Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2154887_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. februar 2020
Besvarelse af spørgsmål 89 alm. del stillet af udvalget den 29. januar
2020
ERHVERVSMINISTERIET
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 28/1-20 fra Kim Schlichting
om fyrværkeri og sikkerhed, jf. ERU alm. del - bilag 144 (internt bilag)?
Svar:
Henvendelsen fra Kim Schlichting kommer omkring en række forskellige
emner og forslag knyttet til fyrværkeri og sikkerhed. I nedenstående afsnit,
vil jeg kommentere på de forskellige emner. Sidehenvisningerne refererer
til, hvornår emner omtales først i henvendelsen.
Jeg har indhentet bidrag fra Sikkerhedsstyrelsen, Konkurrence- og forbru-
gerstyrelsen og Miljø- og fødevareministeriet, hvis udtalelser jeg kan hen-
holde mig til.
I forhold til forslaget om pant på fyrværkeri (side 1)
Jeg har indhentet udtalelse fra Miljø- og Fødevareministeriet, der oplyser
følgende:
”Pantordninger
har generelt en positiv effekt på at modvirke affald i natu-
ren, fordi det giver forbrugeren et ekstra incitament til at levere deres
brugte emballage tilbage.
Virksomheder og forbrugere spiller en vigtig rolle ift. at mindske affald i
naturen og sikre bedre genanvendelse. Det er derfor positivt, at fyrværke-
ribranchen tager ansvar for, at der bliver ryddet ordentlig op, så mindre
fyrværkeriaffald bliver liggende i naturen. Der er dog et sikkerhedspro-
blem forbundet med en pantordning på fyrværkeri, bl.a. i forhold til an-
tændt fyrværkeri, der ikke er gået af. Det vil skulle afdækkes inden der
arbejdes videre med ideen.
Der er ikke kendskab til, hvor meget fyrværkeriaffald, der i dag efterlades
i naturen. Fyrværkeribranchen oplyser, at der i alt sælges 4500 tons fyr-
værkeri om året. Kommunerne rydder formentligt en stor del af dette op
som et led i deres almindelige renhold af gader og
veje.”
I forhold til forslag om krav til, at bunden på fyrværkeri skal være
vandtæt (side 3)
Jeg har indhentet udtalelse fra Sikkerhedsstyrelsen, der oplyser følgende:
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om kommentar til henvendelse af 28/1-20 fra Kim Schlichting om fyrværkeri og sikkerhed, til erhvervsministeren
”Reglerne
om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler er omfattet af EU-
harmonisering. Det er derfor EU's direktiv om markedsføring af pyrotek-
niske artikler (det pyrotekniske direktiv), der sætter de overordnede ram-
mer for produkterne.
De generelle krav til fyrværkeris konstruktion og ydeevne er angivet i den
harmoniserede standardserie DS/EN 15947:2015. Der er i standarden ikke
krav til, at bunden i fyrværkeri skal være vandtæt.
Det følger af det pyrotekniske direktiv, at når fyrværkeri er i overensstem-
melse med en harmoniseret standard, formodes fyrværkeriet at opfylde de
væsentlige sikkerhedskrav. Danmark kan derfor ikke stille skærpende krav
til kravene i en harmoniseret standard.
Udviklingen af standarderne på fyrværkeriområdet foregår via europæiske
standardiseringsfora. I Danmark er det standardiseringsudvalget S-400 un-
der Dansk Standard, der deltager i dette arbejde. Det er muligt for alle at
få indflydelse og komme med forslag til ændringer i standarderne, enten
ved at blive medlem af udvalget eller ved at kommentere på standarderne,
når de er i
høring.”
I forhold til forslag om mærkningskravene til fyrværkeri, herunder
mærkning om sikkerhedsafstande samt sikkerhedslunte, luntebræn-
detiden, mærkning og gule symboler (side 3)
Jeg har indhentet udtalelse fra Sikkerhedsstyrelsen, der oplyser følgende:
”Reglerne
om mærkning af fyrværkeri er omfattet af EU-harmonisering.
De generelle mærkningskrav til fyrværkeri er angivet i den harmoniserede
standardserie DS/EN 15947:2015.
Sikkerhedsafstandene er for hver artikeltype specifikt angivet i DS/EN
15947:2015.
Specifikke krav til lunter på fyrværkeriartikler er angivet i den harmonise-
rede standardserie DS/EN 15947:2015. Heri er der angivet en række ac-
ceptkriterier for luntebrændetiden, som er afhængig af fyrværkeritypen og
fyrværkerikategorien.
Alt fyrværkeri skal være CE-mærket, inden det må markedsføres i EU. Før
fabrikanten må påsætte CE-mærkning, skal den pågældende fyrværkeriar-
tikel typegodkendes af et bemyndiget organ. Det bemyndigede organ ef-
terprøver, om artiklen lever op til de krav, der er angivet i DS/EN
15947:2015 samt fabrikantens
”opskrift”
(eksempelvis valg af lunte). Når
artiklen er typegodkendt, produceres artiklen, og der skal derefter gennem-
føres produktionskontrol, som enten skal foretages eller overvåges af det
bemyndigede organ. Først herefter kan fabrikanten erklære artiklen i over-
ensstemmelse med gældende regler/standarder og påføre CE-mærkningen.
Danmark kan med andre ord ikke stille skærpende krav til kravene i en
harmoniseret
standard.”
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om kommentar til henvendelse af 28/1-20 fra Kim Schlichting om fyrværkeri og sikkerhed, til erhvervsministeren
I forhold til forslag om at pap fra afskudt fyrværkeri ikke skal gen-
bruges (side 3)
Jeg har indhentet udtalelse fra Miljø- og fødevareministeriet, der oplyser
følgende:
”Generelt
er der forskellige genanvendelseskrav for de forskellige produk-
ter, der anvendes til fyrværkeri fx pap, plastik, metal osv. Hvad angår pap
og papir, skal det være rent og tørt. Pap og papir fra fyrværkeri bliver ikke
genanvendt pga. krudtslam, ligesom det ofte er fugtigt og vådt. Pap og pa-
pir fra fyrværkeri er altså ikke egnet til genanvendelse pga. krudtslam, som
vil ødelægge andet pap og
papir.”
I forhold til forslag om salgsperiode og affyringsperiode for fyrvær-
keri forkortes (side 5)
Jeg har indhentet udtalelse fra Sikkerhedsstyrelsen, der oplyser følgende:
”Henvendelsen
indeholder et forslag om at ændre affyringsperioden for
fyrværkeri til perioden mellem 20. december og 1. januar samt indføre en
salgsperiode, der matcher affyringsperioden, så fyrværkeri kun må sælges
i den periode, hvor det er tilladt at affyre det.
Det fremgår af henvendelsen, at den tilladte affyringsperiode i dag starter
den 15. december. Dette er ikke korrekt. Siden 2014 har det været tilladt
for almindelige forbrugere at affyre fyrværkeri i perioden fra 27. december
til og med 1. januar. Det har også siden 2014 været tilladt at købe fyrvær-
keri i perioden 15. december til og med 31. december.
Salgsperioden blev i 2014 forkortet fra 1. til 31. december til nu 15. til 31.
december. Salgsperioden skal balancere hensynet til de mennesker og dyr,
som føler sig generet af fyrværkeri, såvel som hensynet til forbrugernes
indkøbsmønstre og erhvervslivets mulighed for at håndtere salget på en
rimelig og forsvarlig
måde.”
I forhold til om salgssteder må sælge større mængder fyrværkeri end
personer må opbevare på deres private adresser (side 5)
Jeg har indhentet udtalelse fra Sikkerhedsstyrelsen, der oplyser følgende:
”Det
følger af den gældende bekendtgørelse om indførsel, fremstilling, op-
bevaring mv. af fyrværkeri (BEK 1424 af 16. december 2009), at det som
udgangspunkt er tilladt at opbevare konsumfyrværkeri indeholdende op til
5 kg netto eksplosiv mængde (NEM). Vil man opbevare mere end 5 kg
NEM, enten på sin private adresse eller andre adresser, kræver det en for-
udgående tilladelse fra kommunalbestyrelsen i den pågældende kommune.
Tilladelse til opbevaring hører under det kommunale beredskab, som også
skal kontrollere og håndhæve, at reglerne overholdes. Straffen for ulovlig
opbevaring er bøde fra 2.000 kr. og opefter, afhængigt af NEM-mængden.”
I forhold til forslag om at konkurrencer, hvor gevinsten er fyrværkeri,
burde være forbudt samt dreng, der har vundet 96 kg fyrværkeri (side
5)
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om kommentar til henvendelse af 28/1-20 fra Kim Schlichting om fyrværkeri og sikkerhed, til erhvervsministeren
Jeg har indhentet udtalelse fra Konkurrence- og forbrugerstyrelsen, der op-
lyser følgende:
Det fremgår af henvendelsen af, at konkurrencer, hvor forbrugere kan
vinde mere end de fem kg. fyrværkeri, som man lovligt må opbevare, bør
forbydes. Kim Schlichting henviser i den forbindelse til en artikel bragt på
lokalavisen.dk, hvor en 12 årig dreng havde vundet 96 kg. fyrværkeri i en
konkurrence udstedt af en fyrværkerifabrik.
Som Kim Schlichting korrekt oplyser, må privatpersoner maksimalt opbe-
vare fem kg. krudt. Derudover er det ulovligt at købe fyrværkeri for unge
under 18 år. Personer mellem 15 og 18 år må dog gerne købe helårsfyrvær-
keri som f.eks. knaldperler, bordbomber og stjernekastere.
Når erhvervsdrivende udsteder konkurrencer, skal de overholde markeds-
føringslovens regler om god handelspraksis og god markedsføringsskik.
Det vil som hovedregel være i strid med reglerne om god skik at afholde
konkurrencer, der strider med reglerne i sektorspecifik regulering. Jeg kan
hertil oplyse, at Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med erhvervsdrivendes
overholdelse af fyrværkeriloven, mens Forbrugerombudsmanden, der er en
uafhængig myndighed, fører tilsyn efter reglerne i markedsføringsloven.
I forhold til forslag om begrænsning af opbevaring af fyrværkeri i pri-
vate biler samt privatpersoners transport og opbevaring af fyrværkeri
(side 5)
Jeg har indhentet udtalelse fra Sikkerhedsstyrelsen, der oplyser følgende:
”De
danske regler for erhvervsmæssig opbevaring af fyrværkeri tillader
ikke, at fyrværkeri opbevares i køretøjer. Køretøjer må således alene an-
vendes til transport af fyrværkeri. Det er derfor også ulovligt for en detail-
butik at anvende private køretøjer til lageropbevaring af fyrværkeri, der er
beregnet til videresalg.
Hvis Sikkerhedsstyrelsen under et tilsyn konstaterer erhvervsmæssig op-
bevaring i køretøjer, vil det resultere i en politianmeldelse med en indstil-
ling til bøde. Bødestørrelsen vil blandt andet afhænge af den opbevarede
mængde.”
I forhold til forslag om krav til jordspyd og affyringsstativer samt af-
skydningsstativer på offentlige pladser (side 7)
Jeg har indhentet udtalelse fra Sikkerhedsstyrelsen, der oplyser følgende:
”De
gældende fyrværkeriregler indeholder ikke krav om, at privatpersoner
skal anvende jordspyd eller afskydningsstativer i forbindelse med afskyd-
ning af fyrværkeri. Dette følger heller ikke af EU-retten på området. Det
vil derfor ikke være relevant at stille specifikke krav til udformning, farve
eller lignende på jordspyd.
Affyring af fyrværkeri på offentlige pladser, herunder evt. opsætning af
stativer til affyring af raketter og bomberør, er et kommunalt anliggende. I
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om kommentar til henvendelse af 28/1-20 fra Kim Schlichting om fyrværkeri og sikkerhed, til erhvervsministeren
de gældende fyrværkeriregler er der ikke noget til hinder for, at en kom-
mune vil kunne opstille stativer til afskydning af fyrværkeri. Det er op til
den enkelte kommune at vurdere fordele og ulemper forbundet hermed.
Inden for gældende regler har kommunerne også mulighed for at indføre
zoneforbud på særlige områder, fx hvis en kommune vurderer, at anven-
delse af fyrværkeri i området er forbundet med en særlig risiko for ulyk-
ker.”
I forhold til forslag om semi-professionelt fyrværkerikursus nye typer
sanktioner for overtrædelse af fyrværkerireglerne (side 10)
Jeg har indhentet udtalelse fra Sikkerhedsstyrelsen, der oplyser følgende:
”Henvendelsen
indeholder forslag om et semi-professionelt fyrværkerikur-
sus til familier som forudsætning for at kunne affyre bestemte fyrværkeri-
typer, fx batterier. Sikkerhedsstyrelsen tilbyder allerede i dag et scenefyr-
værkerkursus. Kurset giver mulighed for, at man som uddannet scenefyr-
værker kan anvende konsumfyrværkeri hele året efter anmeldelse til det
lokale beredskab. Derudover gennemfører Sikkerhedsstyrelsen årligt op til
nytår en omfattende informationsindsats målrettet både børn, unge og
voksne med fokus på de fem fyrværkeriråd.
Henvendelsen indeholder forslag om, at en overtrædelse af fyrværkerireg-
lerne skal straffes med tvungent kursus samt tvungne møder med henholds-
vis en traumelæge og en person ramt af fyrværkeriskader. De fleste over-
trædelser af fyrværkerireglerne er i dag strafbelagt, hvorefter overtrædel-
serne kan straffes med bøde. I særligt skærpende tilfælde kan straffen efter
fyrværkerilovgivningen give op til 2 års
fængsel.”
I forhold til forslag om kommunalt arrangerede fyrværkerishows ved
nytår og samarbejde med beredskabet om fysikforsøg på skolerne
(side 14)
Jeg har indhentet udtalelse fra Sikkerhedsstyrelsen, der oplyser følgende:
”Inden
for gældende regler er der intet til hinder for, at de enkelte kommu-
ner kan arrangere fyrværkerishows mv. i forbindelse med nytåret, hvis
kommunerne ønsker det.
De kommunale beredskaber kan inden for gældende regler selv beslutte,
hvilke tiltag de vil igangsætte. Sikkerhedsstyrelsen udfører årligt fyrvær-
kerirelaterede tiltag med fokus på skoler og skoleelever, fx har 19.300 sko-
leelever fået beskyttelsesbriller som led i undervisningsforløb, kurser pri-
mært målrettet folkeskolernes 5. årgang vedr. sikker opbevaring, håndte-
ring og anvendelse af fyrværkeri såvel som udsendelse af information om
fyrværkeriråd til alle kommuner med opfordring til at offentliggøre rådene
på skolernes
forældreintranet.”
Om manglende oplysninger om fyrværkerisikkerhed i butikkernes
salgskataloger.
Jeg har indhentet udtalelse fra Sikkerhedsstyrelsen, der oplyser følgende:
5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om kommentar til henvendelse af 28/1-20 fra Kim Schlichting om fyrværkeri og sikkerhed, til erhvervsministeren
”Der
er ingen regler for, hvor stor en del af en virksomheds salgskatalog,
der skal omhandle sikkerhed. Hovedparten af det fyrværkeri, der sælges i
Danmark, sælges fra fysiske butikker og andre fysiske salgssteder. I den
forbindelse sender Sikkerhedsstyrelsen hvert år plakater med gode råd om
sikkerhedsbriller, afstand mv. til alle de salgssteder i Danmark, der er god-
kendt til at sælge fyrværkeri, med opfordring om at hænge dem op, så de
er synlige for kunderne.
Endvidere har der i nytårssæsonen 2019/2020 været videoer med fyrvær-
keriråd i S-tog, X-busser og fitnesscentre samt forskellige indslag og gode
sikkerhedsråd i radio, tv, trykte medier, netmedier, via Facebook, Snapchat
mv., som samlet set har nået en stor del af
befolkningen.”
I forhold til forslag om tegning med sikkerhedsafstande (side 16)
Jeg har indhentet udtalelse fra Sikkerhedsstyrelsen, der oplyser følgende:
”Henvendelsen
indeholder en kommentar om, at minimusafstanden mel-
lem raketten og publikum på den vedlagte tegning burde være 10 meter.
Den pågældende tegning er ikke produceret eller anvendt af Sikkerheds-
styrelsen. Sikkerhedsstyrelsen oplyser, at den tidligere kan have været an-
vendt af de kommunale beredskaber. Formålet med tegningen har var især
at vise afstandskravene til bygninger, dyr og brandfarlige oplag.
Reglerne vedr. sikkerhedsafstanden mellem en raket og andre personer end
den person, der affyrer raketten, er fastsat på EU-niveau. Den gældende
sikkerhedsafstand er 8 meter. På den baggrund er tegningens sikkerheds-
afstand, hvor publikum er inden for10 meter-zonen,
forsvarlig.”
I forhold til forslag om begrænsninger i fyrværkeriudvalg og hvor fyr-
værkeri må affyres samt nedtrapningsrækkefølge for bestemte fyr-
værkerityper (side 17)
Jeg har indhentet udtalelse fra Sikkerhedsstyrelsen, der oplyser følgende:
”Inden
for de gældende EU regler er der mulighed for, at et medlemsland
af sikkerhedsmæssige årsager kan beslutte at forbyde udvalgte typer af
konsumfyrværkeri, eksempelvis raketter eller batterier, inden for bestemte
kategorier.
Kategoriseringen er lavet på baggrund af risici og støjniveau. Fyrværkeri
til private optræder i kategori F2 og F3. I Danmark har det siden 2004 som
udgangspunkt været forbudt at sælge og forbudt for forbrugere at anvende
F3 fyrværkeri (batterier og raketter med mellem 75 og 200 g. krudt). Det
er fortsat lovligt for danske forbrugere at anvende fyrværkeri i kategori F2
(med maks. 75 g. krudt).
EU reglerne giver ikke mulighed for at forbyde bestemte størrelser inden
for en kategori, eksempelvis F2 raketter eller batterier med mere end 50 g.
krudt. Det er alene muligt at forbyde bestemte typer, eksempelvis alle F2
raketter eller/og alle F2
batterier.”
6
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om kommentar til henvendelse af 28/1-20 fra Kim Schlichting om fyrværkeri og sikkerhed, til erhvervsministeren
I forhold til forslag om salgssteder må sælge større mængder fyrvær-
keri end personer må opbevare på deres private adresser, er det tilladt
at opbevare op til 5 kg (side 22)
Jeg har indhentet udtalelse fra Sikkerhedsstyrelsen, der oplyser følgende:
”NEM
(nettoeksplosivmængde) på sin privatadresse. Vil man opbevare
mere end 5 kg NEM, kræver det en forudgående tilladelse fra kommunal-
bestyrelsen i den pågældende kommune.
Tilladelse til opbevaring hører under det kommunale beredskab, som også
skal kontrollere og håndhæve, at reglerne overholdes. Straffen for ulovlig
opbevaring er bøde fra 2.000 kr. og opefter, afhængigt af NEM-mængden.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
7