Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
16. oktober 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 531 alm. del stillet af udvalget den 18. septem-
ber 2020 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Kan ministeren oplyse, hvad myndighederne har gjort for at sikre informa-
tion fra enten dem selv eller fra de implicerede parter (banker, kortindlø-
sere, butikker) til forbrugerne om, at de på grund af tekniske fejl kan blive
eller er blevet opkrævet ulovlige betalingsgebyrer ved betaling med Apple
Pay eller Google Pay?
Svar:
Det er forretningernes ansvar at sikre sig, at de følger lovgivningen ved
gebyropkrævning. Det har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indskær-
pet over for erhvervsorganisationerne. Jeg mener ikke det er forbrugerens
ansvar at holde sig orienteret om risikoen for ulovlig gebyropkrævning.
Forretninger, der er usikre på, om de opkræver kortgebyrer lovligt, skal
helt undlade at opkræve kortgebyrer, indtil gebyrerne kan opkræves lov-
ligt.
Forretningerne har bred adgang til information på området. Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen vejleder således om betalingslovens bestemmelser
om gebyropkrævning ved betalinger. Blandt andet har styrelsen udgivet
”Vejledning
om forretningers opkrævning af gebyrer”
og på hjemmesiden
kfst.dk findes ”Ofte
stillede spørgsmål om opkrævning af gebyrer”.
Derudover har styrelsen udarbejdet forbrugerinformation om gebyrer ved
brug af mobilbetaling på blandt andet den offentlige forbrugerportal,
www.forbrug.dk, ligesom styrelsen for nylig har informeret på sociale me-
dier.
De nævnte tiltag har imidlertid vist sig at være utilstrækkelige til at undgå
ulovligt opkrævede gebyrer. Derfor har jeg bedt Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen om at afklare med de relevante aktører på området, hvordan
aktørerne kan sikre, at problemet bliver løst en gang for alle, så forretnin-
gerne kan opkræve gebyrer i overensstemmelse med lovgivningen.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk