Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2169275_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
25. marts 2020
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 169 (Alm. del) af 17.
marts 2020 stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål
I forlængelse af erklæringen om en økonomisk reaktion på covid-19 fra mødet
med EU-landenes finansministre den 16. marts 2020 bedes ministeren redegøre
for, hvordan de forskellige midler, der nævnes i erklæringen, fordeles, om det er
medlemslandene, som skal vurdere, hvilke virksomheder og lønmodtagergrupper
der skal modtage dem, og hvordan og hvornår dette skal foregå. Er der f.eks. fæl-
les retningslinjer for dette eller det op til det enkelte medlemsland? Og hvor stor
en del af de udgifter, regeringen planlægger i nødberedskab disse dage, kan finan-
sieres af disse midler?
Svar
Kommissionen fremlagde den 13. marts forslag til et ”Coronavirus Response In-
vestment Initiative”.
Heri indgår tiltag, som muliggør anvendelse af de
Europæiske Struktur- og Investeringsfonde til finansiering af COVID-19-relate-
rede udgifter. Desuden lægges der op til mulighed for at anvende Solidaritetsfon-
den og Globaliseringsfonden til håndtering af COVID-19, mobilisering af investe-
ringer via EU-finansieringsinstrumenter samt yderligere tiltag via den Europæiske
Investeringsbank (EIB) og den Europæiske Investeringsfond (EIF)
tilsammen
EIB-gruppen.
Anvendelse af strukturfondsmidler
Forslaget omhandler primært en mulighed for at omprioritere
inden for EU’s
strukturfonde, så medlemslandene kan anvende dele af deres strukturfondskonvo-
lut på COVID-19 relaterede udgifter. Der er ikke tale om nye midler, men der-
imod nye anvendelsesmuligheder for eksisterende strukturfondsmidler.
Der lægges op til at give en slags likviditetsstøtte til medlemslandene på knap 8
mia. euro, idet strukturfondsmidler og midler fra Hav- og Fiskerifonden, som el-
lers skulle betales tilbage til Kommissionen i 2020, kan anvendes til COVID-19
relaterede tiltag og investeringer inden for rammerne af gældende operationelle
programmer. Hensynet er at støtte og beskytte medlemsstaternes økonomier,
virksomheder og arbejdstagere.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, hvordan de forskellige midler, der nævnes i erklæringen fra mødet med EU-landenes finansministre den 16. marts 2020 om covid-19, skal fordeles, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
2169275_0002.png
Side 2 af 4
Beløbet giver ifølge Kommissionen med de gældende medfinansieringssatser
medlemslandene mulighed for at anvende supplerende ca. 29 mia. euro fra struk-
turfondene til COVID-19 tiltag. I alt vil der således være tale om (omprioriterede)
investeringer for samlet 37 mia. euro,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Fordeling af midler ifølge Kommissionen
Midler frigivet
som likviditet
122
37
294
18
328
73
355
1.161
312
174
1
853
7
118
222
1
855
9
14
13
1.125
405
491
115
527
24
23
7.677
244
7.922
Midler komplementeret
fra EU-budgettet
690
29
869
20
498
222
1.421
2.984
338
984
1
1.465
39
674
1.264
1
4.748
39
11
6
6.310
1.407
2.588
471
1.948
24
23
29.074
311
29.384
Samlede investe-
ring sfa. forslaget
812
66
1.163
38
826
295
1.776
4.145
650
1.158
2
2.318
46
792
1.486
2
5.603
48
25
19
7.435
1.812
3.079
586
2.475
48
46
36.751
555
37.306
Tilbageværende midler
(efter forslag, inkl. national
medfinansiering)
546
373
3.956
47
1.906
397
0
7.086
1.311
0
0
8.945
0
0
0
0
0
0
0
25
0
0
0
0
146
349
460
25.547
2.408
27.954
(mio. euro)
Bulgarien
Belgien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Kroatien
Irland
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Nederlandene
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
EU27
UK
EU28
Anm.:
Beløb angivet eksklusiv Interreg. midler. Ifølge UK’s udtrædelsesaftale gælder Strukturfondsforordningen
også for UK fremtil afslutningen af indeværende programmeringsperiode.
Kilde: EU-Kommissionens tekniske præsentation af 13. marts 2020
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, hvordan de forskellige midler, der nævnes i erklæringen fra mødet med EU-landenes finansministre den 16. marts 2020 om covid-19, skal fordeles, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 3 af 4
Endelig peger Kommissionen i præsentationen af forslaget på, at der i alt er knap
28 mia. euro (inkl. national medfinansiering) tilbage i medlemslandenes konvolut-
ter fra strukturfondene og Hav- og Fiskerifonden, hvoraf en andel evt. kan målret-
tes COVID-19 tiltag.
Kommissionen fremhæver i forbindelse med forslaget følgende mulige investe-
ringsområder:
1) Sundhedsudstyr, fx hospitalsudstyr, inhalatorer, masker mv.
2)
Støtte til SMV’er påvirket af COVID-19
3) Kortsigtede beskæftigelsestiltag
Det vil fortsat være op til medlemslandene, i samarbejde med Kommissionen, at
udmønte midlerne inden for de pågældende fondes bestemmelser.
De konkrete anvendelsesmuligheder er endnu uafklarede. Der udestår således en
teknisk afklaring om anvendelsesmuligheder. Der er pt. dialog herom mellem med-
lemslandene og Kommissionen i relevante arbejdsgrupper samt en til formålet sær-
lig nedsat task force.
Kommissionen har lagt op til en hastegodkendelse af forslaget, og det er forvent-
ningen fra Kommissionen, at forslaget vil blive vedtaget inden for et par uger. Pa-
rallelt afdækker regeringen, hvordan vi får mest mulig gavn af de tilbageværende
danske strukturfondsmidler gennem forslaget.
Solidaritetsfonden og Globaliseringsfonden
Kommissionen har også lagt op til at udvide anvendelsesområdet for Solidaritets-
fonden, således at den fremadrettet også vil omfatte offentlige sundhedskriser.
Hertil fremhæves muligheden for at ansøge om midler fra Globaliseringsfonden,
hvor det vil være muligt at støtte afskedigede sfa. konsekvenserne forbundet med
COVID-19, hvis der kan observeres et fald i BNP i to på hinanden følgende kvar-
taler.
Midlerne fra Solidaritetsfonden og Globaliseringsfonden kan søges af medlems-
landene efter de gældende forordningsbestemte regler, hvorfor fordelingen af
midlerne mellem medlemslandene ikke er fastlagt på forhånd.
EU-finansieringsinstrumenter
I erklæringen af 16. marts fremhæves også, at Kommissionen og EIB-gruppen vil
lægge op til at mobilisere investeringer for op til 8 mia. euro via eksisterende EU-
finansieringsinstrumenter rettet mod europæiske små og mellemstore virksomheder
(SMV'er), og vil hovedsageligt ske gennem en øget garantistillelse til banker som
låner ud til SMV’er, men også gennem bl.a. investeringer i fonde, hvor EIF allerede
har forpligtet sig. Investeringerne vil være på basis af EU-budgetgarantier for ca. 1
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, hvordan de forskellige midler, der nævnes i erklæringen fra mødet med EU-landenes finansministre den 16. marts 2020 om covid-19, skal fordeles, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 4 af 4
mia. euro under den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI). Inve-
steringerne vil have til formål at understøtte SMV'er med aktuelle kortvarige finan-
sieringsbehov, som følge af de økonomiske og finansielle konsekvenser af COVID-
19.
De relevante EU-finansieringsinstrumenter er efterspørgselsdrevet. Dvs. at projek-
ter som medlemslandenes virksomheder måtte ansøge om finansiering til, vurderes
samt godkendes inden for rammerne af ordningerne. Fordelingen af investerin-
gerne er derfor ikke på forhånd fordelt mellem medlemslandene.
Samtidig arbejder EIB-gruppen og Kommissionen på at frigøre yderligere kapaci-
tet for SMV-udlån. Spejlet af en udvidelse af kapaciteten vil indebære en højere ri-
sikotagning i EIB, hvorfor udformningen kræver nærmere overvejelser. Målet er
at mobilisere investeringer for op til yderligere 12 mia. euro.
Endvidere vil EIB-gruppen arbejde for at fremskynde og omprioritere gruppens
eksisterende ”pipeline” af finansiering
mhp. at mobilisere investeringer for yderli-
gere 20 mia. euro, herunder særligt til SMV'er. Den konkrette udformning af initia-
tiverne udestår.
Regeringen arbejder determineret for at afbøde konsekvenserne af COVID-19 og
har allerede lanceret en lang række tiltag, der stemmer godt overens med initiati-
verne foreslået af Kommissionen. Regeringen er derfor positiv over for forslagene
og er i fuld gang med at undersøge, hvordan man i Danmarks tilfælde vil kunne få
mest mulig gavn af mulighederne gennem EU's budget, samt afklare hvordan
disse tiltag evt. kan indgå i den samlede handlingsplan i Danmark.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister