Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2151336_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. februar 2020
Besvarelse af spørgsmål 74 alm. del stillet af udvalget den 17. januar
2020 efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at det vil være muligt at udforme en model, hvor
forsikringsselskabet vurderer, om der er brug for yderligere lægelig doku-
mentation, herefter angiver den ønskede opgave og dermed hvilket speci-
ale, der er brug for, skadelidte vælger herefter en læge med det ønskede
speciale fra en liste fra Sundhedsstyrelsen over læger, der ikke har verse-
rende klagesager, som Styrelsen for Patientklager vurderer har betydning
for validiteten af lægeerklæringen og hvis afgørelser derfor er præget af
omhu og uhildethed?
Svar:
Det er min vurdering, at det er muligt, men ikke hensigtsmæssigt, at lade
den skadelidte stå alene i beslutningen om udpegningen af den rette speci-
allæge.
Både kunde og forsikringsselskab har en interesse i valget af speciallæge.
Derfor er det efter min opfattelse mest hensigtsmæssigt, at speciallægeval-
get, i de tilfælde, hvor kunde og selskab ikke kan blive enige, foretages af
en uvildig instans.
Kravet om, at læger ved udfærdigelsen af erklæringer skal udvise omhu og
uhildethed fremgår af autorisationsloven, som hører under Sundheds- og
Ældreministerens ressort.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sundheds og Ældreministeriet, som oply-
ser følgende om klagesager vedr. eventuel tilsidesættelse af disse krav som
jeg kan henholde mig til:
”Autoriserede
sundhedspersoner kan drages til ansvar for manglende
omhu og uhildethed ved udfærdigelse af erklæringer. Dette sker ved, at
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn udtaler kritik, hvis en speciallæge ikke
har levet op til den almindelige anerkendte faglige standard i forbindelse
med udfærdigelse af lægeerklæringer.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 74: MFU spm. om det vil være muligt at udforme en model, hvor forsikringsselskabet vurderer, om der er brug for yderligere lægelig dokumentation, til erhvervsministeren
2/2
Fx tager Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn ved sin vurdering af sagen
blandt andet stilling til, om der blev foretaget en tilstrækkelig undersøgelse
forud for udfærdigelsen af erklæringen, og om erklæringen indeholder for-
kerte fakta, vurderinger og diagnoser, som kan have haft betydning for er-
klæringens konklusion.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns afgørelser er imidlertid bagudret-
tede. Det betyder, at nævnet ikke tager stilling til lægens kompetence til at
udfærdige erklæringer fremadrettet.
Nævnet tager således alene stilling til, om lægen ved udfærdigelsen af den
konkrete erklæring udviste tilstrækkelig omhu og uhildethed. En verse-
rende klagesag siger derfor ikke noget om, hvorvidt lægen aktuelt er i stand
til at udvise omhu og uhildethed ved sin udfærdigelse af erklæringer.
Styrelsen for Patientklager, som sekretariatsbetjener Sundhedsvæsnets Di-
sciplinærnævn, har i forbindelse med nærværende spørgsmål gennemgået
38 afgørelser om erklæringer, som er truffet i perioden fra og med maj
2019 til og med december 2019. Styrelsen oplyser, at der blev udtalte kritik
for udfærdigelsen af erklæringer i 5 af disse sager. En verserende klagesag
giver derfor heller ikke nødvendigvis et dækkende billede af sundhedsper-
sonens bagudrettede kompetence til at udfærdige erklæringer.
Såfremt det vurderes, at en læge eller anden autoriseret sundhedsperson
fremadrettet kan være til fare for patientsikkerheden i forbindelse udfærdi-
gelse af erklæringer, kan Styrelsen for Patientsikkerhed iværksætte tilsyns-
foranstaltninger over for den pågældende. Fx ved midlertidigt at fratage
den pågældende muligheden for at udfærdige erklæringer. En sådan be-
slutning vil i givet fald fremgå af autorisationsregistret, der er offentligt
tilgængeligt.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup