Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2255247_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
2. oktober 2020
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 557 (Alm. del) af 30.
september 2020 stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (formand)
Spørgsmål
Vil ministeren sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 30. september 2020
om de sager på Ecofin-rådsmødet den 5.-6. oktober 2020, som er relevante for
udvalgets sagsområde, jf. ERU alm. del - samrådsspm. Ø?
Svar
Finansministerens talepapir er vedlagt som bilag 1.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/9-20 om de sager på Ecofin-rådsmødet den 5.-6. oktober 2020, som er relevante for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 2 af 6
Bilag 1
Tak for denne mulighed for at orientere udvalget om de relevante sager på det
kommende ECOFIN-møde 6. oktober. Jeg vil redegøre for tre sager, som er ud-
dybet i notatet til udvalget.
Revision af benchmarkforordningen
Kommissionen har fremsat et forslag med to målrettede ændringer af EU’s
benchmarkforordning.
Sagen er ikke på ECOFIN, men der ventes snart enighed på teknisk niveau. Her-
efter skal sagen forhandles med Europa-Parlamentet.
Et finansielt benchmark er et indeks, fx en referencerente eller en valutakurs, der
opgøres løbende og bruges til at fastlægge betalinger samt værdien af finansielle
kontrakter. Referencerenter indgår fx ofte i boliglån. I Danmark har vi fx CIBOR-
renten.
Benchmarkforordningen fastlægger krav til finansielle benchmarks i EU. Kravene
varierer efter typen af benchmark og efter vigtighed for det finansielle system.
Der stilles særlige krav til benchmarks, som anvendes bredt og som anses for at
være kritiske enten på EU-niveau eller på nationalt niveau. Der er aktuelt ingen
danske benchmarks, der er udpeget som kritiske.
Forslaget ændrer ikke på, at EU fortsat stiller høje krav til finansielle benchmarks.
Forslaget bevarer således et højt niveau af beskyttelse for investorer og borgere.
Men forslaget håndterer to problemstillinger, som den aktuelle benchmarkforord-
ning ikke tager hånd om.
Den ene del af forslaget
indebærer, at Kommissionen i nogle tilfælde skal kunne
erstatte et benchmark, som ophører med at eksistere, med et andet benchmark, et
såkaldt
erstatningsbenchmark.
Det skal være muligt, hvis ophøret kan medføre
risici for den finansielle stabilitet i EU.
Forslaget er blevet aktuelt, da det globalt anvendte renteindeks LIBOR (”London
InterBank Offered Rate”), som var i centrum for en sag om manipulation for
nogle år siden, ifølge britiske myndigheder ventes at ophøre med udgangen af
2021.
Mange finansielle kontrakter i EU, herunder lån til husholdninger og virksomhe-
der, er bundet op på LIBOR.
Ophører LIBOR uden en klar erstatning, vil det kunne give usikkerhed om kon-
trakterne og påvirke den finansielle stabilitet.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/9-20 om de sager på Ecofin-rådsmødet den 5.-6. oktober 2020, som er relevante for udvalgets sagsområde, til finansministeren
2255247_0003.png
Side 3 af 6
Det erstatningsbenchmark, som Kommissionen kan udpege, skal alene kunne be-
nyttes i kontrakter, hvor der ikke allerede er et erstatningsbenchmark og hvor par-
terne ikke selv bliver enige om et. Det skal ikke benyttes i nye kontrakter. Forsla-
get adresserer den konkrete udfordring med ophøret af LIBOR, men ville også
kunne benyttes i lignende situationer i fremtiden, hvor et bredt anvendt indeks
ophører.
Den anden del af forslaget
skal gøre det muligt for Kommissionen at beslutte,
at
benchmarks for visse tredjelandes valutaer
fortsat skal kunne blive udbudt i
EU, selv om disse valutaers kurser ikke sættes frit på de internationale finansielle
markeder, hvilket ellers er et krav i forordningen. Det drejer sig blandt andre om
store EU-handelspartnere som Kina, Indien og Rusland.
Uden dette forslag vil virksomheder i EU fra 2022 ikke længere kunne afdække
valutarisiko for de pågældende valutaer ved brug af disse benchmarks. Det vil øge
usikkerheden, når europæiske virksomheder ønsker at eksportere til eller investere
i de pågældende lande, hvilket kan skade europæisk eksport og arbejdspladser.
Den situation søges undgået med forslaget.
Formandskabets kompromisforslag
præciserer, at Kommissionen alene skal
kunne udpege et erstatningsbenchmark til brug inden for EU i de tilfælde, hvor
benchmarket er EU-kritisk eller administreres i et tredjeland. Det betyder, at ingen
danske finansielle benchmarks vil være omfattet af muligheden for et erstatnings-
benchmark, da de ikke anses for EU-kritiske.
Derudover indebærer kompromisforslaget, at erstatningsbenchmarket også kan
benyttes, hvor parterne er ikke-finansielle virksomheder i EU.
Kompromisforslaget fastholder generelt Kommissionens forslag om, at bench-
marks for valutaer fra visse tredjelande fortsat skal kunne bruges til at afdække va-
lutakursrisiko.
Regeringen støtter formålet med forslaget. Det er vigtigt at tage hånd om en situa-
tion og skabe juridisk sikkerhed, hvor bredt anvendte benchmarks ophører. Det
beskytter investorer og borgere og styrker tilliden til de finansielle markeder.
Regeringen støtter, at Kommissionen kun skal have beføjelse til at udpege et er-
statningsbenchmark for EU-kritiske benchmarks og benchmarks administreret i
tredjelande, hvor der er en problemstilling på tværs af EU. Det er imødekommet
med kompromisforslaget.
Regeringen støtter også, at benchmarks for visse tredjelandes valutaer fortsat kan
bruges, så vores eksportvirksomheder kan afdække deres valutakursrisiko.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/9-20 om de sager på Ecofin-rådsmødet den 5.-6. oktober 2020, som er relevante for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 4 af 6
Digitaliseringspakke på det finansielle område
Som den ene af to finansielle sager, skal Kommissionens præsentere sin digitalise-
ringspakke på det finansielle område på ECOFIN 6. oktober.
Kommissionen har digitalisering som en vigtig prioritet. Kommissionen har netop
offentliggjort en pakke af initiativer, der handler om digitalisering inden for den
finansielle sektor.
Digitaliseringspakken har overordnet til formål at fremme digitalisering og ro-
busthed af EU-landenes finansielle sektorer til gavn for befolkningerne i EU.
Kommissionen ser et stort potentiale i at styrke digitaliseringen. Det er understre-
get af COVID-19-krisen, hvor digitalisering har vist sig at være en forudsætning
for et højt aktivitetsniveau trods fysisk nedlukning.
Pakken indeholder en
handlingsplan for digitalisering af finansielle tjenester,
som udpeger
centrale fokusområder. Det handler fx om at imødegå fragmentering af det digi-
tale indre marked, og om at fremme digital innovation samt kontrolleret håndte-
ring og deling af kundedata inden for den finansielle sektor, eksempelvis når en
kunde flytter fra en bank til en anden.
Strategien lægger op til en ny digital EU-identitet, der skal kunne anvendes i for-
bindelse med legitimering, fx ved oprettelse af en bankkonto i et andet EU-land.
Det skal også bidrage til bekæmpelsen af hvidvask.
Pakken indeholder også en
handlingsplan (strategi) for detailbetalinger,
der har til formål
at udbrede brugen af digitale betalingsløsninger i EU-landene samt sikre gode
rammevilkår for innovation og konkurrence på området.
Pakken har også et
forslag om kryptoaktiver,
som har til formål at sikre ensartet regu-
lering af kryptoaktiver mhp. at sikre den finansielle stabilitet og forbrugerbeskyt-
telsen i forbindelse med øget anvendelse af sådanne aktiver. Et eksempel på kryp-
toaktiver er elektroniske valutaer, bl.a. Facebooks Libra og Bitcoins. De bliver
med forslaget omfattet af EU-lovgivning.
Pakken indeholder også et
forslag om digital operationel robusthed af den finansielle sektor,
som skal styrke finanssektorernes robusthed mod cyberangreb. Forslaget fastlæg-
ger blandt andet krav til informations- og kommunikationssystemer samt tilsyn
med udbydere af databehandling og
–opbevaring.
På ECOFIN ventes en første præsentation af pakken. Herefter vil man indlede de
tekniske drøftelser i Rådet.
Regeringen støtter generelt arbejdet med at styrke digitalisering, herunder af den
finansielle sektor, og vil tage en præsentation af pakken til efterretning. Det er en
dagsorden, hvor Danmark allerede er med helt fremme.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/9-20 om de sager på Ecofin-rådsmødet den 5.-6. oktober 2020, som er relevante for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 5 af 6
Det skal generelt sikres, at arbejdet bygger på og kan rumme allerede velfunge-
rende nationale løsninger, herunder danske løsninger som fx NemID, Dankort og
Mobilepay.
Handlingsplan for Kapitalmarkedsunionen
På ECOFIN skal Kommissionen også præsentere sin nye handlingsplan for EU’s
kapitalmarkedsunion.
Kapitalmarkedsunionen er en samlet betegnelse for tiltag, der skal skabe velfunge-
rende og integrerede finansielle markeder på tværs af alle EU-lande. Formålet er at
fremme vækst og arbejdspladser. Kapitalmarkedsunionen har været drøftet lø-
bende her i udvalget, senest forud for ECOFIN i juli.
Handlingsplanen skitserer nogle overordnede målsætninger for kapitalmarkedsuni-
onen. Kommissionen ventes at fremsætte de konkrete forslag over tre år fra 2021.
Forslagene vil blandt andet bygge på anbefalinger fra det forum, der offentlig-
gjorde en rapport, som vi drøftede i juli.
Handlingsplanens første målsætning er at sikre virksomheder i EU bedre adgang
til finansiering, især små og mellemstore virksomheder. De kommende forslag
skal fx gøre det lettere for virksomheder at opnå aktiekapital.
Derudover skal forslagene sikre flere langsigtede investeringer. Det er blandt an-
det et afgørende led i at understøtte investeringer i bæredygtige projekter og tek-
nologier, som ofte har en mangeårig tidshorisont.
En anden målsætning er at styrke investorbeskyttelsen og fremme langsigtede op-
sparinger, især pensioner. De kommende forslag skal fx sikre, at almindelige men-
nesker også kan modtage information om investeringsprodukter i et sprog, som
ikke forudsætter en dyb teknisk indsigt, og kan sammenligne forskellige investerin-
ger. Derudover skal forslagene sikre at finansielle rådgivere har kompetencerne til
at yde fair og god rådgivning.
En tredje målsætning er at skabe et mere velfungerende indre marked for investe-
ringer og finansielle tjenester. De kommende udspil vil handle om emner såsom
tilsynspraksis og
–beslutninger,
kildeskat på investeringer samt insolvensbehand-
ling af virksomheder.
Hvis en dansk investor fx køber aktier i en virksomhed i et andet EU-land, bør in-
vestoren have vished om, hvordan investeringen er sikret, hvis virksomheden
skulle gå konkurs. Handlingsplanen skal bl.a. understøtte dette. Men det er alle
svære emner, hvor landenes regler og meninger ofte er delte.
Regeringen støtter formålet med kapitalmarkedsunionen, som er at understøtte de
finansielle markeders bidrag til vækst, beskæftigelse og grøn omstilling. Handlings-
planen er sammen med tidligere rådskonklusioner et vigtigt bidrag til det videre
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/9-20 om de sager på Ecofin-rådsmødet den 5.-6. oktober 2020, som er relevante for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 6 af 6
arbejde. Vi støtter, at arbejdet med kapitalmarkedsunionen understøtter flere bæ-
redygtige investeringer. Det er et vigtigt led i den grønne omstilling. Vi støtter
også fokus på digitalisering som en integreret del af arbejdet.