Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2144020_0001.png
Erhvervsudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
3. februar 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 68 alm. del stillet af udvalget den 8. januar
2020 efter ønske fra Mai Villadsen (EL).
Spørgsmål:
Risikerer virksomheder, som i god tro har købt falske CO2-kreditter og
sidenhen brugt dem i firmaets promovering, at blive juridisk holdt til an-
svar for brud på markedsføringsloven?
Svar:
Det er vigtigt, at man kan stole på virksomhedernes markedsføring, og vi
har derfor et såkaldt ”vildledningsforbud” i markedsføringsloven.
Det gæl-
der selvfølgeligt generelt
og det gælder
også,
når en forbruger gerne vil
handle klimavenligt.
Det følger af markedsføringslovens § 5, at en erhvervsdrivendes handels-
praksis, herunder markedsføring, ikke må indeholde urigtige oplysninger.
Markedsføringen må heller ikke i kraft af sin fremstillingsform eller på
anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede forbrugerne, uanset
om de oplysninger, der fremgår af markedsføringen, er faktuelt korrekte.
Dertil kommer markedsføringslovens § 20, der regulerer forholdet mellem
erhvervsdrivende, og slår fast, at en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke
må være egnet til at vildlede, således at det kan antages at påvirke andre
erhvervsdrivendes økonomiske adfærd eller skade en konkurrent.
En erhvervsdrivende, der køber klimakreditter og fx markedsfører sig som
klimaneutral vil kunne ifalde et ansvar for overtrædelse af markedsførings-
lovens bestemmelser om vildledning, hvis den erhvervsdrivende vidste el-
ler efter omstændighederne burde vide, at der var tale om falske CO2-kre-
ditter. Det vil således bero på en vurdering af, om der er noget at bebrejde
den erhvervsdrivende, herunder om den erhvervsdrivende burde have un-
dersøgt forholdet nærmere. Overtrædelse af markedsføringslovens § 5
straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgiv-
ning, jf. lovens § 37.
Vi har mange virksomheder herhjemme, der er engagerede i den grønne
omstilling og gerne vil bidrage til CO2-reduktionen, og som samtidig vil
sikre sig, at deres markedsføring holder sig på den rette side af loven. Jeg
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 68: MFU spm. om virksomheder, som i god tro har købt falske CO2-kreditter og sidenhen brugt dem i firmaets promovering risikerer at blive juridisk holdt til ansvar for brud på markedsføringsreglerne, til erhvervsministeren
kan oplyse, at Forbrugerombudsmanden har en vejledning om brug af mil-
jømæssige og etiske påstande mv. i markedsføringen, som virksomhederne
kan tage udgangspunkt i, når de tilrettelægger deres markedsføring. Heraf
fremgår bl.a., at udsagn i markedsføringen ikke må være vildledende, så
forbrugeren tror, at produktet eller ydelsen er bedre for miljøet, end det er
tilfældet. Det fremgår også, at virksomheder, der benytter miljømæssige
udsagn på produkter eller i markedsføringen, skal kunne dokumentere rig-
tigheden af udsagnene om faktiske forhold.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2