Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2101611_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
6. november 2019
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 31 af 16. oktober 2019
stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse med hvilken begrundelse Kammeradvokaten har afvist, at
udbuddet vedrørende digital post til det offentlige kan genåbnes, således at det
kunne sikres, at borgerne ikke skal anvende to forskellige postkasser til digital
post.
Svar
Indledende bemærkes, at udbuddet af digital post ad flere omgange har været be-
handlet i Folketingets Finansudvalg og nedenstående svar ligger derfor i forlæn-
gelse af svar tidligere givet til Finansudvalget, herunder senest FIU (alm. del)
spørgsmål nr. 60.
Socialdemokratiet har været bekymret for, at borgerne som følge af udbuddet vil
skulle orientere sig i to digitale postkasser. Jeg bad derfor ministeriet indhente en
juridisk vurdering fra Kammeradvokaten af, om det var muligt at tilrettelægge ud-
buddet sådan, at det sikres, at borgerne modtager digital post fra både det offent-
lige og fra private virksomheder i samme postkasse. Det var desværre ikke muligt,
jf. det vedlagte notat fra Kammeradvokaten.
Kammeradvokaten skriver, at det med det nuværende lovgrundlag ikke er muligt
via et udbud at forpligte private aktører (fx banker og forsikringsselskaber) til at
benytte én bestemt leverandør af digitale postløsninger i kommunikation med de-
res kunder. Staten kan således ikke bestemme, hvordan private virksomheder skal
sende breve til deres kunder.
Kammeradvokaten skriver også, at en lovændring indeholdende en sådan forplig-
telse sandsynligvis ikke vil være i overensstemmelse med EU-retten, ligesom det
vil være et betydeligt indgreb i den aktuelle markedssituation, som kan vanskelig-
gøre en senere konkurrenceudsættelse.
Udbuddets udformning udelukker dog ikke, at posten også fremover kan tilgås i
samme postkasse. Den 4. oktober 2019 indgik Digitaliseringsstyrelsen kontrakt
med Netcompany, der vandt udbuddet. Kontrakten med Netcompany omhandler
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om, hvilken begrundelse Kammeradvokaten har brugt til at afvise, at udbuddet vedrørende digital post til det offentlige kan genåbnes, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
udviklingen og driften af den bagvedliggende løsning, der muliggør, at myndighe-
derne fremover kan kommunikere sikkert med borgere og virksomheder via Digi-
tal Post. Det nu afsluttede udbud er indrettet på en sådan måde, at private udby-
dere som fx e-Boks også får mulighed for at vise den offentlige digitale post i rele-
vante sammenhænge. Ønsker e-Boks at benytte muligheden, vil borgerne fortsat
kunne læse post fra det offentlige i samme postkasse som post fra private virk-
somheder, der er tilsluttet e-Boks, ligesom i dag.
Derudover vil den offentlige digitale post fortsat være tilgængelig via borger.dk og
virk.dk. Digital post fra det offentlige er allerede en naturlig del af de to kanaler,
som hhv. borgere og virksomheder også anvender til at klare andre ærinder med
det offentlige. Disse kanaler suppleres med en kommende offentlig app, hvorfra
borgerne ligeledes kan læse deres offentlige digitale post nemt via telefon eller tab-
let. For virksomheder bliver det nemmere at hente deres digitale post direkte ind i
deres egne mail-systemer, såfremt de ønsker det.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister