Folketingets Europaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. marts 2020
Besvarelse af spørgsmål 155 alm. del stillet af udvalget den 14. februar
2020 efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, i hvilket omfang spilreklamer kan betragtes som
”utilbørlig påvirkning” efter artikel 8 og 9 i EU-direktiv
2005/29/EF af 11.
maj 2005 om virksomhederes urimelige handelspraksis? Der tænkes især
på artikel 9, stk. 1, litra a og c, hvorefter omstændigheder for den kommer-
cielle handelspraksis har betydning for dennes utilbørlighed.
Svar:
Det vil bero på en konkret vurdering, om der i en handelspraksis, herunder
spilreklamer, foreligger utilbørlig påvirkning. Det fremgår af artikel 9 i EU-
direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005, hvilke faktorer der skal lægges vægt
på ved denne vurdering. Direktivets artikel 9 er implementeret i markeds-
føringslovens §7, stk. 2.
Konkurrence og Forbrugerstyrelsen har oplyst følgende om markedsfø-
ringsloven:
”Direktivets
artikel 8 og 9 om aggressiv handelspraksis er gennemført i
markedsføringslovens § 7. Det følger af § 7, at en erhvervsdrivende i sin
handelspraksis ikke må benytte chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig
påvirkning, der er egnet til væsentligt at indskrænke forbrugerens valgfri-
hed i forbindelse med et produkt.
Utilbørlig påvirkning er defineret i lovens § 2, nr. 11, som udnyttelse af
magtposition i forhold til forbrugeren til at udøve pres selv uden anvendelse
- eller trusler om anvendelse - af fysisk vold på en måde, som væsentligt
begrænser forbrugerens evne til at træffe en informeret beslutning.
Der spørges særligt ind til direktivets artikel 9, litra a og c.
Det fremgår af direktivets artikel 9, litra a, at der for det første skal tages
hensyn til tidspunkt, sted, karakter og vedholdenhed.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk