Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2094797_0001.png
Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 3
Offentligt
26. august 2019
J.nr. 2019 - 6860
Til Folketinget
Europaudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 3 af 4. juli 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (Enhedslisten). Foreløbigt svar blev oversendt til
udvalget den 11. juli 2019.
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om, donation af varer til genbrugsbutikker, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
2094797_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan vedtage,
at fødevareproducenter, fødevaregrossister og supermarkeder m.fl. med henblik på at
undgå madspild ikke alene kan udlevere overskudsvarer - som ellers var tiltænkt kassering
- til hjælpeorganisationer, men også til borgere og enkeltpersoner, som kommer i butik-
ken som kunder, uden at der skal betales moms.
Svar
Først og fremmest vil jeg understrege, at regeringen finder det meget vigtigt at styrke ind-
satsen mod madspild. Der er derfor taget initiativ til etablering af en tænketank, der har til
formål at styrke den samlede danske indsats i forhold til reduktion og forebyggelse af
madspild og fødevaretab. Skatteministeriet vil naturligvis deltage i tænketankens arbejde.
For så vidt angår det konkrete spørgsmål kan jeg oplyse, at butikker m.fl. ikke efter de
gældende momsregler kan donere overskudsfødevarer til hjælpeorganisationer, uden at
betale såkaldt udtagningsmoms. Denne moms beregnes på baggrund af varernes indkøbs-
pris. Hvis butikken i stedet sælger varerne til en lav pris, skal butikken ikke betale udtag-
ningsmoms, men moms af den konkrete salgspris. For at lette de administrative byrder
for butikkerne m.fl. kan de sælge overskudsvarerne til en enhedspris, f.eks. pr. kg/ton fø-
devarer. Et sådant salg kan ske til alle og ikke kun hjælpeorganisationer.
I et udkast til lovforslag, der netop nu er i høring og forventes fremsat primo oktober, fo-
reslås det bl.a., at reglerne for moms ved udtagning af varer justeres, således at der frem-
over i højere grad betales moms af varens værdi på udtagningstidspunktet fremfor på ind-
købstidspunktet. Det vil blandt andet have betydning for virksomheders udtagning af
overskudsvarer med henblik på donation. Virksomheder vil efter forslaget kunne donere
overskudsvarer og betale udtagningsmoms af varens restværdi, i stedet for af en højere
købspris. Restværdien vil ofte svare til den lave enhedspris, som butikkerne i dag sælger
varerne til. Udtagningsreglerne baserer sig på fælles EU-momsregler, og det vurderes ikke
muligt nationalt at bestemme, at værdien af en overskudsvare på udtagningstidspunktet er
0, idet varerne faktisk vil blive anvendt og dermed må antages at have en vis værdi.
Jeg kan oplyse, at ovennævnte udkast til lovforslag også indeholder et forslag om, at orga-
nisationer m.v., der har et humanitært formål, kan få godtgjort visse punktafgifter af va-
rer, som de har købt eller fået doneret, hvis varerne anvendes til organisationernes huma-
nitære formål. For at undgå, at der opstår et parallelt marked for salg af varer uden punkt-
afgift, foreslås det, at godtgørelsesordningen alene omfatter varer, som doneres af de
godtgørelsesberettigede organisationer m.v. til forbrugerne af varerne
f.eks. i form af
nødhjælp, julehjælp og forbrug på herberger og i varmestuer. Ordningen vil således ikke
kunne omfatte varer, der sælges i organisationernes butikker, og som de dermed modta-
ger betaling for. For endvidere at sikre, at Skatteforvaltningen kan kontrollere varernes
anvendelse, foreslås det desuden, at godtgørelsen kun kan ske til de nævnte organisatio-
ner.
Side 2 af 2