverandører inden
for lovgivningens rammer. Det er ikke hensigten at ændre ved det aspekt.
Spørgsmål 4 og 5 svarer justitsministeren på, så jeg vil bevæge mig videre til
det sjette spørgsmål.
Vi er stadig ved at se på modellen for den lovgivning, som vi vil fremsætte.
Men de danske og færøske myndigheder sætter de rammer, som virksomheder
agerer inden for. Det princip gælder på teleområdet i dag. Det vil også gælde i
en ny lovgivning med højere krav til 5G-leverandørers leverancer.
En ændring i de lovgivningsmæssige rammer kan selvfølgelig føre til, at virk-
somheder vil disponere anderledes fremover, end de ellers ville have gjort.
Sagsnr.: 2020/005576
Dok.nr.: 134674
Side 2 af 3
FÆU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministerens talepapir fra åbent samråd den 18/9-20 om tele- og cybersikkerhed. jf. FÆU alm. del - samrådsspørgsmål B, til forsvarsministeren
På samme måde kan det ikke udelukkes, at ny lovgivning om 5G-leverandører
kan medføre yderligere omkostninger for virksomheder, der er omfattet af æn-
dringerne, selvom det ikke er regeringens intention med lovforslaget.
Det kommende lovforslag skal selvfølgelig sikre et fungerede telemarked.
Men i det lange løb er det min klare opfattelse, at det vil blive langt dyrere for
både Færøerne, Grønland og Danmark, hvis ikke vi samtidig sikrer vores kriti-
ske 5G-infrastruktur. Vi må ikke give køb på vores langsigtede sikkerhed af
hensyn til kortsigtede økonomiske gevinster.
Inden jeg slutter, vil jeg derfor opfordre til at huske hvorfor, vi har behov for at
finde en løsning på dette område:
Vi står overfor en meget høj og stigende cybertrussel fra både statslige og ikke-
statslige aktører mod alle dele af fællesskabet.
I den situation er det vigtigt, at vi står sammen og hjælper hinanden med at
forsvare os mod dem, der vil os det ondt.
Tak for ordet.
Sagsnr.: 2020/005576
Dok.nr.: 134674
Side 3 af 3