Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
16. oktober 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 530 alm. del stillet af udvalget den 18. septem-
ber 2020 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Hvordan vil ministeren sikre, at kunderne får de ulovligt opkrævede geby-
rer på mobilbetalinger med Apple Pay eller Google Pay tilbage?
Svar:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen modtager jævnligt klager fra forbru-
gere, der er blevet opkrævet ulovlige gebyrer af forretningerne. Der følges
op på samtlige klager over for forretningerne, og Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen træffer afgørelser, som sikrer, at opkrævningen af ulovlige ge-
byrer i de konkrete tilfælde bliver bragt til ophør. Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen har oplyst, at forretningerne generelt tilbagebetaler det ulov-
lige gebyr, når styrelsen har udstedt et påbud over for forretningen. Det er
min klare forventning, at forretningerne tilbagebetaler gebyrer til de for-
brugere, der har oplevet at blive opkrævet et ulovligt gebyr. Hvis den en-
kelte forretning mod forventning ikke tilbagebetaler et ulovligt opkrævet
gebyr, har forbrugeren mulighed for at rette et søgsmål mod den pågæl-
dende forretning for at få gebyret tilbagebetalt.
Endvidere er det sådan, at forretningen kan straffes med bøde, jf. § 152,
stk. 3, i lov om betalinger, hvis forretningen ikke efterkommer påbuddet
om at ophøre opkrævningen af ulovlige gebyrer.
Derudover har jeg bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at ind-
kalde de relevante aktører på området til møder om problemstillingen. I
den sammenhæng skal aktørerne klarlægge mulighederne for, at forbru-
gerne kan få tilbagebetalt de ulovligt opkrævede gebyrer, også i de tilfælde,
hvor der ikke har været klaget over ulovligt opkrævede gebyrer.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup