Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2178775_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
20. april 2020
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 199 (Alm. del) af 16. april
2020 stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål
Eurogruppens pakke af initiativer ifm. COVID-19 til en samlet værdi af 540 mia.
euro omfatter bl.a. nationale garantier, der for Danmarks vedkommende forventes
at beløbe sig til 9,3 mia. kr., men vil der være yderligere danske bidrag i forbin-
delse med aftalen?
Svar
Rapporten fra udvidet eurogruppe 9. april 2020 til Det Europæiske Råd indehol-
der bl.a. nationale garantier, der for Danmarks vedkommende skønnes at beløbe
sig til ca. 9,3 mia. kr. Det følger af følgende to forslag:
Den Europæiske Investeringsbank (EIB):
En garantifond byggende på na-
tionale garantier fra EU-landene på 25 mia. euro samlet set. Fonden skal un-
derstøtte finansiering for 200 mia. euro på tværs af EU til virksomheder med
finansieringsbehov som følge af de økonomiske og finansielle konsekvenser af
COVID-19, og særligt små og mellemstore virksomheder. Såfremt EU-lande-
nes ejerandele i EIB fastholdes, vil det umiddelbart indebære, at Danmark skal
stille garantier for knap 5 mia. kr.
EU-instrument til støtte af nationale lønkompensationsordninger
(SURE):
SURE indebærer, at der kan ydes lån til EU-lande på favorable vil-
kår til finansiering af nationale lønkompensationsordninger o.l. krisetiltag,
mens COVID-19-krisen varer. Lånene tilvejebringes i videst muligt udstræk-
ning fra EU-budgettet eller på basis af nationale garantier fra hvert EU-land.
De nationale garantier skal ifølge Kommissionens forslag tilsammen udgøre
mindst 25 mia. euro. Danmarks andel af garantistillelsen vil udgøre ca. 4,3 mia.
kr.
Udover danske bidrag til garantistillelsen vil følgende nye fælleseuropæiske tiltag
indebære økonomiske bidrag fra Danmark:
EU-budget-fleksibilitet:
Kommissionens forslag om yderligere midlertidig
fleksibilitet i muligheden for at målrette resterende strukturfondsmidler på
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om Danmarks bidrag til Eurogruppens pakke af initiativer ifm. COVID-19, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
COVID-19 rettede tiltag (Coronavirus Response Investment Initiative Plus)
indebærer bl.a. mulighed for at overføre midler mellem fondene, regioner og
målsætninger, ophævelse af krav til national medfinansiering samt støtte til de
mest udsatte i samfundet. Forslaget vil ifølge Kommissionen forventeligt med-
føre en fremrykning af betalinger til EU-budgettet i 2020 på ca. 8,5 mia. euro.
Det svarer isoleret set til et dansk merbidrag til EU-budgettet på ca. 1,2 mia.
kr. i 2020.
Nødhjælpsinstrument:
Kommissionens forslag om genaktivering af EU’s
Nødhjælpsinstrument i EU-budgettet indebærer en stigning i forpligtelsesni-
veauet på 2,7 mia. euro og 1,4 mia. euro i betalingsniveauet i 2020. Danmark
finansierer ca. 2 pct. af EU's udgifter, og forslaget forventes derfor isoleret set
at medføre en stigning i det danske EU-bidrag i 2020 på ca. 197 mio. kr.
Udover ovenstående forslag nævner rapporten, at den kommende flerårige finan-
sielle ramme (MFF) vil skulle afspejle den nye økonomiske situation, at der skal
etableres en genopretningsfond, og at der skal udarbejdes en bredere handlings-
plan mhp. at understøtte genopretning af europæisk økonomi. Der udestår kon-
kret udmøntning heraf, hvorfor det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at re-
degøre for eventuelle danske økonomiske bidrag som følge heraf.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister