Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2153133_0001.png
Folketinget
Erhvervsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. februar 2020
Formueretskontoret
Jakob Dalsgaard
2020-0032/05-0064
1381420
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 87 (Alm. del), som Folketingets
Erhvervsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. januar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Nick Hækkerup
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 87: MFU spm. om at redegøre for problemet med, at mange elektroniske apparater ophører med at fungere, før deres fysiske holdbarhed udløber, fordi producenterne ikke opdaterer den software, der er nødvendig for at det elektroniske apparat kan fungere, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren
Spørgsmål nr. 87 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for problemet med, at mange elek-
troniske apparater ophører med at fungere, før deres fysiske
holdbarhed udløber, fordi producenterne ikke opdaterer den
software, der er nødvendig for at det elektroniske apparat kan
fungere. Endvidere bedes endvidere besvare følgende spørgs-
mål:
– Er det muligt lovgivningsmæssigt at forpligte producenter til
at opdatere softwaren i produktets levetid og ikke kun i ga-
rantiperioden?
– Er ministeren bekendt med et estimat over antallet af elektro-
niske produkter, der årligt må kasseses før tid pga. mang-
lende opdatering af software?”
Svar:
1.
Regeringen er meget optaget af at sikre, at forbrugere har den nødvendige
beskyttelse. Det gælder både, når de køber elektroniske og ikke-elektroni-
ske produkter.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at et EU-direktiv om forbrugerbeskyttelse
i aftaler om salg af varer og et andet om aftaler om levering af digitalt ind-
hold og digitale tjenester indgået ved e-handel og i butikker (varedirektivet
og direktivet om digitalt indhold) trådte i kraft den 11. juni 2019. De regler,
der skal gennemføre direktiverne i dansk ret, skal være vedtaget senest den
1. juli 2021.
Formålet med direktiverne er at indføre en række ens regler på tværs af EU-
landene på forbrugerområdet og derved fremme den grænseoverskridende
handel og opnå et højt forbrugerbeskyttelsesniveau i EU.
Direktivet om digitalt indhold vedrører alene data, der fremstilles og leve-
res i digital form. Varedirektivet vedrører salg af fysiske varer, herunder fy-
siske varer med integreret digitalt indhold eller digitale tjenester. Med ”in-
tegreret” menes, at det digitale indhold eller den digitale tjeneste er integre-
ret i eller forbundet med varen på en sådan måde, at fraværet af det digitale
indhold eller den digitale tjeneste vil forhindre varen i at fungere. For så-
danne varer skal sælgeren levere opdateringer, herunder sikkerhedsopdate-
ringer, som er nødvendige for, at varen kan fungere. Ud over sådanne nød-
vendige opdateringer kan det i forbindelse med købet aftales, at sælgeren
skal levere yderligere opdateringer, herunder sikkerhedsopdateringer, til
forbrugeren. Manglende levering af de aftalte opdateringer – eller levering
af fejlbehæftede eller ufuldstændige opdateringer – vil kunne betragtes som
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 87: MFU spm. om at redegøre for problemet med, at mange elektroniske apparater ophører med at fungere, før deres fysiske holdbarhed udløber, fordi producenterne ikke opdaterer den software, der er nødvendig for at det elektroniske apparat kan fungere, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren
en mangel ved varen. Modsat vil det have betydning for mangelsbedømmel-
sen, hvis forbrugeren ikke installerer de pågældende opdateringer og efter-
følgende gør gældende, at varen lider af en mangel. Medmindre andet er af-
talt, består sælgeres pligt til at levere opdateringer alene i de to år, hvor re-
klamationsfristen løber.
Udgangspunktet i begge direktiver er totalharmonisering. På en række om-
råder har medlemsstaterne dog valgfrihed i forhold til, hvilke regler der skal
fastsættes. Efter varedirektivet kan en medlemsstat f.eks. vælge at indføre
en længere reklamationsfrist end to år. Hvorvidt – og på hvilke punkter –
valgfriheden eventuelt skal benyttes til at fastsætte andre regler, end der føl-
ger af direktiverne, vil der blive taget stilling til i implementeringsarbejdet.
I den forbindelse vil overvejelser som nævnt i spørgsmålet naturligt kunne
indgå.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Erhvervsministeriet, der har oplyst følgende:
”Erhvervsministeriet kan oplyse, at markedsføringsloven regu-
lerer, hvordan erhvervsdrivende må markedsføre deres produk-
ter, herunder elektroniske apparater.
Efter markedsføringslovens §§ 3 og 4 skal erhvervsdrivende ud-
vise god markedsførings- og erhvervsskik under hensyntagen til
forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser.
Samtidig må erhvervsdrivendes handelspraksis ikke indeholde
vildledende handlinger, vildledende udeladelser eller urimeligt
mangelfulde anvisninger, som er egnet til at påvirke efter-
spørgsel eller udbud.
Det betyder, at erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må inde-
holde urigtige oplysninger om fx produktets eksistens, art eller
de væsentligste egenskaber ved produktet. Erhvervsdrivendes
handelspraksis må heller ikke vildlede ved at udelade eller
skjule væsentlige oplysninger, fx om behovet for udskiftning el-
ler reparation. Det kommer an på en konkret vurdering af den
enkelte situation, om softwareopdatering falder herunder.
Producenterne af elektroniske apparater skal – ligesom andre er-
hvervsdrivende - overholde markedsføringslovens regler. Pro-
ducenterne må derfor ikke markedsføre deres produkter over for
forbrugerne på en måde, hvor forbrugerne vildledes til at tro, at
produktet holder længere end forventet.
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 87: MFU spm. om at redegøre for problemet med, at mange elektroniske apparater ophører med at fungere, før deres fysiske holdbarhed udløber, fordi producenterne ikke opdaterer den software, der er nødvendig for at det elektroniske apparat kan fungere, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren
Det kan herudover oplyses, at Erhvervsministeriet ikke har data
om antallet af produkter, der årligt må kasseres som følge af
manglende softwareopdatering.
Det kan desuden oplyses, at Forbrugerombudsmanden har op-
lyst Erhvervsministeriet om, at Forbrugerombudsmanden ikke
har nogen afsluttede sager om emnet.”
3.
Endelig bemærkes, at Justitsministeriet ligesom Erhvervsministeriet hel-
ler ikke er i besiddelse af oplysninger om antallet af elektroniske produkter,
der årligt bliver kasseret på grund af manglende opdatering af software.
4