Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2154613_0001.png
Erhvervsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. februar 2019
J nr.
2020-637
Erhvervsudvalget har i brev af 8. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål 67
alm. del, som jeg hermed besvarer endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
ikkemedlem af udvalget Mai Villadsen (EL).
Spørgsmål 67
Ministeren bedes redegøre for de juridiske sanktionsmuligheder over for
virksomheder, der har solgt kreditter på et falsk grundlag.
Svar
Salg af klimakreditter på det frivillige marked er ikke reguleret i lovgivning, som
hører under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets ressortområde. Erhvervsmi-
nisteriet og Justitsministeriet har bidraget med redegørelse for generelle juridiske
sanktionsmuligheder, som kan gøre sig gældende over for denne type virksomhe-
der.
Erhvervsministeriet kan oplyse, at virksomheders salg af CO2-kreditter kan være
omfattet af markedsføringsloven, der indeholder et forbud mod vildledende mar-
kedsføring. En erhvervsdrivende vil kunne ifalde et ansvar for overtrædelse af mar-
kedsføringslovens vildledningsbestemmelser, hvis den erhvervsdrivende vidste
eller efter omstændighederne burde vide, at der var tale om et falsk grundlag for
CO2-kreditterne. Det vil således bero på en vurdering af, om der er noget at be-
brejde den erhvervsdrivende, herunder om den erhvervsdrivende burde have un-
dersøgt forholdet nærmere. Overtrædelse af vildledningsforbuddet straffes med
bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Der henvises i øvrigt til erhvervsministerens besvarelse af Erhvervsudvalgets
spørgsmål 68 alm. del stillet den 8. januar 2020.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Rigsadvokaten,
som har oplyst følgende:
”1.
Virksomheder, der sælger kreditter på et falsk grundlag, vil efter
omstændighederne kunne straffes for bedrageri efter straffelovens §
279.
Det fremgår af straffelovens § 279, at for bedrageri straffes den, som,
for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, ved rets-
stridigt at fremkalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse bestemmer
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 67: MFU spm. om de juridiske sanktionsmuligheder over for virksomheder, der har solgt kreditter på et falsk grundlag, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2154613_0002.png
en anden til en handling eller undladelse, hvorved der påføres denne
eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et
formuetab.
Der er f.eks. tale om bedrageri, hvis en køber vildledes til at betale for
en vare, som ikke eksisterer, og køberen derved lider et økonomisk
tab samtidig med, at sælgeren opnår en økonomisk vinding.
Hvilken bestemmelse i straffeloven forholdet henføres under vil altid
afhænge af sagens konkrete omstændigheder.
Juridiske personer kan i medfør af straffelovens § 306 straffes for alle
overtrædelser af straffeloven. Det fremgår af forarbejderne til bestem-
melsen, at det navnlig vil være de straffelovsovertrædelser, der begås
for at skaffe den juridiske person vinding, som i praksis vil give anled-
ning til et strafansvar for den juridiske person. Som eksempler på så-
danne overtrædelser, der kan begås inden for virksomheden, og som
derfor kan pådrage den juridiske person strafansvar, nævnes i forar-
bejderne bl.a. bedrageri.
I straffelovens § 27 fastsættes de nærmere betingelser for juridiske
personers strafansvar. Efter bestemmelsen forudsætter strafansvar for
en juridisk person, at der inden for dens virksomhed er begået en
overtrædelse, der kan tilregnes en eller flere personer knyttet til den
juridiske person eller den juridiske person som sådan.
Det bemærkes, at det fremgår af forarbejderne til straffelovens § 306,
at strafansvar for den juridiske person ikke udelukker et individuelt
strafansvar for den person, der forsætligt har overtrådt de pågældende
straffelovsbestemmelser. Det forudsættes, at der i almindelighed også
gøres strafansvar gældende mod de pågældende enkeltpersoner.
Juridiske personer kan alene straffes med bøde. Den almindelige be-
stemmelse om strafudmåling i straffelovens § 80 finder også anven-
delse ved udmåling af bøder til juridiske personer. Der skal således
ved straffens fastsættelse bl.a. lægges vægt på lovovertrædelsens
grovhed.
Det fremgår endvidere udtrykkeligt af straffelovens § 51, stk. 3, at der
inden for de grænser, som hensynet til lovovertrædelsens beskaffen-
hed og de i straffelovens § 80 nævnte omstændigheder tillader, skal
tages særligt hensyn til den skyldiges betalingsevne og til den opnåe-
de eller tilsigtede fortjeneste eller besparelse. I praksis udmåles bøden
således navnlig under hensyntagen til den juridiske persons økonomi-
ske forhold og den økonomiske fordel, som overtrædelsen har indebå-
ret for den juridiske person. Det vil derfor i almindelighed påvirke straf-
udmålingen om strafsubjektet er en enkeltperson, eller om der er tale
om en juridisk person, herunder om det er en mindre eller større juri-
disk person.
Der er ingen øvre grænse for størrelsen af bøder for juridiske perso-
ner.
Side
2/3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 67: MFU spm. om de juridiske sanktionsmuligheder over for virksomheder, der har solgt kreditter på et falsk grundlag, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2154613_0003.png
2.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen foretaget høring af politi-
kredsene, de regionale statsadvokater og Statsadvokaten for Særlig
Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), der har oplyst, at de
ikke umiddelbart har kendskab til konkrete straffesager omhandlende
salg af klimakreditter på et falsk grundlag.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3