Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2232007_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Europaudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. august 2020
2020-5940
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 6. juli 2020 stillet mig følgende spørgsmål (EUU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 264:
Hvad agter ministeren at gøre for at fjerne den åbenlyst uholdbare konkurren-
cemæssige fordel, som kinesiske virksomheder har på transport af sine varer
(pakker) til bl.a. EU som følge af, at Kina fortsat betragtes / betragter sig som
”udviklingsland”?
Svar:
Som svar på det stillede spørgsmål, vil jeg henvise til det vedlagte notat af 15.
november 2019, samt en pressemeddelelse udsendt af Transport- og Boligmini-
steriet d. 26 september 2019, som kan ses her:
https://www.trm.dk/nyhe-
der/2019/international-aftale-aendrer-vilkaar-for-afregning-af-post/.
Det fremgår af ovenstående,
at medlemslandene i FN’s postorganisation Uni-
versal Postal Union (UPU) den 25. september 2019 enstemmigt indgik aftale
om et nyt afregningssystem for ”small packets”, der typisk benyttes ved e-han-
del, samt
”bulky letters” (postal betegnelse for større breve). Aftalen i sin hel-
hed kan findes på UPU’s hjemmeside eller via følgende link:
https://www.upu.int/UPU/media/upu/files/UPU/aboutUpu/acts/actsOfCur-
rentCycle/actsActsOfTheExtraordinaryCongressGenevaEn.pdf
Aftalen medfører, at der skal betales mere for disse forsendelser til dækning af
modtagerlandets omkostninger til håndtering og omdeling. Det fremgår også af
notatet, at der er tale om, hvor store prisforhøjelserne kan være for lande som
Kina (164 %), når disse fremsender de pågældende forsendelser til modtagerne
i vesteuropæiske og nordamerikanske lande. Kina regnes ikke længere for et
udviklingsland efter UPU’s afregningsregler.
Med aftalen er der taget et væsentligt skridt frem mod et regime med mere om-
kostningsdækkende afregningspriser for postforsendelser, der modtages fra an-
dre lande inden for rammerne af UPU. I de kommende år vil Danmark sam-
men med ligesindede lande arbejde for at udbrede de aftalte prisforhøjelser til
alle typer af forsendelser, som udveksles mellem de 192 medlemslande i UPU.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om den konkurrencemæssige fordel, som kinesiske virksomheder har på transport af sine varer (pakker) til bl.a. EU som følge af, at Kina fortsat betragtes / betragter sig som udviklingsland, til transportministeren, kopi til udenrigsministeren og erhvervsministeren
2232007_0002.png
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht