Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2128207_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
19. december 2019
Besvarelse af spørgsmål 59 alm. del stillet af udvalget den 5. december
2019 efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål:
Med henvisning til
artiklen: ”Sønderjyske skovbrug får ringere stormsik-
ring” i Flensborg Avis den 15. oktober 2019 anmodes ministeren om at
kommentere bekymringerne der gives udtryk for af Dansk Skovforening,
herunder hvorvidt ministeren vil tage initiativ til at få belyst argumentet
om, at de syd- og sønderjyske skovejere er stillet forsikringsmæssigt dårli-
gere end andre områder af landet i forhold til den eksisterende beregnings-
model for erklæret stormfald?
Svar:
Med ændringen af lov om stormflod og stormfald, som et bredt flertal i
Folketinget vedtog 25. januar 2018, blev der indført en ny og tidssvarende
ordning for stormfald.
I den forbindelse blev modellen for, hvornår der erklæres stormfald ændret,
så der erklæres stormfald i hele landet, når et stormfald udgør mindst 1 mio.
m3 træ. Der erklæres desuden stormfald i en landsdel, når stormfaldet i
området (en landsdel, som defineret ved Danmarks Statistiks NUTS 3
kode) overstiger ét års hugst i dette område.
Denne beregningsmodel for, hvornår der erklæres stormfald indebærer, at
der skal være tale om en katastrofesituation af et nationalt omfang, før ord-
ningen aktiveres. Det skal bl.a. ses i lyset af, at der er tale om en tilskuds-
ordning, der er kollektivt finansieret af alle danskere med en brandforsik-
ring.
Beregningsmodellen bygger på en anbefaling fra Udvalget til evaluering af
stormflods-, oversvømmelses- og stormfaldsordningerne, der blev nedsat
som led i den politiske aftale om en udvidelse af stormflods- og oversvøm-
melsesordningerne, der blev indgået mellem S, V, DF, SF, RV, EL, K og
LA. Det bemærkes, at bl.a. Dansk Skovforening var inddraget i arbejdet i
udvalget fsva. ændringerne af stormfaldsordningen. Dansk Skovforening
støttede den foreslåede model.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om kommentar til Sønderjyske skovbrug får ringere stormsikring i Flensborg Avis den 15. oktober 2019, til erhvervsministeren
2/2
Begrebet ”årshugst i en landsdel” har
den fordel, at det tager højde for, at
landsdele har forskellig størrelse og forskellig skovmængde. Der skal såle-
des det samme forholdsmæssige stormfald til for at udløse stormfaldsord-
ningen, uanset hvilken landsdel man befinder sig i.
Afgrænsningen af landsdelene ved brug af NUTS 3-koderne har endvidere
den fordel, at der anvendes en fast og entydig defineret afgrænsning af be-
grebet landsdel. Der er således tale om en alment kendt og accepteret ind-
deling af Danmark.
Udvalget til evaluering af stormflods-, oversvømmelses- og stormfaldsord-
ningerne vurderede, at anvendelse af den foreslåede beregningsmodel vil
sikre, at alle tidligere erklærede stormfald (1999, 2005 samt 2013), hvor
ordningen har fundet anvendelse og berettigelse, også ville have været ud-
løst for hele landet, hvis de nævnte kriterier havde været gældende på da-
værende tidspunkter. Det, som hidtil er blevet anset for stormfald, vil såle-
des også fremadrettet blive anset som stormfald.
Med NUTS 3-koderne og kriteriet om årshugst er det vurderingen, at der
er fundet en model, der tager højde for en regional balance samtidig med,
at ordningen fastholdes som en katastrofeordning.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup