Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2130953_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
23. december 2019
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 58 alm. del stillet af udvalget den 4. december
2019 efter ønske fra Kristian Jensen (V).
Spørgsmål:
Skal ministerens besvarelse af 3. december 2019 af ERU alm. del - spørgs-
mål 24-28 forstås sådan, at ministeren mener, at der i dag ikke er konkur-
rencevridende problemer i den danske læskedrikbranche?
Svar:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgør sammen med Konkurrencerå-
det efter konkurrenceloven den uafhængige konkurrencemyndighed i Dan-
mark.
Jeg skal bemærke, at et bredt flertal i Folketinget (V, S, DF, RV, SF, LA,
KF, UFG) i 2014 vedtog et lovforslag om ændring af konkurrenceloven.
Med ændringen blev det fastholdt, at Konkurrencerådet og Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen udgør vores uafhængige konkurrencemyndighed.
Derved er det op til netop dem at gribe ind overfor konkurrencemæssige
lovbrud. Jeg har derfor indhentet bidrag fra Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen, som har oplyst følgende:
"Som uafhængig konkurrencemyndighed er Konkurrencerådet og Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen tillagt kompetencen til at foretage undersø-
gelser om konkurrenceforhold og træffe afgørelser, hvis konkurrencereg-
lerne er overtrådt. Konkurrencerådet undersøger brancher og igangsætter
undersøgelser af egen drift eller på baggrund af henvendelser fra borgere,
virksomheder, interessenter m.v. En del af disse undersøgelser er fortrolige
af hensyn til muligheden for opklaring, de involverede virksomheders rets-
sikkerhed osv.
Konkurrencerådet offentliggør analyser, når de er udarbejdet, og konkur-
rencesager, når de træffes afgørelse om ulovlighed mv."
Der henvises desuden til mit svar på spørgsmål 25 og 27 stillet af Erhvervs-
udvalget den 5. november 2019 efter ønske fra Kristian Jensen.
Jeg vil i forlængelse heraf gøre opmærksom på, at der udover de tillagte
beføjelser hos konkurrencemyndighederne blandt andet i restaurationslo-
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 58: MFU spm. om ministeren mener, at der i dag ikke er konkurrencevridende problemer i den danske læskedrikbranche, til erhvervsministeren
ven er bestemmelser, som har til formål at sikre restauratørers uafhængig-
hed af leverandører og producenter af drikkevarer. Erhvervsstyrelsen har
om restaurationsloven oplyst følgende:
"Der findes i restaurationslovens § 16 bestemmelser, hvis formål er at
sørge for, at restauratører forbliver uafhængige af leverandører og produ-
center af drikkevarer, og at leverandørerne og producenterne ikke får en
dominerende indflydelse på restauratørmarkedet.
Det er Erhvervsstyrelsen, som i Danmark giver tilladelse til alkoholbevil-
ling til selskaber mv. Selskaberne kan uden tilladelse fra Erhvervsstyrelsen
meddeles alkoholbevilling, såfremt selskabets vedtægter opfylder en
række krav.
§ 16 regulerer forskellige situationer, hvor leverandører og producenter af
drikkevarer kan opnå økonomisk indflydelse på en restaurationsvirksom-
hed, der har alkoholbevilling. Der stilles således gennem restaurationslo-
ven § 16 en række krav, som bl.a. skal sikre den finansielle og ledelses-
mæssige uafhængighed mellem selskaber mv. med alkoholbevilling og
producenter samt engrosforhandlere af drikkevarer. Hvorvidt der skal gi-
ves tilladelse, afhænger af en konkret vurdering på baggrund af den enkelte
ansøgning. I Erhvervsstyrelsens vurdering af, hvorvidt der skal gives tilla-
delse, indgår blandt andet mængden af producerede drikkevarer og omsæt-
ning.
Ved at § 16 begrænser leverandører og producenter af drikkevarers forret-
ningsmæssige dispositioner uden forudgående tilladelse fra Erhvervssty-
relsen, er bestemmelsen i restaurationsloven således medvirkende til, at der
er lige konkurrencevilkår på det danske læskedrikmarked."
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2