Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 11. november 2019
MFVM 944
Mogens Jensens besvarelse af spørgsmål nr. 25 (EUU alm. del) stillet den 14. oktober 2019 efter ønske
fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 25
”På møde i Europaudvalget d. 11. oktober 2019 udtalte ministeren, at mandatet vedr. fiskekvoter
i Østersøen til det kommende rådsmøde d. 14. -15. oktober holder sig inden for den videnskabelige
rådgivning. Vil ministeren redegøre for, hvorledes regeringens forhandlingsoplæg for fiskekvoter for
de enkelte fiskebestande i Østersøen holder sig inden
for ICES’ anbefalinger?”
Svar
Kommissionen har i sit forslag til fiskerimuligheder for Østersøen for 2020 lagt henholdsvis rådgiv-
ningen fra Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES), og den flerårige forvaltningsplan for be-
stande i Østersøen til grund for forslaget. For de bestande, hvor ICES følger den flerårige forvaltnings-
plan, angiver ICES dette i sin rådgivning. Hvor dette ikke er muligt, angiver ICES, at rådgivningen er
sket på baggrund af MSY-princippet om maksimalt bæredygtigt udbytte af fiskeressourcen eller på
baggrund af forsigtighedsprincippet.
I regeringens forhandlingsoplæg til kvoter i Østersøen for 2020 lægges der vægt på at sikre et bære-
dygtigt fiskeri for alle bestande, og at kvoterne fastsættes på baggrund den videnskabelige rådgivning
og forvaltningsplaner. I forhandlingsoplægget blev der fokuseret på de syv bestande, som Danmark
fisker på.
Det er anført i oplægget, at regeringen finder, at reduktionen for torsk i den vestlige Østersø bør være
mindre end Kommissionen lægger op til (3.065 tons). For den vestlige torskebestand angiver ICES, at
kvoten inden for rammerne af den flerårige forvaltningsplan kan ligge mellem 3.065 og 8.866 tons for
det kommercielle fiskeri efter torsk. Der skulle dog være særlige betingelser opfyldt for at gå længere
op end 5.105 tons. Der var således i rådgivningen en bredere ramme for kvotefastsættelsen. Det var
inden for dette interval op til 5.105 tons, at regeringen ønskede at fastsætte kvoten. Dette er således i
overensstemmelse med både rådgivningen og den flerårige forvaltningsplan. Dertil kommer, at Kom-
missionens forslag
–
og Rådets beslutning - indeholdt en supplerende forvaltningsforanstaltning i
form af en lukkeperiode, hvilket ikke var en del af ICES-rådgivningen.
I forhandlingsoplægget blev vigtigheden af, at der ved fastsættelse af kvoten for bifangst af torsk i den
østlige Østersø blev taget hensyn til landingsforpligtelsen, understreget. Med en nulkvote, som var
anbefalingen fra ICES, ville det ikke blive muligt at opretholde fiskerier efter andre bestande, hvor
torsk forekommer som bifangst. I november 2019 forventes ICES at fremlægge rådgivning om niveau-
et for uundgåelige bifangster af torsk i den østlige del af Østersøen i fiskeri, der ikke er målrettet torsk i
den østlige del af Østersøen. Hvis det niveau, der anbefales af ICES, afviger fra det niveau, der blev
vedtaget af Rådet i oktober 2019, forventes det, at Kommissionen vil foreslå en ændring af kvoten for
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk