Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2212361_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
18. juni 2020
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 222 (Alm. del) af 20. maj
2020 stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen
Spørgsmål
Ministeren refererede på møde i Europaudvalget d. 15. maj 2020 til en aftale mel-
lem Folketingets Europaudvalg og regeringen fra 2011, hvoraf det skulle fremgå,
at ændringsbudgetter til EU’s budget som udgangspunkt
ikke skal forelægges for
Europaudvalget. Ministeren bedes oversende den omtalte aftale.
Svar
Udgangspunktet for forelæggelse af forslag til ændringsbudgetter til EU’s årlige
budget er gældende regelsæt, herunder beretning af 29. marts 1973, hvoraf det
bl.a. fremgår, at regeringen orienterer om sager af ”væsentlig betydning” mens re-
geringen forelægger forhandlingsoplæg, når der er tale om vedtagelser
af ”større
rækkevidde”. Der henvises desuden til beretning af 14. juni 1974, hvor det bl.a.
fremgår, at der er den til enhver tid siddende regering der skønner, hvilke EU-sa-
ger der forelægges hhv. til orientering hhv. til forhandlingsoplæg.
I tillæg til gældende regelsæt i beretningerne (jf. ovenfor) rettede Finansministeriet
via Udenrigsministeriet den 8. november 2011 henvendelse til Europaudvalgets
sekretariat med forslag til justering af praksis for kommende forelæggelser af æn-
dringsbudgetter til EU’s årlige budget.
Forslaget blev accepteret af formanden for
Europaudvalget på udvalgets vegne, hvilket også fremgår af Europaudvalgets eget
referat fra udvalgsmødet den 18. november 2011. Denne praksis har været an-
vendt af skiftende danske regeringer siden 2011.
Indholdet af forslaget er indsat nedenfor:
”Der
har hidtil været praksis for, at finansministeren forelægger ændringsbudgetter vedr. EU's
årlige budgetter i FEU - enten t.o. eller forhandlingsmandat afhængigt af rækkevidden. Dette er
sket i forbindelse med finansministerens forelæggelse af ECOFIN-møder.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om aftale om, hvordan ændringsbudgetter til EU's budget forelægges for Europaudvalget, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 3
Der har typisk være meget begrænset interesse for disse ændringsbudgetter i udvalget. Derfor har
finansministeren typisk blot nævnt, at det pågældende ændringsbudget eksisterer uden at gen-
nemgå indholdet, men udtrykt sin velvilje til at besvare evt. spørgsmål. Der har normalt ikke væ-
ret spørgsmål til ændringsbudgetterne.
Med den nye ressortfordeling, hvor finansministeren ikke er ansvarlig for ECOFIN (bortset fra
Budget-ECOFIN), vil opretholdelse af den eksisterende praksis indebære, at finansministeren
skal deltage i FEU-møder 8-10 gange årligt alene mhp. at forelægge ét ændringsbudget. Dette
forekommer ikke hensigtsmæssigt.
Af hensyn til både FEU og finansministeren foreslås derfor følgende justering af praksis vedr.
ændringsbudgetter fremadrettet:
I forbindelse med indhentelse af forhandlingsmandat vedr. det årlige budget indhenter finansmini-
steren samtidig et eksplicit forhandlingsmandat til at tilslutte sig efterfølgende ændringsbudgetter
vedr. det selvsamme årlige budget inden for en række nærmere specificerede principper. Hvis sær-
lige forhold tilsiger det (f.eks. et ændringsbudget, som rejser uforudsete eller meget principielle
spørgsmål) vil finansministeren dog fortsat forelægge ændringsbudgettet i FEU.
Ovenstående foreslås første gang operationaliseret ved, at finansministeren i forbindelse med fore-
læggelsen af 2012-budgettet på fredag den 11. nov. indhenter et mandat af denne karakter.
Det skal understreges, at forslaget ikke indebærer en ændring i vurderingen af, om ændringsbud-
getter forudsætter indhentelse af forhandlingsmandat - men alene en mere smidig procedure,
hvor forhandlingsmandat vedr. ændringsbudgetter tilvejebringes "en gang for alle" i forbindelse
med forelæggelsen af det årlige budget, som ændringsbudgetterne vedrører.”
Ovenstående forståelse, der har været praksis for skiftende regeringers håndtering
af ændringsbudgetter til
EU’s budget
siden november 2011, indebærer således, at
regeringens forhandlingsoplæg vedr. det årlige budget også dækker efterfølgende
ændringsbudgetter vedr. det selvsamme årlige budget.
Hvis særlige forhold tilsiger det
eksempelvis hvis der er tale om et ændringsbud-
get, som rejser uforudsete eller meget principielle spørgsmål
vil regeringen fore-
lægge ændringsbudgettet for Folketingets Europaudvalg til orientering eller til for-
handlingsoplæg.
Som det bemærkes ovenfor, har denne praksis vedr. håndtering af ændringsbud-
getter til EU’s årlige budget
ikke ændret på regeringens vurdering af, om sagen er
af større rækkevidde og derfor skal forelægges til forhandlingsoplæg.
Regeringen har noteret sig Europaudvalgets stigende
interesse for EU’s budget,
hvilket der vil blive taget højde for i forbindelse med den fremadrettede inddra-
gelse af Folketingets Europaudvalg i forbindelse med håndtering af ændringsbud-
getter til
EU’s budget.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om aftale om, hvordan ændringsbudgetter til EU's budget forelægges for Europaudvalget, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister