Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2252118_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
29. september 2020
Besvarelse af spørgsmål 475 alm. del stillet af udvalget den 19. august
2020 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Henning Hyllested
(EL).
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Poul Erik Jensen, København
K, om hvorledes man sikrer søfarendes sikkerhed, sundhed og hviletid
bedst, jf. ERU alm. del
bilag 381, og især lægge vægt på at besvare de
spørgsmål, som Poul Erik Jensen rejser vedr. Søfartsstyrelsens tilsynela-
dende efterladenhed med hensyn til opsporing og opfølgning af overtræ-
delser af hviletidsbestemmelserne for søfarende?
Svar:
Søfartsstyrelsen har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Henvendelsen fra Poul Erik Jensen vedrører hviletidsregler for søfarende
og kontrol hermed.
De danske regler om hviletid blev ændret i 2012, 2013 og senest i 2015
og afspejler de bestemmelser, der følger af de internationale konventio-
ner, STCW-konventionen om vagthold, uddannelse og certificering og
MLC-konventionen om søfarendes arbejdsforhold. Konventionsbestem-
melserne er medtaget som bilag til de danske regler.
Konventionerne medførte i 2012 og 2013 ændringer i de danske regler.
Disse ændringer er i henvendelsen omtalt som de nye hviletidsbestemmel-
ser. Reglerne findes i bekendtgørelse nr. 676 af 21. maj 2015, der er ud-
stedt af Søfartsstyrelsen i medfør af lov om søfarendes ansættelsesforhold
mv. og lov om sikkerhed til søs.
Efter bekendtgørelsen er hovedprincipperne næsten de samme som tidli-
gere. Disse er efter bekendtgørelsens § 5 følgende:
1.
at en søfarende skal have mindst 10 timers hvile i løbet af et døgn
dvs. i en 24-timers periode, her regnet som et arbejdsdøgn.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 475: MFU spm. om at kommentere henvendelsen fra Poul Erik Jensen, København K, om hvorledes man sikrer søfarendes sikkerhed, sundhed og hviletid bedst, til erhvervsministeren
2/4
2.
3.
4.
det er muligt at dele hvileperioden, dog ikke mere end i to perioder,
hvoraf den ene skal være mindst 6 timer.
tiden mellem to hvileperioder må ikke overstige 14 timer.
den samlede hviletid for en uge skal være på mindst 77 timer.
Bekendtgørelsen blev udstedt efter drøftelser og i forståelse med arbejds-
markedets parter. Den fastslår, at en søfarende skal have mindst 10 timers
hvile i hvert “arbejdsdøgn”, som er en 24-timers
periode, der regnes fra
den første gang en ansat begynder at arbejde i et kalenderdøgn. Efter be-
kendtgørelsen kan Søfartsstyrelsen imidlertid tillade, at hviletiden bereg-
nes inden for et kalenderdøgn og ikke i en 24-timers periode. Dette er
gjort for nogle færgeruter, hvor det har været en praksis i mange år i fuld
forståelse med arbejdsmarkedets parter. Søfartsstyrelsen har senest givet
en tilladelse hertil i 2017.
Bekendtgørelsen åbner i overensstemmelse med konventionerne i øvrigt
mulighed for visse fravigelser for skibe på korte rejser, hvis dette sker ved
kollektive aftaler. Dette har også været en mangeårig praksis, som fortsat
benyttes på nogle færgeruter. Fravigelser og evt. opgørelse i kalenderdøgn
må i sagens natur ikke benyttes på en sådan måde, at den søfarende ikke
får den nødvendige hvile.
Det er Søfartsstyrelsen som fører kontrol med overholdelsen af bestem-
melserne i bekendtgørelsen. For passagerskibe og såkaldte uklassede
skibe, som typisk er mindre lastskibe i national fart, udføres kontrollen
ved Søfartsstyrelsens tilsyn. Det omfatter periodisk kontrol med de søfa-
rendes arbejdsforhold på skibene, kontrolsyn ved anmeldelser eller klager
vedrørende hviletid samt ved en såkaldt besætningskontrol.
For lastskibe i international fart udføres kontrollen på vegne af Søfartssty-
relsen af de godkendte klassifikationsselskaber ved MLC-syn, og endvi-
dere stikprøvevis ved den internationale havnestatskontrol.
Alle handelsskibe skal føre hviletidsregistrering på enten standardiserede
blanketter eller elektronisk. Med henblik på kontrol skal registreringen
opbevares om bord i 6 måneder og derefter hos rederiet i et år. Søfartssty-
relsen kan dermed indhente registreringen i forbindelse med kontrol, hvil-
ket for eksempel sker i tilfælde af en klage over hviletidsforhold.
Hviletiden kontrolleres ved at undersøge, om hviletidsregistrering samt
arbejdstilrettelæggelse opfylder reglerne. Det kan enten ske ved syn om
bord eller ved at indhente dokumentation herfor til verifikation. Ved syn
spørges besætningen endvidere om arbejdsforholdene om bord, herunder
om hviletid og træthed.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 475: MFU spm. om at kommentere henvendelsen fra Poul Erik Jensen, København K, om hvorledes man sikrer søfarendes sikkerhed, sundhed og hviletid bedst, til erhvervsministeren
3/4
Hvis det konstateres, at hviletidsreglerne ikke er overholdt, eller at de sø-
farende ikke får fornøden hvile, vil Søfartsstyrelsen normalt give et påbud
med henblik på at bringe forholdene i orden.
Det nævnes i Poul Erik Jensens henvendelse til ERU, at der siden 2017
har været konstateret 20 brud på hviletidsbekendtgørelsen, og at dette
ikke har ført til reaktion fra Søfartsstyrelsens side. Styrelsen har tidligere
oplyst til Poul Erik Jensen, at der i perioden fra april 2016
september
2019 er 20 tilfælde, hvor der er stillet krav i relation til hviletid. Søfarts-
styrelsen kan i den forbindelse oplyse, at styrelsen i perioden 2016 - au-
gust 2020 i 31 tilfælde i forbindelse med syn har stillet krav i relation til
hviletid. Indenrigsfærgerne udgør 7 af tilfældene, hvor der var 1 overtræ-
delse af hviletiden og 6 tilfælde af mangelfuld registrering af hviletid.
Søfartsstyrelsen har flere gange siden 2014 modtaget henvendelser fra
bl.a. 3F med spørgsmål til hviletidsbekendtgørelsen, herunder bl.a. med
spørgsmål om hvor ofte og meget det er muligt at fravige hviletidsreg-
lerne. Søfartsstyrelsen har i den forbindelse oplyst om indholdet af reg-
lerne, herunder at STCW-konventionen fastslår, at der inden for en given
24-timers periode skal være en hviletid på minimum 10 timer. Styrelsens
svar har beklageligvis været generelle og ikke taget højde for de dispensa-
tioner og tilladelser, der er givet efter reglerne.
Søfartsstyrelsen modtog i 2017 og 2018 henvendelser fra søfarende som
oplevet træthed, og fra bl.a. 3F og Danske Rederier om forståelsen af hvi-
letidsreglerne. Navnlig en henvendelse fra 2017 gav styrelsen anledning
til at igangsætte en undersøgelse af administrationen af hviletidsreglerne.
Søfartsstyrelsen konkluderer, at reglernes formulering skaber en uklarhed
i forståelsen. Det står således ikke helt klart, om eller på hvilke vilkår fra-
vigelserne ved kollektiv aftale kan omfatte sikkerhedspersonale og vagt-
gående søfarende. Ligeledes tager reglerne ikke stilling til den mulige for-
skel, der kan opstå, når hviletiden opgøres i hhv. et arbejdsdøgn eller et
kalenderdøgn, i stedet for at opgøre det i enhver 24-timers periode, som
STCW-konventionen fastslår som hovedregel.
Søfartsstyrelsen indskærpede på den baggrund i juni 2019 over for er-
hvervet, at STCW-konventionens hovedregel om minimum 10 timers
hvile i enhver 24-timers i udgangspunkt altid gælder for vagtgående per-
sonale. Samtidig skærpede styrelsen kontrollen af hviletid på indenrigs-
færgerne. Søfartsstyrelsen erkender, at styrelsen burde have reageret hur-
tigere på henvendelserne fra 2017 og 2018.
Indskærpelsen førte til indsigelser fra både arbejdstager- og arbejdsgiver-
side på en række af de danske indenrigsfærger med påpegning af behov
for en videreførelse af fravigelsesmuligheder for vagtgående personale.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 475: MFU spm. om at kommentere henvendelsen fra Poul Erik Jensen, København K, om hvorledes man sikrer søfarendes sikkerhed, sundhed og hviletid bedst, til erhvervsministeren
4/4
Søfartsstyrelsen tog derfor initiativ til en drøftelse med søfartserhvervets
parter herom. Disse drøftelser er endnu ikke afsluttet. Der er senest den 4.
september 2020 inviteret til et trepartsmøde den 29. september 2020 med
henblik på at drøfte en revision af bekendtgørelsen og løsningsmodel for
indenrigsfærgerne i Danmark. Et udkast til ændring af bekendtgørelsen
om søfarendes hviletid forventes at kunne blive sendt i offentlig høring i
løbet af
efteråret 2020 med mulig ikrafttræden den 1. januar 2021.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup