Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
18. juni 2020
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 222 (Alm. del) af 20. maj
2020 stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen
Spørgsmål
Ministeren refererede på møde i Europaudvalget d. 15. maj 2020 til en aftale mel-
lem Folketingets Europaudvalg og regeringen fra 2011, hvoraf det skulle fremgå,
at ændringsbudgetter til EU’s budget som udgangspunkt
ikke skal forelægges for
Europaudvalget. Ministeren bedes oversende den omtalte aftale.
Svar
Udgangspunktet for forelæggelse af forslag til ændringsbudgetter til EU’s årlige
budget er gældende regelsæt, herunder beretning af 29. marts 1973, hvoraf det
bl.a. fremgår, at regeringen orienterer om sager af ”væsentlig betydning” mens re-
geringen forelægger forhandlingsoplæg, når der er tale om vedtagelser
af ”større
rækkevidde”. Der henvises desuden til beretning af 14. juni 1974, hvor det bl.a.
fremgår, at der er den til enhver tid siddende regering der skønner, hvilke EU-sa-
ger der forelægges hhv. til orientering hhv. til forhandlingsoplæg.
I tillæg til gældende regelsæt i beretningerne (jf. ovenfor) rettede Finansministeriet
via Udenrigsministeriet den 8. november 2011 henvendelse til Europaudvalgets
sekretariat med forslag til justering af praksis for kommende forelæggelser af æn-
dringsbudgetter til EU’s årlige budget.
Forslaget blev accepteret af formanden for
Europaudvalget på udvalgets vegne, hvilket også fremgår af Europaudvalgets eget
referat fra udvalgsmødet den 18. november 2011. Denne praksis har været an-
vendt af skiftende danske regeringer siden 2011.
Indholdet af forslaget er indsat nedenfor:
”Der
har hidtil været praksis for, at finansministeren forelægger ændringsbudgetter vedr. EU's
årlige budgetter i FEU - enten t.o. eller forhandlingsmandat afhængigt af rækkevidden. Dette er
sket i forbindelse med finansministerens forelæggelse af ECOFIN-møder.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk