Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2137764_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
20. januar 2020
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 72 (Alm. del) af 16.
januar 2020 stillet efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (formand)
Spørgsmål
Vil ministeren sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 16/1-20 om Ecofin-
rådmødet den 21/1-20, jf. ERU alm. del - samrådsspm. I?
Svar
Finansministerens talepapir er vedlagt som bilag 1.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 16/1-20 om Ecofin-rådmødet den 21/1-20, jf. ERU alm. del - samrådsspm. I, til finansministeren
Side 2 af 4
Bilag 1: Finansministerens talepapir til samråd i Erhvervsudvalget 16/1-20
Tak for denne mulighed for at orientere udvalget om de relevante sager på det
kommende ECOFIN-møde 21. januar. Jeg vil redegøre for de tre sager, som er
uddybet i notatet til udvalget.
Det kroatiske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram
Det kroatiske formandskab skal præsentere sit arbejdsprogram for ECOFIN. Pro-
grammet omfatter årlige temaer som det europæiske semester samt allerede igang-
satte initiativer, og ventes udvidet i takt med udspil fra den nye Kommission.
Den nye Kommission har stort fokus på
klima og bæredygtighed.
Det vil også
blive afspejlet i drøftelserne i ECOFIN, der har planlagt løbende at behandle kli-
maspørgsmål.
De seneste års arbejde med at styrke den
økonomiske og monetære union
(ØMU’en) vil fortsat fylde meget. De løbende drøftelser finder sted i
den udvidede
eurogruppe
for alle EU-lande (undtagen UK), mens man på de almindelige rådsmø-
der i ECOFIN ventes at gøre status forud for eurotopmøderne og desuden be-
handler de formelle lovforslag.
Det største tema vil fortsat være
styrkelse af bankunionen.
Under denne overskrift
drøftes dels yderligere tiltag til at styrke bankernes robusthed, som generelt gælder
for alle EU-lande, og dels en fælles forsikringsordning på tværs af indskydergaran-
tierne i landene i bankunionen.
det finansielle område
vil der
udover bankunionen
være fokus på at
styrke indsatsen for at bekæmpe hvidvask. Rådet ventes blandt andet at følge op
på konklusioner vedtaget i december 2019 om strategiske prioriteter for nye tiltag
på hvidvaskområdet, herunder en mulig ny EU-tilsynsmyndighed og yderligere
harmonisering af reglerne på hvidvaskområdet.
Formandskabet ventes også at prioritere arbejdet med dybere og mere effektive og
integrerede kapitalmarkeder i Europa (’kapitalmarkedsunionen’), der skal under-
støtte stærk og stabil vækst på tværs af EU-landene.
Kommissionen ventes derudover at fremsætte et forslag til, hvordan de seneste
standarder fra Basel-komitéen skal indføres som nye kapitalkrav i EU-lovgivnin-
gen. Vi ved ikke, hvornår Kommissionens Basel-forslag kommer, men Rådet vil
muligvis drøfte emnet til juni.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 16/1-20 om Ecofin-rådmødet den 21/1-20, jf. ERU alm. del - samrådsspm. I, til finansministeren
Side 3 af 4
Disse Basel-standarder indeholder bl.a. et såkaldt kapitalgulv, der skal sikre et mi-
nimum af kapital i institutter, som benytter egne interne modeller til at opgøre de-
res risiko og dermed kapitalkrav. Standarderne, og særligt kapitalgulvet, vil få stor
betydning for danske penge- og realkreditinstitutter. Fra dansk side arbejder vi lø-
bende for at varetage vores interesser i denne sag. Vi vil også vende tilbage til sa-
gen her i udvalget, når det bliver relevant.
(Det kroatiske formandskab vil derudover bl.a. arbejde videre på en række
skatte-
sager,
som jeg umiddelbart ikke vil komme nærmere ind på her i udvalget.)
De økonomiske og finansielle aspekter af Den Europæiske Grønne Pagt
ECOFIN skal have en første drøftelse af Den Europæiske Grønne Pagt (”Euro-
pean Green Deal”).
Drøftelsen ventes at fokusere på de centrale aspekter af pagten
samt de økonomiske og finansielle elementer.
Kommissionen fremlagde sin meddelelse om den Grønne Pagt før DER inden
jul. Meddelelsen har karakter af en arbejdsplan, der annoncerer en række initiati-
ver, som vil blive fremlagt i de kommende måneder og år, og som vil blive drøftet
i forskellige rådsformationer.
Håndtering af klimakrisen er som bekendt en mærkesag for regeringen. Kommis-
sionens udspil til den Grønne Pagt ligger overordnet på linje med prioriteterne for
regeringen, der naturligvis vil trække arbejdet i en ambitiøs retning.
Vi er fx positive over for, at Kommissionen til marts vil foreslå en
europæisk kli-
malov,
der forpligter EU til at opnå klimaneutralitet i 2050. Det er et vigtigt skridt
mod en bæredygtig økonomi, og det sender et vigtigt signal til resten af verden,
når EU (der samlet set er verdens største økonomi) sætter sådanne ambitiøse kli-
mamål.
Vi er også positive over for, at Kommissionen til sommer vil fremlægge en plan,
hvor
CO2-reduktionsmålene
for 2030 øges fra de nuværende 40 pct. til 50-55
pct. ift. 1990. Regeringen vil naturligvis arbejde for et mål, der er så ambitiøst som
muligt.
Derudover er det positivt, at den Grønne Pagt lægger op til en lang række udspil,
der kan medvirke til at opfylde målsætningerne. På ECOFIN’s område gælder det
bl.a. en kommende reform af
energibeskatningsdirektivet.
Det gælder også en
ny strategi for
bæredygtig finansiering,
der bygger videre på det hidtidige ar-
bejde med at understøtte, at den private sektor investerer bæredygtigt. Og det gæl-
der en
investeringsplan
for et bæredygtigt Europa.
Investeringsplanen for et bæredygtigt Europa er netop blevet fremlagt. Investe-
ringsplanen skal fremme mobilisering af offentlige og private midler i bæredygtige
investeringer over det næste årti for 1000 milliarder euro. Det skal ske ved hjælp
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 16/1-20 om Ecofin-rådmødet den 21/1-20, jf. ERU alm. del - samrådsspm. I, til finansministeren
Side 4 af 4
af eksisterende og nye EU-fonde og finansieringsinstrumenter samt den Europæi-
ske Investeringsbank.
Den grønne pagt er
central for EU’s arbejde med den grønne omstilling i de kom-
mende år, og ECOFIN vil spille en aktiv rolle i dette arbejde og bidrage til, at om-
stillingen bliver gennemført på en måde, som er omkostningseffektiv og går hånd
i hånd med en sund økonomi. Fra regeringens side vil vi gøre hvad vi kan for at
sikre høje ambitioner og tilsvarende resultater i dette arbejde.
Vi vil vende tilbage til de konkrete tiltag her i udvalget i takt med, at de bliver
fremlagt og i takt med at de bliver drøftet på ECOFIN.
Kommissionens strategi for bæredygtig vækst mv.
ECOFIN skal endelig have årets første drøftelse i det europæiske semester, dvs.
rammen for samarbejdet om den økonomiske politik.
På det kommende rådsmøde skal ECOFIN have en drøftelse af Kommissionens
årlige strategi for bæredygtig vækst, bud på anbefalinger til euroområdet som hel-
hed og varslingsrapport om makroøkonomiske ubalancer for 2020.
(Det europæiske semester behandles i tre årlige fælles samråd for Europaudvalget
og Finansudvalget)
Strategien for bæredygtig
vækst erstatter den tidligere årlige ”vækstundersøgelse”
og indleder det europæiske semester. Strategiens prioriteter for det økonomiske
samarbejde i 2020 er 1) bæredygtighed, 2) produktivitet, 3) social retfærdighed og
4) makroøkonomisk stabilitet. Kommissionen har dermed i år styrket fokus på kli-
madagsordenen i det europæiske semester.
Anbefalingerne til euroområdet som helhed har også fået et øget fokus på klima
og den grønne omstilling. Derudover lægger anbefalingerne fortsat vægt på vel-
kendte temaer såsom tiltag til fremme af produktivitet, beskæftigelse, uddannelse
og sund finanspolitik.
Varslingsrapporten udpeger de lande, hvor der vurderes at være risiko for makro-
økonomiske ubalancer. Dette samarbejde har til formål at forebygge ubalancer og
håndtere dem, hvis de alligevel opstår.
Der ses blandt andet på høje niveauer af privat og offentlig gæld, konkurrence-
evne og betalingsbalance, gæld og huspriser, samt svagheder i banksektoren.
EU-landene ventes generelt at støtte vurderingerne og prioriteterne. På rådsmødet
18. februar skal der vedtages konklusioner om rapporterne og anbefalingerne til
euroområdet. Og til sommer skal ECOFIN så behandle Kommissionens nye bud
på anbefalinger til alle de enkelte EU-lande.