Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2267400_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. oktober 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 553 alm. del stillet af udvalget den 28. septem-
ber 2020 efter ønske fra ikke-medlem (MFU) Kristian Hegaard (RV).
Spørgsmål:
Kan ministeren oplyse hvilke retligt bindende regler revisorer eller medar-
bejdere ansat i revisionsfirmaer er underlagt, når de udfører rådgivnings-
og konsulentopgaver?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Erhvervsstyrelsen, som er ansvarlige for
administration af revisorlovgivningen. Erhvervsstyrelsen har oplyst føl-
gende:
”Revisorlovgivningen regulerer
som udgangspunkt kun revisorers erklæ-
ringsafgivelse, dvs. afgivelse af revisionspåtegninger, andre erklæringer
med sikkerhed samt erklæringer uden sikkerhed, fx erklæring om assi-
stance med opstilling af regnskabet.
Revisorlovgivningens uafhængighedsregler sætter imidlertid en generel
begrænsning på revisors udførelse af rådgivning- eller konsulentopgaver
for revisionskunder eller andre kunder, hvor der afgives en erklæring med
sikkerhed. Uafhængighedsreglerne indebærer således, at revisor skal tage
stilling til, om revisors eller revisionsvirksomhedens udførelse af rådgiv-
nings- eller konsulentopgaver for revisionskunden er en trussel mod uaf-
hængigheden, f.eks. som følge af selvrevision. Der skal i givet fald iværk-
sættes sikkerhedsforanstaltninger, der kan bringe truslen mod uafhængig-
heden ned på et acceptabelt niveau. Hvis det ikke er muligt at bringe truslen
mod uafhængigheden ned på et acceptabelt niveau, skal revisor afstå fra at
udføre revisionsopgaven eller afstå fra at påtage sig rådgivnings- eller kon-
sulentopgaven.
I 2016 trådte en ny EU-forordning i kraft, der indeholder specifikke krav
til revision af virksomheder af interesse for offentligheden (PIE), dvs. børs-
noterede virksomheder, penge-og realkreditinstitutter samt forsikringssel-
skaber (Forordning (EU) 537/2014).
Forordningen indeholder en begrænsning af, hvor stor en andel af honora-
ret fra en virksomhed af offentlig interesse der må komme fra udførelse af
ikke-revisionsydelser. Derudover indeholder forordningen et forbud mod,
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 555: MFU spm., om der findes retligt bindende tilsyns- og klagesystemer for revisionsfirmaer, når de udfører rådgivnings- og konsulentopgaver, til erhvervsministeren
at revisor eller revisionsvirksomheden udfører en række nærmere oplistede
ikke-revisionsydelser. I overensstemmelse med forordningen tillader revi-
sorloven dog udførelse af visse skatte- og vurderingsopgaver.
Revisorloven indeholder derimod ikke et direkte forbud mod at udføre råd-
givnings- og konsulentopgaver for revisionskunder, der ikke er omfattet af
definitionen på en virksomhed af interesse for offentligheden.
I 2020 blev revisorlovens anvendelsesområde udvidet i forbindelse med
vedtagelsen af kontrolpakken (lov nr. 642 af 20. maj 2020) til også at om-
fatte revisors eller en revisionsvirksomheds rådgivning af en kunde om
dennes forpligtelser efter hvidvaskloven. Denne ændring betyder, at Er-
hvervsstyrelsen kan iværksætte en undersøgelse af revisors eller revisions-
virksomhedens rådgivning, hvis styrelsen vurderer, at der er risiko for, at
en revisor eller en revisionsvirksomhed har rådgivet en kunde i strid med
kundens forpligtelser efter hvidvaskloven.
Udover rådgivning på hvidvaskområdet finder revisorloven ikke anven-
delse på revisorers og revisionsvirksomheders udførelse af rådgivnings- og
konsulentydelser til virksomheder, hvor der ikke samtidig udføres en revi-
sionsopgave eller en anden erklæringsopgave med sikkerhed. Sådanne op-
gaver udføres på samme vilkår og i lige konkurrence med andre rådgiv-
ningsvirksomheder.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2