Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2263496_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
16. oktober 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 527 alm. del stillet af udvalget den 18. septem-
ber 2020 efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V)
Spørgsmål:
Er det i overensstemmelse med lov om erhvervsfremme, hvis en kommune
samler alle kommunens iværksætteraktiviteter hos én privat udlejer, eller
kommunen afholder alle iværksætterevents hos én privat udlejer og betaler
for at leje plads hos den samme private udlejer?
Svar:
I forhold til lov om erhvervsfremme kan Erhvervsministeriet som myndig-
hed bidrage med generelle udtalelser om forståelse af loven. Denne opgave
varetages i praksis af Erhvervsstyrelsen, f.eks. når Ankestyrelsen som led
i det kommunale og regionale tilsyn anmoder om bidrag til fortolkning af
loven.
Ankestyrelsen kan som led i det kommunale og regionale tilsyn tage stil-
ling til bl.a. spørgsmål vedrørende kommunernes overholdelse af lov om
erhvervsfremme, i det omfang spørgsmålet ikke kan
behandles af en særlig
tilsyns- eller klagemyndighed.
Jeg henviser i øvrigt til besvarelsen af spørgs-
mål 524 alm. del.
Erhvervsstyrelsen har oplyst følgende:
Den offentlige erhvervsfremme skal understøtte og styrke udviklingen i pri-
vate virksomheder. Erhvervsfremmeloven hviler derfor grundlæggende på
et princip om, at offentlig erhvervsfremme ikke skal fortrænge private ak-
tiviteter.
Det fremgår af
lov om erhvervsfremme, at ”Kommunernes erhvervsfrem-
meaktiviteter skal være bredt tilgængelige for virksomhederne” og endvi-
dere, at ”Kommunernes erhvervsfremmeaktiviteter
må ikke virke konkur-
renceforvridende i forhold til det private erhvervsliv, herunder må der ikke
ydes direkte finansiel støtte til enkelte erhvervsvirksomheder”.
Det anføres i lovforarbejderne, at de iværksatte lokale erhvervsfremmeak-
tiviteter, herunder både den lokale erhvervsservice og erhvervsudvikling,
skal
”være
bredt tilgængelige for virksomhederne. Erhvervsudviklingsak-
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm., om det er i overensstemmelse med lov om erhvervsfremme, hvis en kommune samler alle kommunens iværksætteraktiviteter hos én privat udlejer, eller kommunen afholder alle iværksætterevents hos én privat udlejer og betaler for at leje plads hos den samme private udlejer, til erhvervsministeren
tiviteterne skal være indrettet således, at de vil kunne benyttes af alle virk-
somheder i kommunen, som har en potentiel interesse heri. Det betyder
dog ikke, at alle tiltag skal udformes, så det kommer alle tænkelige bran-
cher og erhverv til gavn. Erhvervsudviklingsaktiviteterne kan f.eks. rettes
mod særlige grupper af virksomheder, såsom lokale vækstsektorer, vigtige
lokale enkeltbrancher eller eksporterhverv. Det afgørende er, at erhvervs-
udviklingsaktiviteten stilles til rådighed for alle virksomheder inden for de
pågældende brancher, sektorer eller erhverv. Og at ingen virksomhed eller
virksomheder, der kan henføres til en sådan gruppe, på forhånd er afskåret
fra at kunne drage nytte af den pågældende erhvervsudviklingsaktivitet,
samt at aktiviteten ikke eksklusivt retter sig mod en enkelt virksomhed.”
Det anføres
endvidere i bemærkningerne, at ”kommunerne
ikke må udbyde
aktiviteter, tjenester m.v., der er i konkurrence med private udbydere af
lignende ydelser.
Dels må man ikke fra offentlig side påføre private leverandører konkur-
rence. Det indebærer, at hvor der er et privat marked for løsning af aktivi-
teterne, skal opgaveløsningen varetages af de private leverandører med
udgangspunkt i gældende udbudsregler, bortforpagtning m.v.
Dels må man ikke fra offentlig side begunstige bestemte virksomheder på
de øvrige virksomheders bekostning. Dette undgås for det første ved, at
aktiviteterne skal være bredt tilgængelige for virksomhederne. For det an-
det ved, at virksomhederne skal betale markedsprisen for de ydelser, de
måtte modtage fra offentlig side, f.eks. markedsleje i udlejningssituationer.
Dermed sikres, at der ikke er noget subsidie-element i forhold til virksom-
hederne.
Dette udelukker dog ikke, at visse erhvervsudviklingsaktiviteter kan stilles
gratis til rådighed for virksomhederne, f.eks. kommunalt ansatte projekt-
koordinatorer på forskellige fagområder. Men det forudsætter, at er-
hvervsudviklingsaktiviteterne er generelt virkende og ikke indholdsmæs-
sigt omfatter aktiviteter, som den enkelte virksomhed alternativt selv skulle
foretage eller betale for, f.eks. almindelige revisionsopgaver.
Det fremhæves således særligt i stk. 5, at der ikke må ydes direkte finansiel
støtte til enkelte erhvervsvirksomheder.”
Som det fremgår af lovforarbejderne, er det primære formål med bestem-
melsen i erhvervsfremmeloven, at de konkrete aktiviteter ikke er i konkur-
rence med private virksomheders aktiviteter. Af lovens § 14, stk. 8 fremgår,
at kommunerne kan varetage erhvervsfremmeaktiviteterne som en del af
kommunens forvaltning eller i regi af selvstændige juridiske enheder. Er-
hvervsfremmeloven indeholder ikke eksplicit regulering af spørgsmålet
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm., om det er i overensstemmelse med lov om erhvervsfremme, hvis en kommune samler alle kommunens iværksætteraktiviteter hos én privat udlejer, eller kommunen afholder alle iværksætterevents hos én privat udlejer og betaler for at leje plads hos den samme private udlejer, til erhvervsministeren
om, hvordan en kommune måtte organisere sin praktiske afvikling af kom-
munale erhvervsudviklingsaktiviteter, herunder ved at leje sig ind hos en
privat udlejer mv. Organiseringen skal ske i overensstemmelse med gene-
relle regler, herunder regler om udbud.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
3