Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2264573_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
16. oktober 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 533 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den
18. september 2020
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere materialet om sommerhusloven fra Feriehus-
udlejernes Brancheforening til brug ved foretræde for udvalget onsdag den
30. september 2020, jf. ERU alm. del
bilag 421?
Svar:
Jeg har forelagt materialet for Erhvervsstyrelsen, som er kompetent myn-
dighed i forhold til fortolkning af og tilsyn med sommerhuslovens regler,
og som har udarbejdet og udsendt bl.a. udkast til vejledning om udlejning
af sommerhuse m.v. i ekstern høring.
Erhvervsstyrelsen har i den forbindelse oplyst følgende:
”Lov
om sommerhuse og campering m.v. (sommerhusloven) blev vedtaget
i 1972 i forbindelse med Danmarks indtræden i De europæiske Fællesska-
ber. Loven indeholder bl.a. regler om offentlig kontrol med den erhvervs-
mæssige udlejning af sommerhuse m.v. og arealer til campering og med
selskabers og foreningers adgang til at erhverve fast ejendom til rekreativ
anvendelse. Dette tilgodeses gennem en tilladelsesordning, som bl.a. fast-
slår:
- at selskaber og foreninger ikke må erhverve fast ejendom til rekreativ
anvendelse uden en tilladelse, og
- at ejere eller brugere af en fast ejendom ikke uden tilladelse erhvervs-
mæssigt eller for et længere tidsrum end ét år må udleje hus eller husrum
på ejendommen til rekreativ anvendelse eller udleje hele eller dele af ejen-
dommen til camping.
Vedtagelsen af sommerhusloven skete i lyset af en accelererende efter-
spørgsel efter jord til privat rekreativ anvendelse
en efterspørgsel, man
forventede ville blive yderligere øget efter Danmarks indtræden i De euro-
pæiske Fællesskaber.
For således at imødegå dette pres på de danske rekreative arealer og for at
opretholde muligheden for, at den almindelige dansker fortsat kunne have
råd til at købe en feriebolig i Danmark, vedtog man derfor sommerhuslo-
ven.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 563: MFU spm. om, med henvisning til Udkast til Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v. af september 2020, hvad er baggrunden for forslaget m.m., til erhvervsministeren
2264573_0002.png
Sommerhusloven blev samtidig vedtaget som og udgør fortsat en vigtig del
af den samlede værnslovgivning omkring erhvervelsesloven under Justits-
ministeriet, som fastlægger reglerne for udlændinges erhvervelse af fast
ejendom i Danmark, herunder sommerhuse.
Sommerhusloven skal sikre, at erhvervelseslovens begrænsninger i udlæn-
dinges muligheder for at erhverve ferieboliger, uanset om der er tale om
traditionelle sommerhuse eller anden fast ejendom, som kan anvendes til
ferie- og fritidsmæssige m.v. ophold, i Danmark ikke omgås, fx gennem
indgåelse af langvarige lejekontrakter, som reelt har til formål at overdrage
ejerskabet eller benyttelsen af ferieboligen uden tilladelse.
Sommerhusloven gælder for ejeres og brugeres udlejning eller fremleje af
al fast ejendom til beboelse, som ikke er helårsbeboelse. Det betyder med
andre ord, at loven gælder for udlejning af fast ejendom til ferie- og fritids-
mæssige/rekreative formål m.v.
At loven omfatter al fast ejendom betyder, at loven, på trods af betegnelsen
”sommerhusloven”, ikke er begrænset til kun at gælde for udlejning
af tra-
ditionelle sommerhuse og andre fritidsboliger.
Loven omfatter derfor udlejning af alle typer af fast ejendom og hus og
husrum herpå, fx parcelhuse, herunder også eksempelvis huse med flexbo-
ligstatus, ejerlejligheder, andelsboliger og værelser, til ferie- og fritids-
mæssige/rekreative formål m.v.
Det bemærkes, at udlejning af en ejers eller brugers egen fulde helårsbolig
er selvstændigt reguleret i lovens kapitel 2.
Udlejning af fast ejendom til helårsbeboelse og andet formål end beboelse
er ikke omfattet af loven.
Det følger af sommerhusloven, at det som udgangspunkt er erhvervsmini-
steren, som påser overholdelsen af loven og af regler udstedt i medfør af
loven. Erhvervsministeren har delegeret denne beføjelse til Erhvervsstyrel-
sen, som herefter fører tilsynet med lovens regler.
Sommerhuslovens regler om udlejning af sommerhuse
Sommerhuslovens § 1, stk. 1, nr. 1, har følgende ordlyd:
”Ejere og brugere af fast ejendom må ikke uden tilladelse efter § 2
1) erhvervsmæssigt eller for et længere tidsrum end 1 år udleje eller frem-
leje hus eller husrum på ejendommen til beboelse, medmindre det lejede
skal anvendes til helårsbeboelse
[…]”.
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 563: MFU spm. om, med henvisning til Udkast til Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v. af september 2020, hvad er baggrunden for forslaget m.m., til erhvervsministeren
2264573_0003.png
Sommerhusloven definerer ikke ”erhvervsmæssig udlejning”, og lovens
forarbejder indeholder kun en begrænset beskrivelse af, hvornår udlejning
skal anses for erhvervsmæssig. Spørgsmålet er navnlig behandlet i de spe-
cielle bemærkninger til lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 1, hvor følgende er
anført:
”Begrænsningen
til erhvervsmæssig eller langvarig udlejning er foretaget
for i almindelighed at fritage ejeren af et enkelt eller 2 sommerhuse for
kravet om tilladelse efter loven. Hvis udlejningen får en mere professionel
karakter, må den dog normalt betragtes som erhvervsmæssig og derfor
omfattet af kravet om tilladelse. Det er således med ordet “erhvervsmæs-
sig” ikke tilsigtet, at udlejningen skal være den pågældendes hoveder-
hverv.”
Det er styrelsens vurdering, at bestemmelsen i § 1, stk. 1, nr. 1, og forar-
bejderne til denne bestemmelse forudsætter, at vurderingen af, om udlej-
ningen af et sommerhus er ”erhvervsmæssig”, skal ske ud fra en konkret,
samlet vurdering af de relevante oplysninger i sagen.
Udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv.
Som en del af Erhvervsstyrelsens administration af området har styrelse
udarbejdet et udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv., som
har været i høring fra den 9. september til 8. oktober 2020.
Udkastet til vejledning omfatter udlejning af traditionelle sommerhuse og
andre fritidsboliger m.v. beliggende i sommerhusområder. Det betyder, at
vejledningen, i modsætning til loven, ikke omfatter udlejning af andre ty-
per af fast ejendom til ferie- og fritidsmæssige formål m.v. Disse vil som
hidtil alene blive vurderet efter sommerhuslovens § 1, stk. 1, nr. 1, dog
således at vejledningens principper i tilpasset omfang vil blive anvendt ved
vurderingen af, om der er tale om erhvervsmæssig udlejning af disse bo-
ligtyper.
Baggrunden for udarbejdelse af vejledningen er bl.a. at Erhvervsstyrelsen
løbende modtager henvendelser om fortolkning af sommerhusloven i for-
hold til erhvervsmæssig udlejning, og i de senere år et stigende antal fore-
spørgsler om rammerne for udlejning af store sommerhuse. Samtidig har
styrelsen behov for at kunne oplyse, hvad der konkret skal til for at lovlig-
gøre en udlejning, i de tilfælde hvor den er fundet at have en erhvervsmæs-
sig karakter.
Styrelsen har derfor oplevet et betydeligt behov for en vejledning med
klare og enkle kriterier for, hvornår udlejning som udgangspunkt vil blive
anset for erhvervsmæssig. Forbeholdet ”som udgangspunkt” er væsentligt,
fordi styrelsen efter sommerhusloven er forpligtet til at vurdere de konkrete
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 563: MFU spm. om, med henvisning til Udkast til Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v. af september 2020, hvad er baggrunden for forslaget m.m., til erhvervsministeren
2264573_0004.png
omstændigheder i hver enkelt sag. Dette er baggrunden for, at udkastet til
vejledning både beskriver generelle formodningsregler og eksempler på si-
tuationer, hvor der kan være særlige omstændigheder.
Bestemmelsen i sommerhusloven overlader i et vist omfang styrelsen et
skøn. Dette gælder både ved fastlæggelsen af, hvilke kriterier der kan (og
bør) inddrages i vurderingen af, om udlejning er erhvervsmæssig, og med
hvilken vægt disse kriterier bør indgå i styrelsens afgørelse.
Bemærkninger til konkrete kritikpunkter i materialet
Mulighed for 43 ugers udlejning inklusive egen brug
Det følger af planlovens regler, at den maksimale anvendelse af en bolig,
herunder et sommerhus, i et sommerhusområde, kan være ca. 43 uger år-
ligt. Formålet med reglen er at forhindre helårsbeboelse i sommerhusom-
råder. Reglen i planlovens § 40 virker parallelt med reglen i sommerhuslo-
vens § 1, stk. 1, nr. 1. Det betyder, at hverken reglernes formål eller gen-
stand er det/den samme, og reglerne overlapper derfor ikke hinanden. Plan-
loven regulerer den periode, boligen i et sommerhusområde sammenlagt
må anvendes i løbet af et år, herunder også til udlejning, mens sommerhus-
loven regulerer selve udlejningen af sommerhuset.
Planlovens adgang til at anvende et sommerhus i op til 43 uger årligt med-
fører derfor ikke en tilsvarende ret til også at udleje et sommerhus i samme
periode. Vurderingen af udlejningen skal ske efter sommerhuslovens reg-
ler.
Det er Erhvervsstyrelsens vurdering, at der ikke har dannet sig en fast ad-
ministrativ praksis efter sommerhusloven i forhold til, hvornår en udlej-
ning bliver så omfattende, at der må siges at være tale om erhvervsmæssig
udlejning. Erhvervsstyrelsen har derfor inden for rammerne af det skøn,
som ved sommerhusloven er overladt til myndighederne i vurderingen af,
hvornår der er tale om erhvervsmæssig udlejning, vurderet, at en udlejning
på op til 35 uger årligt som udgangspunkt ikke anses for erhvervsmæssig,
forudsat at de øvrige kriterier er opfyldt.
Dette skal særligt ses i lyset af, at andelen af udlejede sommerhuse i Dan-
mark, som svarer til 39.600 sommerhuse (ud af et samlet antal på ca.
210.000), ifølge Danmarks Statistik i 2019 i gennemsnit blev udlejet i 17,5
uger. Dette svarer til halvdelen af den vejledende udlejningsgrænse, som
fremgår af udkast til vejledning om sommerhusudlejning m.v.
Særligt for så vidt angår meget store sommerhuse, estimerer styrelsen på
baggrund af oplysninger fra Dansk Erhverv og BBR, at antallet af sommer-
huse med 6-7 eller flere værelser, som udlejes, udgør ca. 1.100, og at disse
huse udlejes i gennemsnit i ca. 32 uger årligt.
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 563: MFU spm. om, med henvisning til Udkast til Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v. af september 2020, hvad er baggrunden for forslaget m.m., til erhvervsministeren
Det vejledende udlejningsniveau i vejledningsudkastet ligger således over
dette gennemsnit.
Det bemærkes dog, at de beskrevne udgangspunkter i udkastet til vejled-
ning alene er udgangspunkter, og at afgørelse i de enkelte sager, altid vil
skulle træffes ud fra en konkret vurdering af sagens forhold.
Mulighed for udlejning uanset størrelse på sommerhuset.
Det har været et væsentligt led i sikring af en klar og enkel vejledning også
at adressere spørgsmålet om betydningen af sommerhusets størrelse for
vurderingen af, om der er tale om erhvervsmæssig udlejning. I udkastet til
vejledning fastslås det, at sommerhusets størrelse ikke i sig selv har betyd-
ning for, om udlejning anses for erhvervsmæssig, og i vejledningen be-
grundes dette nærmere bl.a. med henvisning til ændrede familie- og efter-
spørgselsmønstre. Kriteriet kan dog efter styrelsens vurdering i visse til-
fælde fortsat være relevant i tilslutning til andre kriterier, særligt hvis der
er tale om udlejning af meget store sommerhuse.
Sommerhusets størrelse tillægges således som udgangspunkt ikke betyd-
ning for vurderingen af, om udlejning anses for erhvervsmæssig eller ikke-
erhvervsmæssig efter sommerhusloven. Udlejning af et enkelt meget stort
sommerhus indikerer derfor ikke i sig selv, at der er tale om erhvervsmæs-
sig udlejning. Udlejes der derimod flere meget store sommerhuse, og op-
pebæres der ved udlejningen en betydeligt samlet lejeindtægt, taler dette
dog for, at der er tale om erhvervsmæssig udlejning.
Erhvervsstyrelsen vurderer, at når der er tale om udlejning af flere meget
store sommerhuse, får udlejningen som udgangspunkt en mere professio-
nel karakter. Udlejningen har i denne situation typisk ikke karakter af et
supplement til reel egen brug, og der opnås typisk en meget betydelig sam-
let lejeindtægt. Begge kriterier er tillagt væsentlig betydning i hidtidig rets-
praksis og administrativ praksis.
Mulighed for udlejning af 2 sommerhuse pr. person, så længe de 2 som-
merhuse ikke ligger på samme vej, meget tæt geografisk.
I forhold til antallet af huse er det i overensstemmelse med hidtidig praksis
fortsat udgangspunktet, at enkeltpersoners udlejning af 1-2 sommerhuse og
sidestillet hermed ægtefælles/samlevendes udlejning af op til 4 sommer-
huse i almindelighed ikke anses for erhvervsmæssig. Dette gælder, uanset
hvor sommerhusene er beliggende geografisk. Som hidtil forudsætter dette
dog, at udlejningen ikke får en mere professionel karakter.
Erhvervsstyrelsen vurderer imidlertid, at når der er tale om udlejning af
flere meget store sommerhuse, får udlejningen som udgangspunkt en mere
5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 563: MFU spm. om, med henvisning til Udkast til Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v. af september 2020, hvad er baggrunden for forslaget m.m., til erhvervsministeren
professionel karakter. Udkastet til vejledning definerer et stort sommerhus
som et sommerhus på 150 kvadratmeter og derover.
Fjernelse af uklare kriterier om udlejningens omfang som lejeindtægter,
egen brug, faciliteter, indretning samt nærhed til andre feriehuse.
Det er med udkastet til vejledning tilstræbt at forenkle de kriterier, der som
udgangspunkt lægges vægt på i vurderingen af, om en udlejning anses for
erhvervsmæssig. Det fremgår således klart af vejledningen, at styrelsen
fremover navnlig vil lægge vægt på tre kriterier:
- Antallet af udlejede sommerhuse
- længden af udlejningsperioden og
- egen brug af sommerhuset.
De nævnte kriterier er anvendt i både administrativ og retspraksis gennem
årene. Det bemærkes, ift. kriteriet om egen brug at dette i udkastet til vej-
ledning er udmøntet ved et vejledende udgangspunkt om 2 ugers reel egen
brug til rekreativt formål, som understøtter sommerhuslovens forudsæt-
ning om, at et sommerhus som udgangspunkt skal anvendes af ejeren selv,
og at udlejningen kan ske som et supplement til denne egen brug. Egen
brug er et af de kriterier, som domstolene har inddraget i vurderingen af,
om en udlejning er erhvervsmæssig. At egen brug skal være reelt og rekre-
ativt er ligeledes begrundet heri, og har til formål at hindre, at en ejer an-
vender sommerhuset alene med det formål at klargøre det til næste udlej-
ning.
Det bemærkes, at alle sager fortsat skal vurderes ud fra en individuel vur-
dering, og at det ikke er muligt helt at udelukke bestemte kriterier efter den
gældende lov, da Erhvervsstyrelsen har pligt til at foretage en konkret vur-
dering af forholdene i den enkelte sag. Der kan således i konkrete sager
blive lagt vægt på andre relevante kriterier.
Løsning af det reelle problem ved planlægning af opførelse af store som-
merhuse og kodeks for adfærd i sommerhusområder
Erhvervsstyrelsen er enig i, at løsning af en række af de problemer i form
af nabokonflikter mv., som store sommerhuse i mange tilfælde har givet
anledning til, ikke eller kun i begrænset omfang imødegås med udkast til
vejledning om udlejning af sommerhuse mv. Derfor har styrelsen samtidig
med høringen af ovennævnte vejledning fremlagt et udkast til vejledning
om planlægning for store sommerhuse. I vejledningen redegøres der for de
redskaber af planlægningsmæssig karakter, som kommunerne kan anvende
i forbindelse med vurderingen af placeringen og anvendelsen af store som-
merhuse.
6
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 563: MFU spm. om, med henvisning til Udkast til Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v. af september 2020, hvad er baggrunden for forslaget m.m., til erhvervsministeren
Udkastet til vejledning udgør en praksisændring
Det er Erhvervsstyrelsens vurdering, at udkastet til vejledning ligger idnen
for rammerne af den hidtidige praksis. I forbindelse med udarbejdelsen har
udkastet til vejledning om udlejning af sommerhuse m.v. været forelagt for
Kammeradvokaten, som har tilkendegivet, at man er enig i styrelsens vur-
dering af, at udkastet til vejledning er udarbejdet inden for rammerne af
hidtidig administrativ og retspraksis, og at den dermed ikke er udtryk for
en praksisændring.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
7