Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2108200_0001.png
TALEPAPIR
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
15. november 2019
Samråd i ERU den 14. november 2019
EU-samråd forud
for rådsmøder
[Indledning]
Tak for ordet, hr. formand.
Jeg vil prioritere at redegøre for en sag, hvor jeg i morgen vil
bede om Europaudvalgets opbakning til regeringens linje. Det
drejer sig om direktivforslaget om kollektive søgsmål i forbru-
gersager.
Sagen er på rådsmødet til ”generel indstilling”.
Jeg vil dernæst orientere om en anden sag, der er på dagsorde-
nen til
”generel
indstilling”. Det drejer sig om forslaget om of-
fentlig land-for-land rapportering.
Jeg vil afslutningsvist orientere om drøftelsen af den eksterne
dimension af Europas konkurrenceevne. Jeg forventer, at med-
lemsstaterne vil fremføre velkendte holdninger på rådsmødet,
og jeg vil derfor holde det kort.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/11-19 om rådsmødet (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019, jf. ERU alm. del – samrådsspørgsmål D, til erhvervsministeren
2/8
[Adgang til indbringelse af søgsmål til varetagelse af forbrugernes kol-
lektive interesser (til forhandlingsoplæg i Europaudvalget)]
Nu til den første sag, hvor jeg i morgen vil bede om Euro-
paudvalgets opbakning til regeringens linje. Det drejer sig
om et forslag til direktiv om adgang til indbringelse af søgsmål
til varetagelse af forbrugernes kollektive interesser. Også kal-
det direktivet om kollektive søgsmål.
Forslaget blev fremsat den 26. april 2018, som en del af Kom-
missionens forbrugerpakke New Deal for Consumers.
Forventningen er på nuværende tidspunkt, at Rådet kan nå til
enighed om en fælles holdning til forslaget den 28. novem-
ber.
Forslaget har til formål at skabe mere effektiv håndhævelse af
de forbrugerbeskyttende regler på tværs af EU. Direktivet skal
gøre det lettere for forbrugerne at indgå i et kollektivt søgsmål
i deres hjemland eller i en anden EU-medlemsstat.
Forslaget indeholder tre hovedelementer:
For det første indeholder direktivforslaget regler for, at god-
kendte private organisationer eller offentlige myndigheder
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/11-19 om rådsmødet (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019, jf. ERU alm. del – samrådsspørgsmål D, til erhvervsministeren
3/8
skal kunne udpeges til at indbringe kollektive søgsmål på
vegne af forbrugere nationalt og på tværs af grænser.
For det andet indeholder direktivet regler om, at det skal være
muligt for forbrugerne at opnå en afgørelse, der eksempelvis
kan føre til erstatning eller ombytning til en ny vare
det man
også kalder ”genopretning” for forbrugerne.
For det tredje medfører direktivforslaget, at der vil kunne an-
lægges søgsmål på baggrund af flere forbrugerbeskyttende
regelsæt end nu. De nye regelsæt, som omfattes, er inden for
et bredt spektrum af områder fra finansielle tjenesteydelser,
energi, telekommunikation, sundhed, miljø til turisme.
[Regeringens holdning]
Regeringen er generelt positive over for tiltagene, da de sik-
rer, at forbrugerne har mulighed for at håndhæve deres ret-
tigheder på tværs af grænserne i EU
.
Vi lever i en stadig mere globaliseret verden, hvor vi handler
på tværs af grænser. Og vi danskere er rigtig glade for at handle
online. Faktisk er vi ifølge EU-Kommissionen på 3. pladsen i
EU.
Derfor er mere effektiv og stærkere håndhævelse af forbruger-
reglerne
også på tværs af grænserne - vigtig. Det er med til
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/11-19 om rådsmødet (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019, jf. ERU alm. del – samrådsspørgsmål D, til erhvervsministeren
4/8
at sikre mere ensartede spilleregler for både forbrugere og virk-
somheder.
Samtidig arbejder regeringen også for at sikre, at de erhvervs-
drivende ikke pålægges unødige byrder, eller rammes af uri-
melige og uberettigede sagsanlæg.
Det er derfor centralt for regeringen, at direktivforslaget gi-
ver mulighed for, at de eksisterende og velfungerende natio-
nale danske regler om gruppesøgsmål kan bevares.
Derudover er det vigtigt for regeringen, at medlemsstaterne
selv skal kunne beslutte, hvilke offentlige myndigheder eller
private organisationer, der kan udpeges til at kunne anlægge
sager på vegne af forbrugere i nationale søgsmål. På den
måde vil Forbrugerombudsmanden fortsat kunne have søgs-
målskompetence i Danmark.
For at sikre virksomhederne mod uretmæssige sagsanlæg er
det desuden vigtigt, at der fastsættes udtømmende og total-
harmoniserede krav til, hvilke private organisationer, der kan
udpeges til at føre grænseoverskridende søgsmål, så disse sa-
ger ikke føres ”af de forkerte grunde” –
fx egen vinding.
Derudover støtter regeringen det finske formandsskabs for-
slag om, at forbrugere kun kan indgå i gruppesøgsmål, som
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/11-19 om rådsmødet (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019, jf. ERU alm. del – samrådsspørgsmål D, til erhvervsministeren
5/8
føres i en anden medlemsstat, end hvor de er bosat, hvis de
aktivt selv tilmelder sig -
den såkaldte ”opt-in model”.
Alt i alt er der efter regeringens opfattelse tale om et fornuf-
tigt forslag, hvor vi har forsøgt at opnå den rette balance imel-
lem forbrugerbeskyttelse og forudsigelige rammer for er-
hvervslivet.
[Direktivforslag om offentlig land-for-land rapportering]
Den næste sag er forslaget om offentlig land-for-land rappor-
tering, som det finske formandskab for nyligt har sat på dags-
ordenen til generel indstilling.
Forslaget har til formål at fremme et fair og effektivt skatte-
system gennem større åbenhed om multinationale virksom-
heders skatteforhold.
I forslaget lægges der op til, at multinationale virksomheder
med aktivitet i EU og en samlet omsætning på over 5,6 mia.
kr. årligt skal offentliggøre oplysninger om bl.a. omsætning,
overskud, og hvor meget virksomheden har betalt i skat i de
lande, hvor virksomheden har aktiviteter.
På baggrund af et forhandlingsoplæg fra februar 2019, der
blev støttet af alle partier i det daværende Folketing, støtter
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/11-19 om rådsmødet (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019, jf. ERU alm. del – samrådsspørgsmål D, til erhvervsministeren
6/8
regeringen formålet med forslaget, men ønsker på en række
områder, at Kommissionens forslag bliver mere ambitiøst.
Forslaget har dog reelt ligget stillet i Rådet siden 2017 på
grund af stor modstand fra en række medlemsstater.
For at skabe fremdrift i denne vigtige sag støtter vi fra rege-
ringens side det finske formanskabs forsøg på at sætte skub i
forhandlingerne. Og vi så gerne, at man gik ambitiøst til
værks. Derfor kan vi stemme for Rådets nuværende position,
så forslaget kan gå videre til forhandlingerne med Europa-
Parlamentet.
[Den eksterne dimension af Europas konkurrenceevne]
Her til sidst vil jeg kort nævne
punktet om den eksterne di-
mension af Europas konkurrenceevne. Dette punkt erstatter
den tidligere forventede drøftelse af indre markeds- og indu-
stripolitikken. Drøftelsen ventes at komme bredt rundt om
både handels- og industripolitiske emner.
Bagtæppet for drøftelsen forventes at være den industripoli-
tisk strategi, som den kommende Kommission ventes at præ-
sentere i første halvår af 2020. Strategien forventes at sætte
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/11-19 om rådsmødet (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019, jf. ERU alm. del – samrådsspørgsmål D, til erhvervsministeren
2108200_0007.png
7/8
fokus på den grønne omstilling af industrien, hvilket regerin-
gen støtter op om. Konkret vil vi arbejde for en udfasning af
og på sigt forbud mod statsstøtte til fossile brændsler.
Herudover vil de mere industritunge lande formentlig frem-
hæve, at EU bør lempe konkurrence- og fusionsreglerne for
at kunne skabe ’European Champions’
- eksempelvis ved at
hæve tærsklen for, hvor store virksomheder må være, når de
fusionerer.
Dette er
ikke
en tilgang, som regeringen støtter, da en lem-
pelse af reglerne hurtigt kan få negativ betydning for forbru-
gerne, hvis konkurrencen på det indre marked mindskes.
Der ventes dertil et fokus på behovet for at modernisere
WTO. Først og fremmest for at kunne løse uenigheder mel-
lem medlemmerne. Dernæst at reglerne opdateres til også at
omfatte e-handel, teknologioverførsel og forskellige former
for subsidier.
Regeringen bakker op om, at EU går forrest for at opretholde
og styrke et fair og regelbaseret handelssystem, hvor vi skal
være i stand til at slå effektivt ned på for eksempel ulovlig
statsstøtte og subsidier.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/11-19 om rådsmødet (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019, jf. ERU alm. del – samrådsspørgsmål D, til erhvervsministeren
8/8
[Afslutning]
Det var de sager, jeg havde med i dag.
Tak for ordet.